ISSN:
1432-1963
Keywords:
Schlüsselwörter Nichtkleinzellige Lungenkarzinome
;
Neoadjuvante Therapie
;
Therapieinduzierte Tumorregression
;
Spontanregression
;
Regressionsgrading
;
Key words Non-small cell lung cancer
;
Neoadjuvant therapy
;
Therapy-induced tumor regression
;
Spontaneous tumor regression
;
Grading of tumor regression
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary In the scope of a multi-center-study 35 resection specimens from patients with locally advanced non-small cell lung cancer after neoadjuvant chemotherapy and radiation were processed histologically and graded according to the following regression grading system: grade I: no or only slight, in general spontaneous tumor regression, grade II a: incomplete tumor regression with more than 10 % and grade II b less than 10 % vital tumor tissue as well as grade III: complete tumor regression. In 15 patients with grade II a to III tumor regression roughly concentric foci of various size with a sequence of central tumor necrosis, narrow foam cell rim, vascular granulation tissue and peripheral scar formation were demonstrated as characteristic feature of response to neoadjuvant therapy. In patients with grade II b to III tumor regression (“responders”) median survival time of 27.9 months was significantly longer than in patients with grade I to II a tumor regression (“non-responders”) with a median survival time of 12.7 months.
Notes:
Zusammenfassung Im Rahmen einer Multicenterstudie zur Therapieoptimierung lokal fortgeschrittener nichtkleinzelliger Lungenkarzinome wurden Resektionspräparate von 35 Patienten nach neoadjuvanter Chemo- und Radiotherapie histologisch aufgearbeitet und dem folgenden Regressionsgrading zugeordnet: Grad I: keine oder nur geringe, i. allg. spontane Tumorregression, Grad II a: unvollständige Tumorregression mit mehr als 10 % und Grad II b: weniger als 10 % vitalem Tumorgewebe sowie Grad III: komplette Tumorregression. Bei 15 Patienten der Regressionsgrade II a bis III konnten als charakteristischer Ausdruck eines Ansprechens auf die neoadjuvante Therapie verschieden große angedeutet kokardenförmige Herde mit zentraler Tumornekrose, meist schmalem Schaumzellsaum, gefäßreichem Granulationsgewebe und peripherer Vernarbung nachgewiesen werden. Bei den als „Responder“ zusammengefaßten Patienten der Regressionsgrade II b und III lag mit 27,9 Monaten eine signifikant längere mediane Überlebenszeit vor als bei den als „Nonresponder“ zusammengefaßten Patienten der Regressionsgrade I und II a mit 12,7 Monaten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s002920050201
Permalink