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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 227 (1979), S. 89-95 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Parkinson's disease ; Cerebral atrophy ; Follow-up study ; Computed tomography ; Parkinsonsyndrom ; Hirnatrophie ; Verlaufsuntersuchung ; Computertomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 110 Parkinson-Kranken (53 Männer, 57 Frauen) im Alter von 38–81 Jahren wurden computertomographische Verlaufsuntersuchungen zur Entwicklung der Hirnatrophic durchgeführt. Die Kontrolluntersuchung erfolgte nach durchschnittlich 28 Monaten. Zu diesem Zeitpunkt konnte bei 23% der Kranken eine Zunahme hirnatrophischer Veränderungen unterschiedlicher Lokalisation festgestellt werden. Darüber hinaus zeigte sich, daß von dieser Zunahme die Kranken betroffen waren, die im Beginn der Studie älter waren, eine stärkere psychoorganische Alteration aufwiesen und auch in den feinmotorischen Leistungen stärker behindert waren. Aus neuroradiologischer Sicht sind es die Kranken, die bereits bei der Erstuntersuchung stärkere CT-Veränderungen, gekennzeichnet durch Ventrikelerweiterung und/oder kortikale Atrophie, aufwiesen.
    Notes: Summary In 110 parkinsonian patients (53 men, 57 women) aged 38–81 years, computer-tomographic follow-up investigations were done to assess the development of brain atrophy. The control examinations were done after an average of 28 months. At that time an increase in brain atrophic changes of different localization could be observed in 23% of the patients. In addition, it could be demonstrated that the increase in pathologic CT findings is to be observed especially in patients with higher age, a more marked impairment in psycho-organic capacity, more pronounced handicaps in the fine-motorial performances at the beginning of the study. From the neuroradiological point of view, patients with more marked pathologic CT findings upon the first examination, be these ventricular enlargement and/or cortical atrophy, more often showed a progression of brain atrophy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 221 (1975), S. 15-28 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Parkinson's Disease ; Anticholinergic Drugs ; Biperiden Psychotropic Effects ; Parkinsonsyndrom ; Anticholinergica ; Biperiden ; Psychotrope Effekte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 10 Parkinsonkranken wurden die Kurzzeiteffekte von Biperiden nach langsamer intravenöser Applikation im Vergleich mit einer Placebogruppe untersucht. Unmittelbar nach der Infusion kam es bei den Patienten, die zu festgelegten Zeitpunkten sowohl hinsichtlich psychomotorischer Leistungen als auch Stimmung und Affektivität mit standardisierten Testverfahren untersucht wurden, zu einer deutlichen Beeinträchtigung der feinmotorischen Leistungen und des Reaktionsvermögens, die sich auch im Verlauf nicht über Placeboeffekte hinaus verbesserten. Gleichzeitig trat eine progrediente affektive Stimulation mit Beschleunigung des Arbeitstempos und Stimmungsanhebung ein. Damit dokumentiert sich — ähnlich wie nach intravenöser Applikation von L-Dopa — eine psychotrope Wirkung unabhängig von etwaigen antiakinetischen Effekten. Die Häufigkeit von exogen-psychotischen Reaktionen bei Kranken mit einer stärkeren psychoorganischen Alteration schränkt die Anwendbarkeit der Anticholinergica in der Behandlung der akinetischen Krisen ein.
