Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Hochauflösende Computertomographie ; Lunge ; Phänomenologie ; Differentialdiagnose ; Indikationen ; klinischer Stellenwert ; Key words High-resolution computed tomography ; Lung ; Findings ; Differential diagnosis ; Indications ; Clinical value
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary High-resolution computed tomography (HRCT) has proved to be the imaging technique of choice for the lung in numerous studies, allowing precise depiction of normal pulmonary anatomy – including the lobular architecture – as well as relevant pathologic changes. Its sensitivity, specificity and accuracy in this respect are markedly superior, not only to chest radiography, but also to conventional CT. Guidelines for standardized assessment and interpretation of HRCT findings have not been established in the German literature. The purpose of this paper was to develop a systematic classification of pulmonary HRCT findings based on the appearance of morphologic abnormalities (descriptive classification) and their relationship to anatomic structures of pulmonary parenchyma (anatomic classification). Reticular, nodular, and non-reticular/non-nodular densities, as well as lucencies, can be differentiated. Abnormalities of the pleural space are discussed separately. Following the presentation of typical CT findings, morphologic correlation and differential diagnosis are discussed. In addition, we point out indications and specific features of the clinical value of the technique.
    Notes: Zusammenfassung Die hochauflösende Computertomographie (HRCT) hat sich in zahlreichen Studien als bildgebendes Verfahren der Wahl für eine subtile Abbildung der regulären Lungenanatomie – und dabei vor allem ihrer lobulären Architektur – sowie für die Erkennung relevanter krankheitsassoziierter Lungenveränderungen bewährt. Ihre Sensitivität, Spezifität und Treffsicherheit ist diesbezüglich nicht nur im Vergleich zur Thoraxübersichtsaufnahme, sondern auch zur konventionellen CT deutlich überlegen. Da Richtlinien zur standardisierten Beschreibung und Interpretation entsprechender Befunde bisher im deutschsprachigen Schrifttum nicht etabliert wurden, versucht die vorliegende Arbeit, eine an Erscheinungsbild morphologischer Auffälligkeiten (deskriptive Klassifizierung) und deren Zuordnung zu definierten Leitstrukturen des Lungenparenchyms (pathoanatomische Klassifizierung) orientierte Systematik der pulmonalen HRCT-Phänomenologie zu konzipieren. Als Läsionsmuster der Lunge werden retikuläre, noduläre und nichtretikuläre – nichtnoduläre Verschattungen sowie Parenchymaufhellungen differenziert, während die Betrachtung von Veränderungen der Pleura gesondert erfolgt. Im Anschluß an die Darstellung der jeweiligen HRCT-Zeichen findet sich eine Erörterung ihrer Morphologiekorrelation und Differentialdiagnose. Darüber hinaus wird auf Indikationen und wichtige Aspekte des klinischen Stellenwerts dieses Verfahrens hingewiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Lunge ; Niedrigdosis-CT ; Strahlenexposition ; Rundherd ; Key words Computed tomography ; Lung ; Low-Dose CT ; Radiation exposure ; Pulmonary nodule
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction. Computed tomography is a significant source of medical radiation exposure for populations in Europe. Reduced radiation exposure may be possible with modern CT scanners with an image quality that while less good than before remains acceptable for clinical purposes. The lung appears particularly well suited to investigation with low-dose CT owing to the high contrast between normal and diseased pulmonary parenchyma. Methods. We analysed the diagnostic accuracy of different low-dose CT protocols for the detection of pulmonary nodules using inflation-fixed isolated postmortem lung specimens in a chest phantom. In a comparative patient study diagnostic accuracies of standard-dose CT (120 kV, 250 mAs; slice thickness 10 mm, pitch 1) and low-dose CT (120 or 140 kV, 50 mAs; slice thickness 5 or 10 mm, pitch 1 or 2) were assessed. Results. Preliminary results suggest that low-dose CT protocols with radiation exposure of 10–20 % of that with standard-dose CT can reliably depict soft tissue density pulmonary nodules with a diameter of more than 5 mm and can also demonstrate smaller nodules equally well in many cases. Conclusions. Low-dose CT may frequently be an adequate imaging procedure in a given clinical setting, particularly in young patients with benign disease.
    Notes: Zusammenfassung Die Computertomographie (CT) trägt wesentlich zur medizinischen Strahlenexposition der Bevölkerung bei. Eine Reduktion dieser Strahlenexposition läßt sich vermutlich mit modernen CT-Geräten bei für viele Fragestellungen vertretbaren Einschränkungen der Bildqualität realisieren. Zur Untersuchung mittels solcher Niedrigdosis-CT (NDCT) erscheint die Lunge aufgrund der günstigen Kontrastverhältnisse des normalen und pathologischen Parenchyms besonders geeignet. Wir untersuchten die Treffsicherheit unterschiedlicher NDCT-Protokolle im Nachweis pulmonaler Rundherde an Lungenpräparaten in einem Thoraxphantom. In einer vergleichenden Patientenstudie wurde die Treffsicherheit der Spiral-CT des Thorax mit etablierten Parametern (120 kV, 250 mAs, Schichtdicke 10 mm, Pitch 1) mit derjenigen verschiedener NDCT-Protokolle (120 oder 140 kV, 50 mAs, Schichtdicke 5 oder 10 mm, Pitch 1 oder 2) verglichen. Vorläufige Ergebnisse zeigen, daß diese NDCT-Protokolle mit einer Dosis von 10 bis 20 % der Standard-Dosis CT weichteildichte Lungenrundherde mit einem Durchmesser von mehr als 5 mm zuverlässig nachweisen konnten und auch bei kleineren Rundherden häufig gleichwertig waren. Abhängig von der Fragestellung sollten derartige NDCT-Protokolle v. a. bei jungen Individuen mit benignen Erkrankungen auch in der klinischen Routine eingesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...