Summary
Of 45 patients with reconstructive procedures of the tracheobronchial tree, a complete or partial resection of the tracheal bifurcation was performed in 5 patients with cylindromas, and additional lung resection was performed in 3 patients. In most cases the oxygen supply during resection was continued via a tube placed in situ into the contralateral main bronchus. Right thoracotomy is the best approach for tracheal bifurcation. In one case, however, left thoracotomy was performed for simultaneous resection of the tumorous tracheal segment and the destroyed left lung.
Zusammenfassung
Bei insgesamt 45 plastischen Eingriffen am Tracheobronchialsystem wurde 5 mal wegen eines Cylindroms eine komplette oder partielle Bifurkationsresektion durchgeführt, 3mal mit zusätzlicher Lungenresektion. Wegen der stenosierenden Prozesse an der Trachealbifurkation erfolgte die Oxygenierung in der Regel über einen vom Operationsfeld aus in den kontralateralen Hauptbronchus placierten Tubus. Trotz übersichtlicherem Zugang bei posterolateraler Thorakotomie rechts wurde 1 mal linksseitig thorakotomiert und dadurch die einzeitige Resektion von Tumor und erkrankter linker Lunge ermöglicht.
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Schildberg, F.W., Schaudig, A. & Valesky, A. 133. Probleme der operatives Technik bei Tumoren an der Trachealbifurkation. Langenbecks Arch Chiv 347, 635–636 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01579425
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01579425