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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 222 (1979), S. 37-43 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Parkinson's disease ; Cerebral atrophy ; Computed tomography ; Long-Term response to levodopa
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 92 Parkinsonkranken (42 Männer, 50 Frauen) im Alter von 37–79 Jahren (mittleres Alter 62,8 J.) wurde der Einfluß computertomographisch erfaßter hirnatrophischer Veränderungen auf den Verlauf der klinisch-neurologischen Symptomatik unter L-Dopa während einer Beobachtungszeit von 1–5 Jahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß Kranke mit einer Hirnatrophie mittleren bis schweren Grades — unabhängig von der jeweiligen Lokalisation — einen geringeren Besserungsgrad aufweisen als solche mit einem normalen CT-Befund. Die Daten erlauben keine eindeutige Entscheidung darüber, ob die kortikale Atrophie oder die Ventrikelerweiterung von größerer Wichtigkeit sind. Keinen Einfluß auf den Verlauf scheint die Weite des 3. Ventrikels zu haben. Nach dem 3. Behandlungsjahr kommt es zu einer Dissoziation der Beziehungen zwischen Hirnatrophie und Behandlungseffekt.
    Notes: Summary In 92 parkinsonian patients (42 men, 50 women) aged from 37–79 years (mean 62.8) the impact of cerebral atrophy as assessed by computed tomography on the course of the clinical symptomatology under levodopa during a period of 1 to 5 years was investigated. It could be shown that patients suffering from medium to severe degrees of atrophy—independent of its special location—have a less favorable response than those with normal CT findings. The data do not allow a definite decision whether cortical artrophy or ventricular enlargement are of major importance. At any rate, the width of the third ventricle seems to have no influence on the course of the clinical symptoms. After 3 years of levodopa treatment a dissociation between cerebral atrophy and therapeutic effectiveness can be observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 207 (1974), S. 95-108 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Sleep EEG ; Parkinson's disease ; l-DOPA ; REM sleep
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Ergebnisse polygraphischer Nachtschlaf-EEG-Untersuchungen an 26 Parkinsonkranken im Alter von 43–74 Jahren wurden zu gleichzeitig erhobenen und skaliert erfaßten neurologischen und psychiatrischen Befunden sowie testpsychologischen Daten in Beziehung gesetzt. Es bestehen Zusammenhänge zwischen Störungen des Schlafverhaltens und klinischer Symptomatik. Ausgeprägte Zeichen des Parkinsonsyndroms gehen einher mit einer deutlichen Verzögerung des Einschlafens, einer Verlängerung der Wachzeiten und einer Reduktion des leichten und mittleren Schlafes. Gleichzeitig finden sich Beziehungen zwischen pathologischen Werten in der Reaktionszeit und Tests, die Stimmung und intellektuelle Funktionen prüfen und einer Verlängerung der Einschlafzeiten, der Wachzeiten und einer Verkürzung des REM-Schlafes. Unter einer chronischenl-DOPA-Medikation — allein oder in Kombination mit einem Decarboxylasehemmer — kommt es zu einer Zunahme sowohl des REM- als auch des NREM-Schlafes in Abhängigkeit von einer sehr positiven Beeinflussung der klinischen Symptomatik. Dieser Effekt vonl-DOPA wird als sekundäre Folge der Wiedergewinnung der Beweglichkeit interpretiert. Daneben läßt sich eine spezifische Wirkung vonl-DOPA auf den REM-Schlaf registrieren: Verlängerung der REM-Latenz mit einem REM-Schlaf-Rebound in der zweiten Hälfte der Nacht. Die Differenzierung derl-DOPA-Wirkung in eine spezifische, deprivatorische auf den REM-Schlaf und eine unspezifische, sekundäre auf beide Anteile des Schlafes bei Parkinsonkranken vermag unter Berücksichtigung klinisch-therapeutischer Gesichtspunkte die unterschiedlichen Befunde der verschiedenen Untersucher weitgehend zu erklären. So sind bei Probanden, bei denen eine motorische Behinderung nicht vorliegt, allgemeine Wirkungen auf den Schlafablauf mit Zunahme des NREM-Schlafes nicht zu erwarten. Hier kommen die inhibitorischen Effekte vonl-DOPA auf den REM-Schlaf zum Tragen, insbesondere dann, wennl-DOPA kurz vor dem Schlafbeginn verabreicht wird. Ebenso konnte bei Parkinsonkranken nach einmaliger Gabe vonl-DOPA, die noch nicht zu einer ins Gewicht fallenden Besserung der klinischen Symptomatik geführt hatte, keine Wirkung auf den NREM-Schlaf, sondern eher eine inhibitorische auf den REM-Schlaf gefunden werden.
