Zusammenfassung
Bei 27 Herzgesunden und 30 Patienten mit Rechtsinsuffizienz wurde mit der Verschlußtonographie das Verhalten der venomotorischen Aktivität (aktiver Venentonus) in Unterarmvenen während und nach leichter Tretarbeit im Liegen untersucht. Gleichzeitig wurde der periphere Venendruck gemessen. Bei allen Messungen kam es bei Belastung zu einem raschen Anstieg der venomotorischen Aktivität. Bei Herzgesunden nahm der aktive Venentonus in den meisten Fällen noch während der Belastung wieder ab und hatte etwa 2 min nach Ende der Belastung seinen Ausgangswert wieder erreicht. Bei den Patienten mit Herzinsuffizienz stieg dagegen die venomotorische Aktivität in der Regel während der ganzen Belastungsdauer kontinuierlich weiter an,
Summary
In 27 normal persons and 30 patients in right congestive heart failure the venomotoric activity in antebrachial veins was studied during and after muscular work in prone position using the Verschlußtonographie-method. Simultanously the venous pressure was measured. In all tests there was a fast increase of the venomotoric activity under excercise. In normal subjects the venomotoric activity decreased in most of the cases already during exercise and returned to normal with-in 2 minutes after finishing work. In patient with congestive heart failure the venomotoric activity increased continously during work. The time in which these patients returned to the resting level of their venomotoric activity was on the average prolonged to about 4 minutes.
In our opinion the relative short active increase of the venotone in normal person is only one reaction of the change of the whole circulatory system from rest to work. The acting of the venotone in chronic congestive heart failure may be the explanation of the regularly and continously increase of the venous pressure under work despite of the decrease of the total blood volume.
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König, E., Flad, H.D., Trepel, F. et al. Veränderungen des peripheren Venentonus von Gesunden und Herzkranken bei Belastung. Klin Wochenschr 44, 640–646 (1966). https://doi.org/10.1007/BF01745896
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01745896