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Röntgenanatomische Variationsstatistik zur topographischen Beziehung zwischen A. basilaris und Schädelbasisstrukturen: Neuroradiologische Untersuchungen an Vertebralis- und Brachialisangiographien

Roentgentopographic statistics of the correlations between A. basilaris and skull base: Neuroradiological examinations of vertebral and brachial angiographies

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Summary

Topographical correlations of the basilar artery to skull base structures as well as variations of branching and of diameter of the arteries near the base were studied by evaluating 63 brachial and 60 vertebral angiographies. Normal values were established by computing normal angiograms of adults and children. Abnormal values were found in angiograms of patients with arteriosclerosis and with infratentorial tumors.

In normal angiograms (adults) the average distance between clivus and basilar artery was 7.2 mm at the apex dorsi sellae, 4.9 mm at the lower edge of the dorsum sellae and 2.9 mm at a point 2 cm below the apex. At a distance of 2 mm and less the basilar artery is pressed toward the clivus. At a distance of 12 mm and more, the basilar artery is ablated from the clivus. In 67.6% of the cases the lateral deviation of the basilar artery was less than 2 mm.

Patients with cerebral arteriosclerosis showed a significant elongation of the basilar artery (48.5 mm) compared to the average normal value (38.5 mm). This elongation is combined with a marked elevation of the basilar artery above the apex (6.6 mm) and with lateral deviations up to 12 mm.

Children up to 10 years had larger basal cisterns with a distance between basilar artery and clivus of 7.96 mm at the apex dorsi sellae, of 6.0 mm at the lower edge of the dorsum sellae and of 3.8 mm at a point 2 cm below the apex. The median length of the basilar artery was 41.5 mm. Children have the highest elevation of the basilar artery above the apex (7.8 mm) which is due to the relative retardation of osseous maturation of the skull base in comparison to the brain stem and vessels.

It is of diagnostical value for infratentorial tumors when the basilar artery is pressed toward (less than 2 mm) or away from the clivus (more than 12 mm).

Zusammenfassung

Die topographischen Beziehungen der A. basilaris zu Schädelbasisstrukturen sowie Abgangsvarianzen und Kalibrigkeitsvergleiche der basisnahen Hirnarterien wurden an 63 Brachialis- und 60 Vertebralisangiogrammen quantitativ untersucht. Normbereich und Grenzwerte wurden an normalen Angiogrammen von Erwachsenen und Kindern sowie bei cerebralen Gefäßprozessen und infratentoriellen Tumoren definiert.

Im normalen Angiogramm (Erwachsene) betrug der mittlere Clivus-Basilaris-Abstand vom Apex dorsi sellae 7,2 mm, vom Fußpunkt des Dorsum sellae 4,9 mm und 2 cm unterhalb des Apex 2,9 mm. Eine Basilarisanpressung ist bei 2 mm und weniger eine -abhebung bei mehr als 12 mm anzunehmen. Bei 67,6% verlief die A. basilaris in der Frontalebene mit Seitauslenkungen von weniger als 2 mm.

Bei cerebraler Atherosklerose fand sich eine deutliche Elongation der A. basilaris (48,5 mm) gegenüber dem mittleren Normwert (38,5 mm) mit ausgeprägtem Basilarisüberstand oberhalb des Apex (6,6 mm) und Seitauslenkungen der Arterie bis zu 12 mm.

Kinder bis zu 10 Jahren hatten weitere Basalcisternen mit einem Basilarisabstand von 7,96 mm vom Apex, vom Fußpunkt des Dorsum sellae 6,0 mm und 2 cm unterhalb des Apex von 3,8 mm. Die mittlere Basilarislänge betrug 41,5 mm. Kinder haben mit 7,8 mm den höchsten Basilarisüberstand infolge des relativen Entwicklungsrückstandes der knöchernen Schädelbasis gegenüber den Hirnstammstrukturen und Gefäßen.

Bei infratentoriellen Tumoren ist eine Basilarisanpressung (weniger als 2 mm) und -abhebung (mehr als 12 mm) diagnostisch verwertbar.

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Voigt, K., Brandt, T. & Sauer, M. Röntgenanatomische Variationsstatistik zur topographischen Beziehung zwischen A. basilaris und Schädelbasisstrukturen: Neuroradiologische Untersuchungen an Vertebralis- und Brachialisangiographien. Arch. Psychiat. Nervenkr. 215, 376–395 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00342878

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