    Notes: Summary In 10 parkinsonian patients the short-time effects of biperiden after slow, intravenous application were investigated in comparison with a placebo group. Immediately after infusion the patients, who were examined at fixed intervals using standardized tests of psychomotor function, mood, and affect, showed a marked impairment of psychomotor function and reaction time, which in time did not exceed the placebo effects. Simultaneously there could be demonstrated an increasing affective stimulation with an acceleration of operating time and improvement of mood. These findings demonstrate — analogously to the intravenous application of L-Dopa — a psychotropic effect independent of the eventual antiakinetic properties of biperiden. The frequency of exogenous psychotic reactions in patients with marked psychoorganic alteration restricts the applicability of anticholinergic drugs in the treatment of an akinetic crisis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Granulocyte colony-stimulating factor ; systemic inflammatory response syndrome ; sepsis ; immunodeficiency ; immunocompromised host ; Schlüsselwörter Granulozyten Kolonie-stimulierender Faktor ; Systemic Inflammatory Response Syndrome ; Sepsis ; Immun-defizienz ; immunsupprimierter Patient
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Intensivtherapiepflichtige Patienten sind hochgradig gefährdet, ein „Systemic Inflammatory Response Syndrom (SIRS)“, eine Sepsis, einen septischen Schock sowie eine Multiorgandysfunktion zu entwickeln, die mit einer hohen Letalität verknüpft sind. Auf eine Infektion bzw. auf ein Trauma größeren Ausmaßes reagiert das Immun-system mit einer pro-inflammato-rischen Reaktion, der eine, ebenfalls oft überschießende, anti-inflammatorische Reaktion folgt. Diese kompensatorische, anti-inflammatorische Reaktion wurde als „Compensatory Anti-inflammatory Response Syndrome (CARS)“ bezeichnet. Letzteres manifestiert sich als systemische Immundefizienz, Anergie und resultiert in einer erhöhten Infektanfälligkeit. Klinische und experimentelle Studien weisen darauf hin, daß ein hämatopoetischer Wachstumsfaktor, der Granulozyten Kolonie-stimulierende Faktor (G-CSF), dieser Immun-defizienz entgegenwirken könnte. Die Gabe von G-CSF erhöht bei nicht-neutropenischen, postoperativen und posttraumatischen Patienten mit hohem Sepsisrisiko die Granulozytenzahl, steigert deren Funktionsleistung und senkt die Inzidenz einer Sepsis. Darüberhinaus gibt es Hinweise, daß G-CSF in hyperinflammatorischen Situationen zu einem anti-inflammatorischen Zytokinreaktionsmuster beiträgt und damit als prophylaktisches Therapeutikum geeignet ist. Somit könnte G-CSF einerseits neutrophile Granulozyten aktivieren und andererseits aufgrund der anti-inflammatorischen Effekte gleichzeitig einer überschießenden Entzündungsreaktion entgegenwirken. Unter diesen Gesichtspunkten ist die G-CSF-Gabe als eine vielversprechende Therapieoption bei intensivtherapie-pflichtigen Patienten mit erhöhtem Sepsisrisiko, mit manifester Sepsis, SIRS, CARS und dem sogenannten „Mixed Antagonistic Response Syndrome (MARS)“ anzusehen. Um eine effektive Therapie sowohl der hyperinflammatorischen Phasen bei Sepsis, SIRS und MARS als auch der sekundären, transienten Immundefizienz bei MARS und CARS mit G-CSF zu erzielen, wird G-CSF einer geeigneten Subgruppe von Patienten und gemäß eines optimalen Zeit- und Dosierungs-Schema appliziert werden müssen.
