Summary
Out of a total of 2727 operations of the large bowel because of tumors and inflammatory disease, performed over a 14-year period, 897 were one-stage resections of the colon and rectum without relaxing colostomy. Standard preoperative preparation of the bowel consists of a balanced diet, laxatives, and enema supplemented by 9 g Neomycin® and 1.8 g Achromycin®, within a 2-day period. Disturbances in wound healing occurred in 12.5%, seroma included. Anastomotic insufficiency occurred in 4%, and fatal fecal peritonitis due to tumors in 1.3% and due to diverticulitis in 1.2%. Total mortality was about 5.7%. Postoperative hospitalization after resections because of tumors was 15 days and because of diverticulitis, 19 days.
Zusammenfassung
In 14 Jahren wurden unter 2727 Eingriffen am Colon und Rectum 897 einzeitige Colon- und Rectum- Resektionen ohne entlastende Colostomie wegen Carcinoms bzw. Sigmadiverticulitis durchgeführt. Bei standardisierter Dickdarmvorbereitung verabreichten wir neben vollbilanzierter Diät, Laxantien und Einläufen 9 g Neomycin® und 1,8 g Achromycin® an 2 Tagen. Anastomoseninsuffizienzen traten in 4% auf, Wundheilungsstörun-gen in 12,5%, Serome mit eingerechnet. Die Gesamtletalität postop. belief sich auf 5,7%, wobei die aus lokaler Ursache 1,3% bei Tumoren, 1,2% bei Sigmadiverticulitis ausmacht. Die postoperative Verweildauer betrug nach Carcinom-Resektion 15 Tage, nach Diverticulitis-Resektion 19 Tage.
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Ungeheuer, E., Becker, H. & Probst, M. 100. Dickdarmreinigung für den Colon-Rectum-Eingriff Antibiotica. Langenbecks Arch Chiv 347, 583–586 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01579395
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01579395