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  • Darmperforation  (1)
  • Schlüsselwörter: Fourniersche Gangrän – Sepsis – Schock  (1)
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 43 (1994), S. 121-125 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter: Fourniersche Gangrän – Sepsis – Schock ; Key words: Fournier's gangrene – Septic shock
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract. Fournier's gangrene is a necrotising soft-tissue infection of the scrotum and perineal region caused by gram-negative and gram-positive Enterobacteriaceae. The disease is characterised by its unique appearance, its speed of onset, and its high mortality. Case report. A 26-year-old male presented to the emergency room complaining of a painful, tremendously swollen scrotum and penis (Fig. 1) that had developed within the past 24 h. Later, slurred speech, pallor, and hypotension were recognised, leading to the patient's admission to the intensive care unit. Suspecting a severe internal haemorrhage, vigorous volume therapy was started using crystalloids and colloids until blood and fresh frozen plasma were available. One hour later, septic shock was presumed and therapy augmented by IV antibiotics, tracheal intubation, and mechanical ventilation. Despite all efforts, the patients condition deteriorated rapidly and he died a few hours later due to multiple organ failure in septic shock. Postmortem, a perforated external hemorrhoidal node was found to be the primary focus of sepsis. Microbiologic cultures revealed Escherichia coli in blood and tissue samples. Discussion. Fournier's gangrene is a rare disease; nevertheless, its clinical picture has to be recognised immediately in order to provide appropriate treatment in time. It occurs predominantly in males after minor trauma, colorectal or urological disease, and perineal or abdominal surgery. Fournier's gangrene usually begins with itching and pain in the scrotal region followed by swelling and dark-blueish discolouration of the scrotum and penis, occasionally including the lower abdominal wall. Fever and chills are usually present. The illness progresses to severe prostration and septic shock with a mortality of 20% – 50%. Tissue cultures mostly reveal E. coli, gram-positive enterococci, Pseudomonas, Proteus, and various anaerobes. The treatment should include immediate radical surgical debridement, IV administration of broad-spectrum antibiotics, and cardiopulmonary support. Conclusion. The dramatic course of Fournier's gangrene requires early recognition, extensive surgical debridement, as well as intensive care treatment in order to prevent irreversible septic shock.
    Notizen: Zusammenfassung. Die Fourniersche Gangrän manifestiert sich meist bei Männern mittleren bis höheren Lebensalters als nekrotisierende Fasciitis des äußeren Genitales. Kennzeichnend sind eine typische Anamnese mit progredienter, schmerzhafter Hodenschwellung und Fieber, ein oft explosionsartiger Beginn, der kaum verwechselbare makroskopische Aspekt und die hohe Mortalität infolge septischer Komplikationen. Der unter Umständen dramatische Verlauf der Erkrankung erfordert ein invasives chirurgisches und intensivmedizinisches Vorgehen. Die Entscheidung hierzu setzt die rasche Diagnose des seltenen Krankheitsbilds voraus. Wir berichten über einen jungen Patienten mit Fournierscher Gangrän, der wenige Stunden nach Aufnahme ins Krankenhaus an einem foudroyant verlaufenden septischen Schock verstarb.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 26-29 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Frühgeborene ; Mukormykose ; Nekrotisierende Enterokolitis ; Darmperforation ; Amphotericin B ; Key words Preterm ; Mucormycosis ; Necrotizing enterocolitis ; Intestinal perforation ; Amphotericin B
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Gastrointestinal mucormycosis is rare and occurs predominantly in the immunocompromised patient. Earlier case reports on affected preterms described a perforation of the stomach or of the bowel or the patients had signs of necrotizing enterocolitis. We report on a premature infant of 24 weeks of gestation with a bowel perforation. A mucormycosis of the intestine was proven by culture and by histological examination. There was no pneumatosis intestinalis, the bowel perforation happened very early and the small bowel showed a reduced perfusion. These points could allow a differentiation from a typical necrotizing enterocolitis. This is of importance, since a very early diagnosis and a rapid beginning of treatment (surgical extirpation, Amphotericin B) may improve the bad prognosis of a mucormycosis.
    Notizen: Zusammenfassung Die gastrointestinale Mukormykose ist ein seltenes Krankheitsbild. Betroffene Frühgeborene fallen durch eine Perforation im Magen-Darm-Trakt oder eine nekrotisierende Enterokolitis auf. Wir stellen ein Frühgeborenes der 24. SSW mit einer Darmperforation vor, bei dem eine Mukormykose des Darms sowohl durch die Kultur als auch im histologischen Präparat nachgewiesen wurde. Im Gegensatz zur „klassischen” nekrotisierenden Enterokolitis lag keine Pneumatosis intestinalis vor, es kam sehr früh zu einer Darmperforation, und der Dünndarm zeigte eine ausgeprägte Minderperfusion. Diese Punkte könnten die Differenzierung zwischen gastrointestinaler Mukormykose und typischer nekrotisierender Enterokolitis erleichtern, was von Bedeutung ist, da nur die frühzeitige Diagnosestellung einen raschen Therapiebeginn (chirurgische Sanierung, Amphotericin B) und damit eine Verbesserung der schlechten Prognose ermöglicht.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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