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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 878-887 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lunge ; Ventilation ; Perfusion ; Rechts-links-Shunt ; Lungenembolie ; Bronchialkarzinom ; Keywords Lung ; Ventilation ; Perfusion ; Right-left-shunt ; Pulmonary embolism ; Lung cancer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Scintigraphic recording of regional ventilation and perfusion with 99mTc-Aerosol and 99mTc-MAA remain in the foreground of nuclear medicine pulmonary diagnostics. The most important indication for ventilation scintigraphy is the prediction of postoperative pulmonary function, wich is still performed in many hospitals wth perfusion scintigraphy, and with which, in turn, intrapulmonary right-left shunts can be simply and also semiquantitatively recorded. Combined ventilation/perfusion scintigraphy offers a very high degree of sensitivity in the proof of acute pulmonary embolism, is therefore exceptionally well suited for exclusion diagnostics, while specificity compared to pulmonary angiography and spiral CT still needs some clarification. The self-cleaning mechanism of the lung can be quantitatively examined using mucociliary and resorptive clearance. The clinical areas of application are limited for methodical reasons. Primary diagnostics of bronchial carcinoma and dignity differentiation of solitary pulmonary nodules, preferably with 18F-FDG PET are gaining steadily in importance.
    Notes: Zusammenfassung Im Vordergrund der nuklearmedizinischen Lungendiagnostik steht nach wie vor die szintigraphische Abbildung der regionalen Ventilation und Perfusion mit 99mTc-Aerosol und 99mTc-MAA. Wichtigste Indikation für die Ventilationsszintigraphie ist die Voraussage der postoperativen Lungenfunktion, die vielerorts noch mit der Perfusionsszintigraphie durchgeführt wird, mit der sich wiederum intrapulmonale Rechts-links-Shunts einfach und auch semiquantitativ erfassen lassen. Die kombinierte Ventilations-/Perfusionsszintigraphie bietet ein Höchstmaß an Sensitivität beim Nachweis der akuten Lungenembolie, ist deshalb für die Ausschlussdiagnostik hervorragend geeignet, die Spezifität im Vergleich zur Pulmonalisangiographie und Spiral-CT ist weiterhin klärungsbedürftig. Die Selbstreinigungsmechanismen der Lunge lassen sich mit der mukoziliären und resorptiven Clearance quantitativ erfassen, die klinischen Einsatzgebiete sind auch aus methodischen Gründen beschränkt. Zunehmende Bedeutung erlangen die Primärdiagnostik des Bronchialkarzinoms sowie die Dignitätsabklärung solitärer Lungenrundherde vorzugsweise mit 18F-FDG PET.
    Type of Medium: Electronic Resource
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