Summary
The aim of this study was to clarify the role of altered diabetic vascular reactivity in ischaemic heart disease. In diabetic condition, the necrotic area of myocardial infarction was significantly extended and myocardial oedema failed to develop after administration of norepinephrine 2 or 48 hours after ligation of the left anterior descending coronary artery. In metabolically healthy dogs the necrotic area of myocardial infarction was considerably smaller and an increase in myocardial water content, in myocardial thiocyanate space, in microscopically demonstrable permeability and in diastolic stiffness of left ventricular wall occurred when norepinephrine was administered 2 or 48 hours after coronary infarction. A close correlation was demonstrable between enhanced water content, thiocyanate space and diastolic stiffness in metabolically healthy animals, whereas in diabetic condition diastolic stiffness was primarily increased, and decreased when norepinephrine was infused after coronary ligation. Therefore, the altered vascular reactivity in diabetes is supposed to be responsible for the lack of oedema in the nonischaemic part of myocardium after norepinephrine infusion as well as for the size and severity of myocardial infarction.
Zusammenfassung
Es wurde bewiesen, daß die Verabreichung von Noradrenalin 2 und 48 Stunden nach Okklusion der vorderen, absteigenden Koronararterie eine Erhöhung des Wassergehaltes, des Thiocyanat-Raumes, der mikroskopisch nachweisbaren Permeabilität sowie der diastolischen Steifheit in dem nichtischämischen Teil der linken Herzkammerwand hervorruft. Bei diabetischen Tieren war das ischämische Areal wesentlich größer, und es trat kein Myokardödem auf. Bei stoffwechselgesunden Tieren konnte eine strenge Korrelation zwischen den erhöhten Werten des Wassergehalts, des Thiocyanat-Raumes sowie der diastolischen Steifheit dargestellt werden. In diabetischen Tieren war dagegen die diastolische Steifheit von vornherein erhöht und nahm ab, wenn nach der Koronarunterbindung Noradrenalin infundiert wurde. Deshalb wird angenommen, daß die veränderte Gefäßreaktivität bei Diabetes sowohl für das Ausbleiben eines Ödems im nichtischämischen Anteil des Myokards nach Noradrenalin-Infusion verantwortlich ist als auch für Ausmaß und Schweregrad des Myokardinfarktes.
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Palik, I., Koltai, M.Z., Kolonics, I. et al. Effects of coronary occlusion and norepinephrine on the myocardium of alloxan-diabetic dogs. Basic Res Cardiol 77, 499–506 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01907942
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01907942