Skip to main content

Advertisement

Log in

Risikoscore und postoperative Komplikationen in der Kinderchirurgie

Risk score and postoperative complications in pediatric surgery

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

We have developed a risk score meeting the special demands of pediatric surgery. It conveys an impression of the patients' preoperative condition and enables us to predict their individual intra- and postoperative behavior. This study compiles the course of 1425 operations carried out between 1986 and 1990. They were divided into low, intermediate and high risk. In addition, the patients were classified into six different age groups. We demonstrate that the number of points assigned by our risk score is highly correlated with the rate of complications that occurred, that accompanying malformations and diseases are correctly picked up and weighed by the score as far as their importance for the postoperative course is concerned, that the score is suitable for ascertaining which patients have a high probability of developing complications: the specificity is close to 100% for more than 12 points on the score, and the proportion of correctly predicted lethal courses (sensitivity) is also close to 100%. The significance of the risk score lies first in the possibility of giving patients exact data on the intra- and postoperative risk, and secondly in the provision of an objective measure of quality control — which is legally prescribed in Germany — and comparison with other hospitals. Third, the risk score gives clear starting points for research aiming at improvement in the field of surgery in sick children, and lastly it forms the basis for reliable preoperative recognition of high-risk as needed patients for modern payment methodology of the per-cose costs and thus makes it possible to charge accordingly.

Zusammenfassung

Der von uns speziell für die Kinderchirurgie entwickelte Riskoscore gibt einen objektiven Eindruck vom präoperativen Zustand des Patienten und erlaubt es uns, sein individuelles Verhalten während und nach der Operation vorhersehbar zu machen. Zwischen 1986 und 1990 wurden 1425 Operationsverläufe für these erfaßt und eingeteilt in geringes, mittleres und in hohes Risiko; ferner die Patienten in 6 verschiedene Altersgruppen gegliedert. Es wird gezeigt, daß zwischen der Punktzahl des Risikoscores und den eingetretenen Komplikationen eine hohe Korrelation besteht; daß begleitende Fehlbildungen und Erkrankungen vom Score in ihrer Bedeutung für den postoperativen Verlauf richtig erfaßt und bewertet werden; daß der Risikoscore geeignet ist, jene Patienten zu erfassen, die mit hoher Wahrscheinlichkeit mit Komplikationen zu rechnen haben. Die Spezifität nähert sich hier ab Punktzahl 12 100%; der Anteil korrekt vorhergesagter letaler Verläufe — Sensitivität — liegt bei annähernd 100%. Die Bedeutung des Risikoscores besteht erstens in der Möglichkeit, für das Elterngespräch exakte Daten über das Risiko der Operation und des Verlaufs danach zur Verfügung zu haben, zweitens für die Qualitätssicherung — die in Deutschland Gesetz ist — und den hiermit verbundenen Vergleichen mit anderen Kliniken einen objektiven Maßstab zu besitzen. Drittens läßt der Risikoscore klare Ansatzpunkte zur Erforschung der Verbesserungsmöglichkeiten in der Chirurgie kranker Kinder erkennen und letztlich bietet er im modernen Abrechnungsmodus mit der Fallpauschale die Grundlage, Hochrisikopatienten sicher präoperativ zu erfassen, um she der Sonderentgeltabrechnung zuzuführen. Drei Tatsachen veranlaßten uns zu einer intensiven Beschäftigung mit einem präoperativ zu erstellenden Risikoscore:

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. ASA (1963) New classifications of physical status. Anesthesiology 24:111

    Google Scholar 

  2. Beecher HK, Todd DP (1954) A study of the death associated with anaesthesia and surgery. Ann Surg 140:2–34

    Google Scholar 

  3. Brandl J, Hecker WCh, Mantel K, Angerpointner ThA (1985) Praeoperative Risikobeurteilung in der Kinderchirurgie. Monatsschr Kinderheilkd 133:28–31

    Google Scholar 

  4. Chwals WJ, Fernandez ME, Jamie A, Charles B (1963) Relationship of metabolic indexes to postoperativ mortality in surgical infants. J Pediatr Surg 6:819–822

    Google Scholar 

  5. Clifton BS, Hotten WIT (1963) Deaths associated with anaesthesia. Br J Anaesth 35:250–259

    Google Scholar 

  6. Cullen DJ, Civetta JM, Brigss BA (1974) Therapeutic intervention scoring system: A method for quantitative comparison of patient care. Crit Care 2:57–60

