Summary
Due to the high risk of malignancy in familial adenomatosis coli in mostly young patients, a total proctocolectomy is necessary. After a few remarks about diagnostic procedures, the film shows the operative technique of total colectomy, mucosal proctectomy, formation of an ileal S-pouch, followed by ileoanal anastomosis. A temporary protective ileostomy was carried out in all cases. As of 1981, 12 patients have undergone this operation (11 adenomatosis coli, 1 ulcerative colitis) with no postoperative mortality. The possibility of early postoperative complications is discussed.
Zusammenfassung
Bei der familiaren Adenomatosis coli ist wegen des lichen Carcinom-Risikos bei meist jugendlichen Patienten die Indikation zur totalen Proktocolektomie gegeben. Nach kurzem Überblick fiber die Diagnostik zeigt der Film die operative Technik der totalen Colektomie mit Proktomucosektomie, Anlage eines S-fbrmigen Ileumreservoirs, Bowie anschließender ileo-analer Anastomose. Ein passageres, protektives Ileostoma wurde zusdtzlich in allen Fallen angelegt. Das Verfahren wurde seit 1981 bei 12 Patienten angewandt (11 Adenomatosis coli, 1 Colitis ulcerosa). Eine postoperative Letalität trat nicht auf. Über postoperative Frühkomplikationen wird berichtet.
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Trede, M., Barth, H.O. & Hoffmann, J. 279. Die chirurgische Therapie der familiären Adenomatosis coli Proktocolektomie ohne permanentes Ileostoma. Langenbecks Arch Chiv 366, 695 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836877
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836877