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Dorsal approach in giant cell tumor of the thoracic spine

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Summary

The incidence of giant cell tumors accounts for less than 5 % of all bone tumors. In the thoracic spine these tumors are extremely rare (1–1.5 % of the giant-cell tumors). The potential malignant character of giant cell tumors of the spine usually leads to wide surgical extirpation by ventral approach. The filling of bone defects with palacos cement after tumor resection is sufficient in the metaphysis of long bones. The case presented here is a giant cell tumor of the upper thoracic spine with primarily posterior destruction of the vertebral body and left arch. A single dorsal approach allowed for intralesional resection and filling of the defect with bone cement. This procedure was sufficient to achieve a solid fixation without recurrence of the giant cell tumor.

Zusammenfassung

Riesenzelltumoren stellen mit einer Inzidenz von weniger als 5 % aller Knochentumoren eine seltene Tumorerkrankung des Knochens dar. Extrem selten ist die Lokalisation an den Wirbelkörpern der Brustwirbelsäule (1–1,5 % aller Riesenzelltumoren). Wegen des potentiell malignen Charakters werden diese Tumoren durch einen onkologisch radikalen Eingriff in der Regel über einen ventralen Zugang operativ therapiert. An langen Röhrenknochen mit epimetaphysärer Beteiligung hat sich die Auffüllung des Resektionsdefekts mit Knochenzement bewährt. Anhand des Fallbeispieles eines 18 jährigen Patienten mit Riesenzelltumor der oberen Brustwirbelsäule mit hauptsächlich dorsaler Ausbreitung, wird gezeigt, daß im Einzelfall die Defektausräumung, Auffüllung und Instrumentierung über einen dorsalen Zugang genügen kann, eine gute Stabilität bei Rezidivfreiheit zu erreichen.

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Weißkopf, M., Hoffmann, R., Lehmann, TN. et al. Dorsal approach in giant cell tumor of the thoracic spine. Unfallchirurg 101, 238–241 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050263

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