Summary
Between 1960 and 1980 we carried out 300 total gastrectomies. Postoperative mortality for jejunal interposition (185 cases) was 3- to 3.5-times lower (9.2%) than that for simple reconstruction methods. Therefore, we stopped performing terminolateral esophagojejunostomies several years ago. Also, in view of the long-term results, jejunal interposition (isoperistaltic or iso-anisoperistaltic) with preservation of the duodenal passage is more advantageous, because it utilizes fully the remaining digestive function of the intestinal tract and therefore facilitates optimal rehabilitation of the patient.
Zusammenfassung
Zwischen 1960 und 1980 wurden 300 Gastrektomien durchgeführt. Die postoperative Letalität war nach den operationstechnisch aufwendigeren Jejunuminterpositionsverfahren um das 3— 3\({\raise0.5ex\hbox{$\scriptstyle 1$}\kern-0.1em/\kern-0.15em\lower0.25ex\hbox{$\scriptstyle 2$}}\) fache niedriger (9,2%) als nach den einfachen Rekonstruktionsmethoden. Wir haben deshalb die terminolaterale Oesophagojejunostomie seit mehreren Jahren verlassen. Auch hinsichtlich der Langzeitergebnisse ist die Jejunuminterposition (isoperistaltisch oder iso-anisoperistaltisch) günstiger, da sie die verbliebenen Verdauungsfunktionen des Intestinaltraktes voll ausschöpfen hilft und damit ein Maximum an Rehabilitation für den Patienten ermöglicht.
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Kieninger, G., Koslowski, L. 184. Zur Wahl des geeigneten Rekonstruktionsverfahrens nach Gastrektomie. Langenbecks Arch Chiv 358, 501 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01271930
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01271930