    Notes: Summary Intensive care patients bear a high risk to manifest “systemic inflammatory response syndrome (SIRS)”, sepsis, septic shock and multiple organ dysfunction which are associated with a high mortality rate. As a consequence of an initial infection or trauma, a hyperinflammatory activation of the immune system follows and an anti-inflammatory response (named “compensatory anti-inflammatory response syndrome (CARS)” occurs consecutively. This latter state manifests as systemic immune dysfunction, anergy and causes increased susceptibility to infections. Results of clinical and experimental studies are discussed providing evidence for the use of a hematopoietic growth factor named granulocyte colony-stimulating factor (G-CSF) to counteract this immunodeficiency. In non-neutropenic, posttraumatic/postoperative patients with an increased risk of sepsis, G-CSF increases neutrophil count and function and decreases the incidence of sepsis. Moreover, recent studies suggest that G-CSF contributes to an anti-inflammatory cytokine response in hyper-inflammatory states and is considered as a promising therapeutic agent given prophylactically. Thus, G-CSF may activate neutrophils on the one hand and at the same time may counteract progression of an excessive inflammatory reaction due to anti-inflammatory effects on the other hand. In this context, G-CSF treatment appears to be a promising therapeutic option in intensive care patients at risk of sepsis, SIRS, CARS and the “mixed antagonistic response syndrome (MARS)”. Regarding effective therapy of hyperinflammatory states of sepsis, SIRS and MARS as well as the secondary, transient immunodeficiency of CARS and MARS by G-CSF, the drug will have to be administered to accurately defined patient groups and due to optimal timing and dosage schedules.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensivmedizin und Notfallmedizin 34 (1997), S. 664-674 
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Neutrophil granulo-cytes ; infection ; sepsis ; granulocyte colony-stimulating factor (G-CSF) ; Schlüsselwörter Neutrophile Granulozyten ; Infektion ; Sepsis ; Granulozyten Kolonien-stimulierender Faktor (G-CSF)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bakterielle Infektionen und Infektionskomplikationen stellen für den Intensivpatienten nach wie vor eine Bedrohung dar. Trotz verbesserter Einsicht in die pathophysiologischen Abläufe konnte gerade die unkontrollierte und überschießende Entzündungsreaktion bisher therapeutisch nicht eingedämmt werden. Einen erfolgversprechenden Ansatz verfolgt der Granulozyten Kolonien-stimulierende Faktor (G-CSF), ein hämatopoetischer Wachstumsfaktor, der die Mobilisierung, Teilung und Differenzierung von myeloischen Vorläuferzellen zu neutrophilen Granulozyten positiv reguliert. Seit 1987 wird die rekombinante Form des humanen G-CSF klinisch mit Erfolg für die Behandlung der Chemotherapie-assoziierten Neutropenie, allen angeborenen Formen der Neutropenie sowie auch zur Mobilisierung von Vorläuferzellen für die periphere Progenitorzelltransplantation, eingesetzt. Da G-CSF auch Funktionsstörungen des neutrophilen Granulozyten behebt und darüber hinaus endogen bei bakteriellen Infektionen produziert wird, wird diesem Wachstumsfaktor eine wichtige Funktion bei bakteriellen Infektionen zugesprochen. In tierexperimentellen Infektions-Modellen konnte rhG-CSF das Überleben der Tiere signifikant steigern und reduzierte dabei die Produktion des Tumornekrose-Faktor-α. Bei gesunden Normalspendern zeigt rhG-CSF neben einer Steigerung der Granulozytenaktivität eine Hemmung proinflammatorischer Zytokine. Erste Studien bei Patienten mit Infektionen (Pneumonie) und bei chirurgischen Intensivpatienten haben gezeigt, daß die Therapie mit rhG-CSF keine zusätzlichen Komplikationen auslöst und möglicherweise den klinischen Verlauf positiv beeinflussen kann.
    Notes: Summary Bacterial infections still pose a threat to intensive care patients. The progression of an infection once contracted often leads to severe sepsis with subsequent organ failure and death. Despite better understanding of the pathophysiological course, the hyperinflammatory reaction cannot be retained. Granulocyte colony-stimulating factor (G-CSF) regulates the multiplication and differentiation of neutrophil precursors and modulates neutrophil function. Since 1987, recombinant human G-CSF (r-metHuG-CSF) has been approved for the treatment of chemotherapy-induced neutropenia, all forms of congenital neutropenia, as well as for the mobilization of progenitor cells for peripheral progenitor cell transplantation. Since G-CSF modulates the function of neutrophil granulocytes and since its endogenous production is induced by bacterial infection, it has been assumed to have an important role in bacterial infections. In animal models of infections it has been shown that rhG-CSF could significantly increase the survival rates and reduced the endogenous production of TNF-α. In healthy volunteers G-CSF improves the granulocyte function and has an anti-inflammatory effect on the cytokine network. First clinical studies in patients with infections (pneumonia) as well as surgical intensive care patients have shown that the administration of G-CSF is safe and that it might have a beneficial effect on the clinical course.
    Type of Medium: Electronic Resource
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