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Behandlung des fortgeschrittenen Pleuraempyems

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Summary.

Despite the widespread availability of antibiotics and a declining incidence, pleural empyema still represents a serious intrathoracic disease often requiring surgical treatment for successful therapy. 104 patients with complicated pleural empyema were treated at our hospital between June 1991 and June 1997. In this retrospective study the main causes for pleural empyema were pneumonia in 41.3 % and direct inoculation of the pleural space by major and minor thoracic surgery in 30.8 %. Further diseases leading to an empyma of the pleural space were oesophageal perforation (11.5 %), ARDS (8.7 %) and hematogenous infection (7.7 %). Eighty-four patients (80.8 %) underwent surgery, of whom 17 patients required multiple operations. Conservative therapy with chest tube drainage and systemic application of tested antibiotics was performed in 20 patients. The overall mortality of our patients was 19.2 %, but depending on the underlying disease differed considerably between 8.3 % and 44.4 %. Multiple operations caused by persisting empyema had a significantly higher mortality rate (58,8 %) than single operations (10.5 %).

Zusammenfassung.

Im Zeitalter der Antibioticatherapie stellt das Pleuraempyem eine seltene, aber schwerwiegende intrathorakale Erkrankung dar, dessen Therapie häufig operative Maßnahmen notwendig macht. In einem Zeitraum von 6 Jahren (Juni 1991 bis Juni 1997) wurden 104 Patienten mit einem komplizierten Pleuraempyem an unserer Klinik behandelt. Das metapneumonische Pleuraempyem war mit 41,3 % am häufigsten vertreten. Die direkte Keiminoculation der Pleura erfolgte in 30,8 % nach thoraxchirurgischen Eingriffen. Weitere Grunderkrankungen, die zu einem Pleuraempyem führten, waren die Oesophagusperforation (11,5 %), das ARDS (8,7 %) und eine hämatogene Infektion (7,7 %). Bei 84 Patienten (80,8 %) waren operative Maßnahmen notwendig, wovon 17 Patienten sich mehrfachen thoraxchirurgischen Eingriffen unterziehen mußten. Eine konservative Therapie mit Drainage und testgerechter Antibioticatherapie erfolgte in 20 Fällen. Die durchschnittliche Letalität des Patientenkollektivs betrug 19,2 %. Wobei in Abhängigkeit von der Grunderkrankung eine erhebliche Schwankungsbreite zwischen 8,3 % und 44,4 % zu beobachten war. Mehrfacheingriffe hatten mit 58,8 % eine deutlich höhere Letalität im Vergleich zu der Patientengruppe, die einmalig operiert wurde (10,5 %).

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Löhe, F., Fürst, H., Müller, C. et al. Behandlung des fortgeschrittenen Pleuraempyems. Chirurg 69, 1369–1375 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050586

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050586

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