Summary
Twenty-four patients were investigated clinically and scintigraphically 6 months to 5 years after gastrectomy; two different types of substitute stomach had been used (17x Longmire-Gütgemann [LG]; 7x Y-Roux [Y-R]. There was no significant difference in the substitute stomach function between the two groups. On hepatobiliary scintigraphy, delayed beginning of gallbladder contraction was detected in the Y-R substitute stomachs. Bile output was significantly lower in Y-R 616. (16.2%±4.9%) than in LG substitute stomachs (46.8%±24.9%). These results suggest that the defect in fat absorption after performing an Y-R substitute stomach is caused by a synchronization failure between chyme transit and bile flow in patients without a duodenal passage.
Zusamenfassung
24 Patienten wurden 6 Monate bis 5 J. nach Gastrektomie und 2 Formen der Ersatzmagenbildung (17x Longmire-Gütgemann [LG], 7x Y-Roux [Y-R] klinisch und szintigraphisch nachuntersucht. Die Ersatzmagenfunktion zeigte keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen. Bei der hepato-biliären Sequenzszintigraphie fand sich jedoch eine deutlich verzögerte Reizantwort der Gallenblase bei Aufhebung der Duodenalpassage. Die Auswurffraktion war mit 16,2±4,9% (Y-R) gegenüber 46,8±24,9% (LG) deutlich verringert. Die ausgeprägte Fettresorptionsstörung beim Y-Roux-Ersatzmagen ist demnach durch eine Störung der Synchronisation von Speisenpassage und Gallengangsentleerung bei Aufhebung der Duodenalpassage bedingt.
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Fass, J., Bahres, R., Schumpelick, V. et al. 235. Zum Verhalten der intestinalen Motilität und Gallengangskinetik nach totaler Gastrektomie wegen Magencarcinom. Langenbecks Arch Chiv 372, 871–872 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01298019
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01298019