    Google Scholar 

  7. Demmel N, Muth G, Waag K-L, Osterholzer G (1994) Prognosescores bei Peritonitis: Mannheimer Peritonitisindex oder APACHE II? Langenbecks Arch Chir 379:347–352

    Google Scholar 

  8. Döring K, Riegel K, Hecker WCh (1976) Ein Bewertungsschema zur Vorhersage der Überlebenswahrscheinlichkeit chirurgisch kranker Neugeborener. Z Kinderchir 18:222

    Google Scholar 

  9. Graff TD, Philips OC, Benson DW, Kelley E (1964) Baltimore anaesthesia study committee; factors in pediatric anaesthesia mortality. Anesth Analg 43:407–414

    Google Scholar 

  10. Grosfeld J, Chen H, Schlatter M, West K, Rescorla F (1991) Changing trends in necrotizing enterocolitis. Ann Surg 210: 300–305

    Google Scholar 

  11. Hanley JA (1989) Receiver operating characteristic methology: The state of the art. Crit Rev Diagn Imaging 29:307–335

    Google Scholar 

  12. Hecker WCh, Brandl J, Mantel K, Angerpointner ThA (1984) Praeoperative Risikobeurteilung in der Kinderchirurgie. Langenbecks Arch Chir 364:479

    Google Scholar 

  13. Klotz HP, Candinas D, Largiader F (1994) Praeoperative Risikoeinschätzung in der elektiven Viszeralchirurgie. Langenbecks Arch Chir 379:341–346

    Google Scholar 

  14. Lehmkuhl P, Lips U, Pichlmayr I (1986) Der Hannover-Intensiv-Score als neues Klassifikationssystem bei Intensiv-Patienten. Med Klin 81:235–240

    Google Scholar 

  15. Limmer St (1994) Der Risikoscore, postoperative Komplikationen und postoperative Todesursachen. Med Dissertation, Universität München

  16. Linder MM, Wacha H (1983) Der Peritonitis-Index. Fortschr Antimikrob Chemother 2:511

    Google Scholar 

  17. Linder MM, Wacha H, Feldmann U, Wesch G, Streifensand RA, Gundlach E (1987) Der Mannheimer Peritonitis-Index. Chirurg 58:84–92

    Google Scholar 

  18. Lutz H, Peter K (1973) Das Risiko der Anaesthesie unter operativen Bedingungen. Langenbecks Arch Chir 334:672

    Google Scholar 

  19. Lutz H, Klose R, Peter K (1976) Die Problematik der praeoperativen Risikoeinstufung. Anaesth Inform 7:342

    Google Scholar 

  20. Marx GF, Mateo CV, Orkin LR (1973) Computeranalysis of postanesthetics deaths. Anesthesiology 39:54–58

    Google Scholar 

  21. Metz ChE (1978) Basic principles of ROC analysis. Semin Nucl Med 3:283–298

    Google Scholar 

  22. Mirlach M (1990) Ein praeoperativer Index für die Kinderchirurgie und Kinderanaesthesie. Med Dissertation, Universität München

  23. Peter K, Groh J (1992) Schonendes Operieren aus anaesthesiologischer Sicht. Dtsch Ges Chir 2:71–77

    Google Scholar 

  24. Peter K, Unertl K, Heinrich G, Mai N, Brunner F (1980) Das Anaesthesierisiko. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 21:240

    Google Scholar 

  25. Bundesärztekammer (1993) Tätigkeitsbericht der Bundesärztekammer 1992. S 342, 366

  26. Unertl K, Wroblewski H, Glükher S, Henrich G, Rauch M, Peter K (1985) Das Risiko in der Anaesthesie. Münch Med Wochenschr 127:609–612

    Google Scholar 

  27. Vacanti CJ, Houten RJ van, Hill RC (1970) A statistical analysis of the relationship of physical status to postoperative mortality in 68 388 cases. Anesth Analg 49:564–566

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Auszugsweise vorgetragen von W. C. Hecker auf dem Kongreß der Union Schweizerischer Chirurgischer Fachgesellschaften in Luzern 22.–24. 9. 1994 und auf der Fortbildungsveranstaltung der Chirurgischen Kinderklinik der Universität Bern am 31. 1. 1995

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hecker, W.C., Ring-Mrozik, E., Limmer, S. et al. Risikoscore und postoperative Komplikationen in der Kinderchirurgie. Langenbecks Arch Chir 380, 239–246 (1995). https://doi.org/10.1007/BF00207914

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00207914

Key words

Navigation