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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrogenes Stauungssyndrom ; Chronische Veneninsuffizienz ; Gefäßsport ; Gelenkbeweglichkeit ; Ulcus cruris ; Muskelpumpe ; Key words Arthrogenic congestive syndrome ; Chronic venous insufficiency ; Physical exercise training ; Ankle joint mobility ; Calf muscle pump ; Venous ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 33 patients with chronic venous incompetence (CVI) caused by primary varicoses or postthrombotic syndrome stage I–III (according to Widmer) the therapeutic benefit of 6 months of medically supervised physical exercise training was documented. During the training penud there was an improvement in subjective complains such as pain and tendency for edema in the legs. Mobility in the upper ankle joint was improved asuss as venous drainage function. Clinical benefit was achieved in the reduction of ulcer size; 7 of 10 ulcers completely healed. Medically supervised physical exercise training and optimized compression therapy are basic therapeutic approaches in conservative treatment in chronic venous insufficiency. Costs are covered by the patient’s health insurance company in Germany, as long as the exercise training is medically supervised.
    Notes: Zusammenfassung In einer klinischen Untersuchung bei 33 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz aufgrund primärer Varikose oder eines postthrombotischen Syndroms in den klinischen Stadien I bis III nach Widmer konnte der Therapieerfolg eines halbjährigen krankheitsspezifischen ambulanten Bewegungstrainings dokumentiert werden. Während des Trainings kam es zu einer deutlichen Besserung stauungsbedingter subjektiver Beschwerden wie Schmerzen und Ödemneigung sowie zu einer Verbesserung von Sprunggelenkbeweglichkeit und venöser Abpumpleistung. Der klinische Erfolg zeigte sich in einer kompletten Abheilung venöser Ulzera bei 7 von 10 Patienten. In Verbindung mit einer optimierten Kompressionstherapie stellt die Gefäßsporttherapie eine effiziente und kostengünstige Basistherapie bei der CVI dar. Auf der Grundlage des novellierten Deutschen Behindertensportabkommens aus dem Jahre 1994 werden die Kosten von den gesetzlichen Krankenkassen getragen, solange das Training unter qualifizierter Anleitung indiziert ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kutane Mikrozirkulation ; Niederfrequenter gepulster Strom ; Ulcus cruris ; Key words Chronic venous insufficiency ; Cutaneous microcirculation ; Low frequency pulsed current ; Venous leg ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) is characterised by stage-dependent microangiopathy. With increasing severity there is a decrease in the number of skin capillaries and the oxygen partial pressure. The cutaneous vascular reserve, which is measured by laser-doppler fluxmetry, is reduced. Cutaneous microangiopathy is one of the main causes of the trophic disturbances associated with CVI. Low frequency pulsed current improves cutaneous microcirculation and thus nutrition as well as accelerating the formation of granulation tissue. In a open prospective pilot study, 15 patients suffering from CVI with persistent leg ulcers were treated with low frequency pulsed current (Dermapulse), which is thought to improve particularly the tissue microcirculation. The average age of the patients was 70.3 years and the average duration of ulceration was 79.1 months. The patients were treated over a period of 38 days. With this treatmen, 2 ulcers healed completely and 13 showed a reduction of size of on average 63%. Capillary density increased by 43.5%, while transcutaneous oxygen partial pressure increased by 82.4%. Electrostimulation is a treatment with few or no side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die chronische Veneninsuffizienz (CVI) ist gekennzeichnet durch eine stadienabhängige Mikroangiographie. Mit zunehmendem Schweregrad verringern sich die Anzahl der Hautkapillaren, der Sauerstoffpartialdruck und die kutane vaskuläre Reserve, die durch den Laser-Doppler-Flux gemessen wird, nehmen ab. Diese kutane Mikroangiographie gehört zu den Hauptursachen für die bei der CVI auftretenden trophischen Störungen. Die Therapie mit niederfrequentem gepulstem Strom verbessert die kutane Mikrozirkulation bzw. Nutrition und beschleunigt die Ausbildung von Granulationsgewebe. Die klinische Wertigkeit dieses Therapieprinzipes zur Behandlung chronisch venöser Beinulzera wurde in einer offenen prospektiven Pilotstudie evaluiert. Es wurden 15 Patienten mit niederfrequentem gepulstem Strom (Dermapulse) behandelt. Das mittlere Alter betrug 70,3 Jahre. Bei einer durchschnittlichen Ulkusdauer von 79,1 Monaten wurden die Patienten über eine Zeitdauer von 38 Tagen im Rahmen einer Anwendungsstudie behandelt. Unter dieser Behandlung zeigte sich bei 2 Patienten eine Ulkusabheilung, bei 13 Patienten eine Ulkusverkleinerung um 63%. Die Kapillardichte nahm um 43,5% zu, der transkutane Sauerstoffpartialdruck stieg um 82,4%. Die Elektrostimulationsbehandlung erwies sich dabei als nebenwirkungsarme Behandlungsmethode.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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