Summary
In 193 patients who underwent general surgery, a wound closure with buried ends and subcuticular running suture was done. As suture material, the synthetic and absorbable Polyglactin 910 (Vicryl®) was used. The patients were followed up from 3 to 6 months after operation. A good cosmetic result was obtained for incisions that parallel the natural lines of cleavage in the skin and that are in areas under little tension, e. g. resection of goiter, appendectomy, and herniotomy. Sixty percent of the transrectal incisions for cholecystectomy and paramedian incisions for operation on the stomach or the gut developed broad, sometimes hypertrophic scars.
ZusammenfaBung
Bei 193 Patienten mit Operationen an Thorax, Abdomen und GefäBen wurde die Hautnaht mit dem synthetischen, resorbierbaren Polyglactin 910 (Vicryl®) in einer synchronen sub- und intracutanen Technik vorgenommen. Die Patienten wurden 3–6 Monate nach der Operation nachuntersucht. Ein gutes kosmetisches Resultat fand sich für Schnittführungen im Verlauf der Hautspaltenrichtung und in Regionen mit geringer Spannung, z. B. bei Strumaresektion, Appendektomie und Herniotomie. 60 % der Transrektalschnitte zur Cholecystektomie und Paramedianschnitte bei Eingriffen am Magen oder Darm hatten breite, z.T. hypertrophe Narben.
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Klose, K.J., Ungeheuer, E. 163. Der synchrone sub- und intracutane WundschluB. Langenbecks Arch Chiv 345, 622–623 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01305608
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01305608