Skip to main content
Log in

Developments in eye and general diseases in the Landesschule für Blinde und Sehbehinderte des Saarlandes in the last 20 years

Entwicklungen in den letzten 20 Jahren*

  • Varia
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Background: The aim of the study was the evaluation of how ophthalmological diagnoses and the proportion of multiply handicapped children has changed within the last 20 years at a state school for visually handicapped and blind children.

Patients and methods: A profile investigation was conducted on all 105 children at the Landesschule für Blinde und Sehbehinderte des Saarlandes and compared to the results of an examination from 1975.

Results: The predominant ophthalmological diagnoses were: optic atrophy (17.5 %), ocular albinism (11.9 %), scar-stage IV and V of retinopathy of prematurity (11.1 %), as well as tapetoretinal dystrophies with related syndromes (8.7 %) and myopia magna (7.9 %). Blind: 10.3 % (1975: 36.4 %); visually handicapped: 47.1 % (1975: 49.2 %); multiply handicapped: 42.5 % (1975: 14.4 %).

Conclusions: (1) The diseases that dominated in earlier years in schools for the visually handicapped have become rare (cataract, aphakia, buphthalmia, macular dystrophy – all less than 5 %); (2) the proportion of completely blind pupils has become much smaller; (3) there is an increasing tendency to educate visually handicapped pupils in regular schools with integrative aids; (4) there is also an increasing proportion of multiply handicapped children (school and kindergarten: 42 %, early patronage 74 %).

Fragestellung: Ziel dieser Studie war die Erfassung der Entwicklungen an einer Landesschule für Blinde und Sehbehinderte im Verlauf der letzten 20 Jahre bezüglich der Diagnosen und des Anteils Mehrfachbehinderter.

Patienten und Methode: Untersucht wurden alle 175 Kinder der Sonderschule und der Frühförderung der Landesschule des Saarlands. Die Ergebnissse wurden mit einer Querschnittuntersuchung aus dem Jahr 1975 verglichen.

Ergebnisse: Die wesentlichen ophthalmologischen Diagnosen waren: Optikusatrophie (17,5 %), okulärer Albinismus (11,9 %), Narbenstadium IV und V einer Retinopathia praematurorum (11,1 %) sowie tapetoretinale Dystrophien mit verwandten Syndromen (8,7 %) und Myopia permagna (7,9 %). Blind waren 10,3 %, sehbehindert 47,1 %, mehrfachbehindert (sehbehindert/blind) 42,5 % (1975 respektive 36,4 %, 49,2 %, 14,4 %).

Schlußfolgerungen: 1. Die Erkrankungen, die früher in einer Sehbehinderten- und Blindenschule dominierten, sind selten geworden (Katarakt, Aphakie, Buphthalmus, Makuladystropie – hier alle je < 5 %). 2. Der Anteil vollblinder Schüler ist deutlich kleiner geworden. 3. Es besteht eine zunehmende Tendenz der integrativen Betreuung sehbehinderter Schüler ohne zusätzliche Behinderungen in Regelschulen. 4. Der Anteil der mehrfachbehinderten Kinder (Schulbereich: 42 %, Frühförderung: 74 %) steigt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Käsmann-Kellner, B., Hille, K., Pfau, B. et al. Developments in eye and general diseases in the Landesschule für Blinde und Sehbehinderte des Saarlandes in the last 20 years. Ophthalmologe 95, 51–54 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050235

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050235

Navigation