    Notes: Summary In 26 patients (aged 43–74 years) polygraphic night sleep recordings, prior to and following long term administration ofl-DOPA, were performed. These results were correlated with the neurological, psychiatric and psychological test findings registered in each patient. There is a correlation between sleep disturbances and clinical symptoms: marked signs of Parkinson's disease are associated with a significant delay in the onset of sleep, prolonged waking periods and a reduction of light synchronous sleep. There are also correlations between pathological results in reaction time and tests of mood and intellectual functions, prolonged time before onset of sleep, longer waking periods and a reduction of REM sleep. Long term administration ofl-DOPA — alone or combined with a decarboxylase inhibitor — causes an increase in REM sleep as well as NREM sleep, corresponding with a marked improvement in the clinical symptoms of Parkinson's disease. This effect ofl-DOPA on sleep is attributed to regained mobility. There is also a specific influence ofl-DOPA on REM sleep, viz., prolongation of REM latency with an REM rebound in the second half of the night. The differentiation of a specific inhibitory effect ofl-DOPA on REM sleep and a nonspecific one on both stages of sleep in Parkinsonian patients may explain the diverse results of many authors. Thus, in patients without motor disability, general effects on the course of sleep with an increase of NREM sleep should not be expected. In such cases the inhibitory effect ofl-DOPA on REM sleep is to be seen, especially when administered just before the onset of sleep. Likewise there was no effect on NREM sleep after a single dose ofl-DOPA in patients in whom there was not already, definite improvement in the clinical signs of parkinsonism, but rather, an inhibitory influence on REM sleep occurred.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 228 (1982), S. 249-258 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Parkinson's disease ; Bromocriptine ; Long-term efficacy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Langzeiterfahrungen mit Bromocriptin beim fortgeschrittenen Parkinsonsyndrom. Ergebnisse einer 1-Jahres-Behandlung. An 32 Patienten (20 Männer, 12 Frauen) im Alter von 43–76 Jahren (mittl. Alter 65,4 J.), die seit 3–20 Jahren (mittl. Dauer 9,3 J.) an einem Morbus Parkinson litten, wurden die Langzeiteffekte von Bromocriptin als Adjuvans untersucht. Die Patienten waren seit 24–116 Monaten (mittl. Dauer 74,9 Mon.) mit L-Dopa/Decarboxylasehemmer vorbehandelt. Die Bromocriptinbehandlung wurde eingeleitet wegen eines Nachlassens der L-Dopa-Wirkung, verschiedener Erscheinungen des „on-off“-Phänomens und ausgeprägter Dyskinesien. L-Dopa konnte im Mittel um 18% reduziert werden, Bromocriptin wurde in einer mittleren Dosis von 29 mg gegeben. Die Ergebnisse zeigen, daß die Besserung der neurologischen Symptomatik, gekennzeichnet durch ein besseres Ansprechen von Tremor und Rigidität als der Bradykinese der Hände, über einen Zeitraum von 12 Monaten konstant gehalten werden konnte. Lediglich die Gangstörungen neigten zu einer erneuten Verschlechterung. Gleichzeitig wies die Selbsteinschätzung der Patienten hinsichtlich der Behinderung in den Aktivitäten des täglichen Lebens eine Verschlechterung im Vergleich zu dem nach 4 Wochen erzielten Behandlungsergebnis aus. Ebenso waren die “on-off”-Erscheinungen wieder stärker ausgeprägt. Die Akinesia paradoxica ließ sich nicht positiv beeinflussen. Eine Zunahme von Dyskinesien konnte vermieden, ernsthafte Nebenwirkungen anderer Art unter Kontrolle gehalten werden.
    Notes: Summary The long-term effects of bromocriptine as an adjuvant were investigated in 32 patients (20 male, 12 female), aged 43–76 years (mean 65.4), suffering from parkinsonism for 3–20 years (mean 9.3). Patients were pretreated with levodopa/decarboxylase inhibitor for 24–116 months (mean 74.9). Bromocriptine was given because of a decline in the response to levodopa, various kinds of “on-off” phenomena, and disabling dyskinesias. Levodopa was reduced by 18%, while bromocriptine was added with a mean dose of 29 mg. The results showed a marked tremor and rigidity response, clearly greater than that of bradykinesia of the hands. The improvement after 4 weeks of bromocriptine treatment was maintained over 12 months. Only gait disturbances tended to increase. At the same time the self-ratings of the patients showed an increase in disability as far as daily activities were concerned. Likewise, the “on-off” symptoms with regard to the wearing-off effects worsened in comparison with the condition during the 4-week period. Akinesia paradoxica was never definitely influenced. An increase in dyskinesias was avoided and serious side-effects could be kept under control.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Parkinson's disease ; Cerebral atrophy ; Arteriosclerosis ; Computed tomography ; CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Computertomographische Untersuchungen von Parkinsonkranken haben in einem hohen Prozentsatz Zeichen einer Hirnatrophie ergeben, in den meisten Fällen eine Kombination von kortikaler Atrophie und Ventrikelerweiterung. In der vorliegenden Untersuchung wurde den Beziehungen zwischen Hirnatrophie und körperlichen Befunden, die eine Arteriosklerose anzeigen oder deren Entstehung begünstigen, wie Übergewicht, EKG-Veränderungen, Hypertonie, Verkalkungen der A. carotis interna und der Aorta sowie einer Aortenlongation nachgeganen. Die Untersuchung basiert auf 173 behandelten und unbehandelten Parkinsonkranken (89 Männer, 84 Frauen) im Alter von 37–84 Jahren (mittleres Alter 64,6 J.), bei denen eine Computertomographie nach durchschnittlich 5,4 Jahren Krankheitsdauer durchgeführt wurde. Die Ergebnisse zeigen einen Anstieg sowohl von pathologischen CT-Befunden als auch von Verkalkungen im Carotissiphon mit zunehmendem Alter. Zwischen den übrigen Merkmalen und dem Alter bestehen keine Zusammenhänge. Die weitere Analyse ergab eine statistisch relevante Beziehung lediglich zwischen Hirnatrophie und Karotissiphonverkalkungen, insbesondere solchen der Media. Da sowohl die hirnatrophischen Veränderungen als auch die Verkalkungen des Karotissiphons mit höherem Lebensalter korreliert sind, während alle übrigen Merkmale, die als Zeichen einer Arteriosklerose angesehen werden können, keine eindeutigen Beziehungen zum Ausmß hirnatrophischer Veränderungen zeigen, ist zu folgern, daß die Hirnatrophie im Rahmen der Parkinsonschen Krankheit nicht durch arteriosklerotische Veränderungen verursacht wird.
