Summary
Background: Despite the fact that deep lamellar keratoplasty (DLKP) is less invasive than to penetrating keratoplasty (PKP), this procedure is rarely performed. We therefore investigated whether or not the DLKP technique we employed can achieve stable improvement of visual acuity.
Materials and methods: Thirty-three eyes underwent TLKP for treatment of superficial corneal pathology. The donor tissue transplanted was suitable for PKP. The donor lenticule was obtained on the artificial chamber of the guided trephine system (GTS). The recipient cornea was trephined with the same trephine to a depth of 680 μm. Manual dissection was performed with a bevel-up blade. The donor lenticule with the endothelium peeled off was then sutured in with a 10 × 0 nylon double-running antitorque suture. Cortisone-antibiotic eye drops were administered postoperatively.
Results: Throughout the series no complications occurred. The mean best corrected visual acuity (BSCVA) over glasses was 0.29 ( ± 0.21) preoperatively, 0.1 ( ± 0.11) at 1 week, 0.33 ( ± 0.14) at 1 month, 0.5 ( ± 0.13) at 6 months, 0.61 ( ± 0.16) at 1 year and 0.63 ( ± 0.15) at 2 years. Clinically, we observed two subpopulations. In the first group of 87 % of the cases, mean BSCVA was 0.67 ( ± 0.07) at 6 months. The remaining cases (BSCVA ≤ 0.25 at 6 months) achieved a mean BSCVA of only 0.2 ( ± 0.04) at 1 year. Mean corneal astigmatism measured 2.93 D ( ± 1.62) preoperatively, 2.69 D ( ± 1.18) at 1 month, 2.09 D ( ± 1.07) at 1 year, and 2.22 D ( ± 1.11) at 2 years. We did not observe any graft rejection.
Conclusion: The technique reported for DLKP provides excellent matching of donor lenticule and recipient bed. Separation of donor and recipient stroma prevents interface healing. DLKP appears to be a safe procedure for the surgical treatment of superficial corneal pathology and may offer a clinically applicable alternative to PKP.
Zusammenfassung
Fragestellung: Obwohl die tiefe lamelläre Keratoplastik (TLKP) im Vergleich zur perforierenden Keratoplastik (PKP) weniger invasiv ist, ist diese Technik kaum verbreitet. Wir untersuchten, ob die von uns durchgeführte Technik der TLKP eine stabile Visusverbesserung ermöglicht.
Patienten und Methode: Bei 33 Augen mit superfizieller Hornhautpathologie oder fortgeschrittenem Keratokonus wurde eine 8,0 mm TLKP durchgeführt. Das Spendergewebe war geeignet für eine PKP. Die Spenderscheibe wurde auf der Vorderkammerbank des geführten Trepan-Systems (GTS) gewonnen. Die Empfängerhornhaut wurde auf eine Tiefe von 680 μm vortrepaniert und das Empfängerbett wurde manuell präpariert. Nach Entfernung des Endothels wurde das Transplantat in ganzer Dicke übertragen und mit einer 10 × 0 doppelten anti-torque-Naht eingenäht. Postoperativ wurden Kortison-Antibiotika-Augentropfen gegeben.
Ergebnisse: Der postoperative Verlauf war in der gesamten Serie ohne Komplikationen. Der mittlere bestkorrigierte Brillenvisus (BSCVA) lag präoperativ bei 0,29 ( ± 0,21), 0,1 ( ± 0,11) nach 1 Woche, 0,33 ( ± 0,14) nach einem Monat, 0,5 ( ± 0,13) nach 6 Monaten, 0,61 ( ± 0,16) nach einem Jahr und 0,63 ( ± 0,16) nach 2 Jahren. Es wurden 2 Untergruppen beobachtet: in einer Gruppe (87 %) verbesserte sich der BSCVA auf einen durchschnittlichen Wert von 0,67 ( ± 0.07) nach 6 Monaten. In der zweiten Gruppe (BSCVA ≤ 0,25 nach 6 Monaten) verblieb der mittlere BSCVA auf 0,2 ( ± 0.04) nach einem Jahr. Der mittlere Astigmatismus betrug präoperativ 2,93 ( ± 1,62) Dpt, 2,69 ( ± 1,18) dpt nach 1 Monat, 2,09 ( ± 1,07) dpt nach 1 Jahr und 2,22 ( ± 1,11) dpt nach 2 Jahren. Es traten keine Abstoßungsreaktionen auf.
Schlußfolgerung: Die hier vorgestellte Technik gewährleistet eine optimale Paßform von Spenderscheibe und Transplantatbett. Die Trennung von Empfänger- und Spenderstroma verhindert eine Heilung im Interface. Die TLKP ist ein sicheres Verfahren und eröffnet bei superfizieller Hornhautpathologie eine echte Alternative zur PKP.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krumeich, J., Daniel, J. & Winter, M. Deep lamellar keratoplasty with the guided trephine system for transplanting fullthickness donor tissue. Ophthalmologe 95, 748–754 (1998). https://doi.org/10.1007/s003470050347
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s003470050347