Summary
244 cases with nontraumatic and nontumorous massive intracerebral hemorrhage are reported, the origin of the hemorrhage remaining undetermined in 9% of the cases. The etiology was elucidated in 19 of 41 cases with atypical massive intracerebral hemorrhage, failing to show evidence of angiomas, aneurysms or hypertension; in 17 patients a primary, secondary or iatrogenic bleeding disorder and impaired blood coagulation were present. It was found that thrombopenias as well as disturbances in the hematopoetic and blood clotting systems may lead to massive intracerebral hemorrhages.
In order to further differentiate the etiology of atypical massive intracerebral hemorrhages and to improve the outcome of surgical measures it is recommended that in suspected cases certain screening procedures be routinely performed, yielding quick results so that appropriate treatment of the impaired hemostasis can be initiated at once.
Zusammenfassung
Bericht über 244 nicht traumatische und nicht tumoröse intracerebrale Massenblutungen, von denen in 9% die Ätiologie nicht geklärt werden konnte. Unter 41 Fällen atypischer intracerebraler Massenblutungen ohne Angiom-, Aneurysma- oder Hypertonienachweis wurden 19 Fälle ätiologisch gesichert; bei 17 Patienten lag eine primäre, sekundäre oder iatrogene Blutungs- oder Gerinnungsstörung vor. Es ergab sich, daß Thrombopenien wie auch Bildungs- und Umsatzstörungen des Gerinnungspotentials zu intracerebralen Massenblutungen führen können.
Zur weiteren ätiologischen Differenzierung und erfolgreichen operativen Therapie der atypischen intracerebralen Massenblutungen wird bei Verdacht auf eine solche die routinemäßige Veranlassung bestimmter Screeningteste empfohlen, die schnell durchgeführt werden können und eine rasche gezielte Therapie der gestörten Hämostase erlauben.
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Grote, E., Geletneky, C.L., Rompel, K. et al. Atypische intracerebrale Massenblutung. Deutsche Zeitschrift f. Nervenheilkunde 197, 66–76 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00242251
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00242251