    Notes: Summary Computed tomographic examinations of parkinsonian patients revealed a high incidence of cerebral atrophy, in most cases a combination of cortical atrophy and ventricular enlargement. The present study considered the relationship between cerebral atrophy and physical signs indicating or promoting arteriosclerosis such as overweight, electrocardiographic changes, hypertension, calcification of the internal carotid artery and aorta as well as elongation of the aorta. The study is based on 173 treated and untreated parkinsonian patients (89 men, 84 women) aged from 37–84 years (mean 64.6), on whom CT was performed about 5.4 years after the onset of the first symptoms of the illness. The results demonstrate an increase of pathological CT findings as well as of calcification in the carotid siphon with advanced age. No correlation was found between the other items and increasing age. Further analysis of the relationship between cerebral atrophy and signs of arteriosclerosis revealed only a statistically relevant correlation with calcification of the carotid siphon, especially with calcification of the media. Since pathological CT findings and calcification of the internal carotid artery are both related to advanced age, whereas all the other items which may be considered to be indications of arteriosclerosis do not have any clear relationship, it is concluded that the cerebral atrophy in Parkinson's disease is not caused by arteriosclerosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 227 (1979), S. 81-88 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Brain atrophy ; Parkinson's disease ; Computed tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To clarify the importance of brain atrophy in relation to the symptoms of Parkinson's disease, 173 patients were examined by computed tomography (CT). In 51.4% of the CT findings, brain atrophy was considered to be pathological. Statistically significant relations of age and sex were found with regard to the extent and localization of brain atrophy. Cortical atrophy also showed a significant dependence on duration of disease. Linear measurements at the lateral ventricles and the third ventricle lead us to assume that brain atrophy in Parkinson's patients is more prevalent than in normal patients within the scope of age involution.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 227 (1979), S. 89-95 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Parkinson's disease ; Cerebral atrophy ; Follow-up study ; Computed tomography ; Parkinsonsyndrom ; Hirnatrophie ; Verlaufsuntersuchung ; Computertomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 110 Parkinson-Kranken (53 Männer, 57 Frauen) im Alter von 38–81 Jahren wurden computertomographische Verlaufsuntersuchungen zur Entwicklung der Hirnatrophic durchgeführt. Die Kontrolluntersuchung erfolgte nach durchschnittlich 28 Monaten. Zu diesem Zeitpunkt konnte bei 23% der Kranken eine Zunahme hirnatrophischer Veränderungen unterschiedlicher Lokalisation festgestellt werden. Darüber hinaus zeigte sich, daß von dieser Zunahme die Kranken betroffen waren, die im Beginn der Studie älter waren, eine stärkere psychoorganische Alteration aufwiesen und auch in den feinmotorischen Leistungen stärker behindert waren. Aus neuroradiologischer Sicht sind es die Kranken, die bereits bei der Erstuntersuchung stärkere CT-Veränderungen, gekennzeichnet durch Ventrikelerweiterung und/oder kortikale Atrophie, aufwiesen.
    Notes: Summary In 110 parkinsonian patients (53 men, 57 women) aged 38–81 years, computer-tomographic follow-up investigations were done to assess the development of brain atrophy. The control examinations were done after an average of 28 months. At that time an increase in brain atrophic changes of different localization could be observed in 23% of the patients. In addition, it could be demonstrated that the increase in pathologic CT findings is to be observed especially in patients with higher age, a more marked impairment in psycho-organic capacity, more pronounced handicaps in the fine-motorial performances at the beginning of the study. From the neuroradiological point of view, patients with more marked pathologic CT findings upon the first examination, be these ventricular enlargement and/or cortical atrophy, more often showed a progression of brain atrophy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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