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  • Key words: Breast cancer  (1)
  • Ligation  (1)
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 659-664 
    ISSN: 1433-0393
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Vaginale Blutung ; Uterine Blutung ; Ligatur ; Embolisation ; A. uterina ; Logothetopulos-Pack ; Strahlentherapie ; Keywords Vagina bleeding ; Pelvic bleeding ; Ligation ; Embolization ; Uterine artery ; Logothetopulos pack ; Radiation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Vaginal and uterine bleeding is a common symptom in gynecology. The cause of the bleeding should be investigated so as to exclude carcinoma as its origin. First, the basic circulation parameters should be determined. Blood volume and oxygen substitution are essential. Depending on these findings, further diagnostic or therapeutic steps must be undertaken. If the situation is stable, diagnostic measures are indicated to localize the bleeding and the tumor. A general examination, including a vaginal and rectal examination, must be performed. Other diagnostic procedures such as ultrasound (vaginal and transabdominal) and CT or MRI may be required. If available, an angiography should be performed. Depending on the results of these tests, the hospital staff and equipment available, further therapeutic steps must be evaluated. The most preferable treatment is intra-arterial embolization, which is minimally invasive and almost without any side effects. A trained staff and equipment are indispensable. An alternative for life-threatening uterine bleeding is ligation of the uterine and/or ovarian arteries. Even if performed as a bilateral ligation, side effects due to necroses are rare. In cases of mild bleeding a tamponade with or without haemostatic agents can be performed. Bleeding which is carcinoma related can also be stopped by radiation. It is an alternative therapy for mild bleedings. In principle, the decision about therapy should be based on the clinical situation of the patient, the severity of the bleeding and the available equipment and staff.
    Notizen: Zusammenfassung Die vaginale und uterine Blutung ist ein häufig anzutreffendes Symptom in der gynäkologischen Praxis. Jede vaginale Blutung sollte abgeklärt werden, um ein Karzinom als Ursache auszuschließen. Bei der Behandlung der akuten Blutung muss zuerst die Kreislaufsituation der Patientin stabilisiert werden. In Abhängigkeit von der Kreislaufsituation kann bei Stabilität der Lage eine diagnostische Abklärung der Genese der Blutung bzw. des Primärtumors erfolgen. Diagnostische Mittel sind die klinische vaginale und rektale Untersuchung und apparative Untersuchungen wie Ultraschall – vaginal und abdominal –, gebenenfalls CT und MRT. Eine genaue Lokalisation der Blutung kann durch eine Angiographie festgestellt werden. Die Therapie hängt von der personellen und apparativen Ausstattung der Klinik und von der Stärke der Blutung ab. Eine effektive und gezielte Lösung stellt die intraarterielle Embolisation dar. Mit ihr kann selektiv das blutende Gefäß aufgesucht werden, um dann durch Embolisation die Blutung zu stoppen. Diese Methode ist minimal invasiv, Nebenwirkungen treten kaum auf. Der Nachteil ist die geringe Verfügbarkeit in der Praxis, da die personellen und apparativen Vorraussetzungen gegeben sein müssen. Eine Alternative bei schweren, lebensbedrohlichen Blutungen ist die Ligatur der A. uterina und/ oder der A. ovarica. Die Ligatur kann einseitig oder beidseitig durchgeführt werden. Trotz dieser massiven Unterbindung der Blutzufuhr ist nur selten mit Komplikationen zu rechnen, da Nekrosen aufgrund der retrograden Perfusion verhindert werden. Bei leichteren Blutungen kann der Versuch einer Tamponade mit oder ohne hämostatischen Zusatz unternommen werden. Bei karzinombedingten Blutungen kann auch eine Notfallbestrahlung mit hohen Einzeldosen unternommen werden. Sie kommt allerdings nicht bei starken Blutungen in Frage. Prinzipiell muss die Therapieentscheidung von dem Zustand der Patientin, der Stärke der Blutung und den zur Verfügung stehenden personellen und materiellen Dingen abhängig gemacht werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 261 (1998), S. 139-146 
    ISSN: 1432-0711
    Schlagwort(e): Key words: Breast cancer ; Immunohistology ; Prognosis ; Axillary node negative ; ROC curve
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. Objective: Adjuvant treatment for patients with axillary node negative (ANN) breast cancer is controversial because operation alone gives a 70% cure rate. Features which predict recurrence are needed and we therefore evaluated the predictive value of tumor diameter and vascular involvement as well as of estrogen receptors (ER), progesterone receptors (PR), p53, MIB-1, c-erb and PCNA demonstrated by immunohistological staining in 178 patients with ANN breast cancer. Although ER status, tumor diameter and vascular space involvement were significantly correlated to the development of recurrence, their sensitivity, specificity and predictive value were too low to give them clinical value.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
    BibTip Andere fanden auch interessant ...
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