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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 1025-1030 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypercholesterinämie ; Hypertriglyzeridämie ; Dyslipoproteinämie ; Ultrazentrifugation ; Lipoproteinelektrophorese ; Hypercholesterolemia ; Hypertriglyceridemia ; Dyslipoproteinemia ; Ultracentrifugation ; Lipoprotein Electrophoresis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Familial type III hyperlipoproteinemia is characterized by the presence of elevated plasma levels of very low density lipoproteins (VLDL) which contain an increased amount of cholesterol and by the presence of a significant amount of lipoproteins with an intermediate density between that of VLDL and low density lipoproteins (LDL); the intermediate density lipoproteins, designated IDL or Lp III, have a slower electrophoretic migration rate than VLDL, and are found in the ultracentrifugal top fraction as a contaminant. Classically, the diagnosis of type III is based on the demonstration of beta-migrating lipoproteins in the ultracentrifugal top fraction (density 〈1.006), thus “floating beta-lipoprotein”. More recently, it has been proposed that an elevated VLDL-cholesterol to triglyceride ratio is diagnostic of the disorder. In the present report, we have compared the two methods for their diagnostic value and have concluded that the chemical index definition is the more reliable method for the diagnosis of type III hyperlipoproteinemia.
    Notes: Zusammenfassung Die familiäre Hyperlipoproteinämie Typ III ist gekennzeichnet durch 1) einen erhöhten Plasmaspiegel von Lipoproteinen sehr niederer Dichte (Verylowdensitylipoproteins, VLDL), welche ungewöhnlich cholesterinreich sind, und 2) durch Plasmalipoproteine mit einer Dichte zwischen der von VLLL und Lipoproteinen niederer Dichte (Lowdensitylipoproteins, LDL); diese Lipoproteine mit „Zwischendichte“ (Intermediatedensitylipoproteins, IDL oder Lp III) wandern elektrophoretisch langsamer als VLDL und werden als Verunreinigung in den in der Ultrazentrifuge flotierenden VLDL (Dichte 〈1006) gefunden. Allgemein wird die Diagnose der Hyperlipoproteinämie Typ III durch den Nachweis von Lipoproteinen gestellt, welche mit VLDL flotieren, aber elektrophoretisch mit beta-Globulinen wandern (“floating beta-lipoprotein”). Neuerlich wurde ein erhöhtes Verhältnis von VLDL-Cholesterin zu Plasmatriglyzeriden höher als 0,30 als diagnostisch für die Erkrankung beschrieben. Wir haben die beiden Methoden zur Diagnosestellung verglichen und kamen zu dem Schluß, daß die chemische Indexdefinition in der Diagnosestellung der Hyperlipoproteinämie Typ III verläßlicher ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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