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Therapeutische Erfahrungen bei urämischer Epiphysenlösung

Management of slipped epiphyses in renal osteodystrophy

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Summary

Epiphyseal slipping in uraemia differs strikingly from juvenile epiphyseal slipping with respect to pathology and therapy. Based on our own experience with the treatment of 8 uraemic children with epiphyseal slipping, an effort was made to establish the respective indications for conservative and surgical treatment. Mechanical stabilization of slipped epiphyses was achieved within a few weeks without any surgery and usually without parathyreoidectomy by vitamin D3 alone. The initial dose was 10,000 to 30,000 I.U./day, the total curative dose 1.8 to 5.6 millions I.U. Prolonged immobilization was unnecessary. Rising urinary calcium excretion was a valuable indicator of vitamin D intoxication even in advanced renal failure. In one case, pronounced metaphyseal deformations (distal femur, distal tibia) required surgical correction before the ability to walk normally was restored. — The following therapeutical approach is recommended: metabolic bone disease must be cured by vitamin D therapy with or without parathyreoidectomy. Osteotomy to correct metaphyseal deformities or coxa vara epiphysaria never should be performed before metabolic bone disease is healed.

Zusammenfassung

Die urämische Epiphyseolyse unterscheidet sich grundlegend von der juvenilen Epiphyseolyse. Anhand eigener Erfahrungen bei der Behandlung von 8 Kindern mit urämischer Epiphysenlösung wurden Indikation und Durchführung der konservativen sowie der chirurgischen aktiven Behandlung besprochen. Eine Stabilisierung der abgerutschten Epiphysen wurde ohne chirurgische Maßnahmen und meist ohne Parathyreoidektomie allein durch Vitamin D3-Therapie innerhalb weniger Wochen erreicht. Die Initialdosis betrug 10 000–30 000 E Vitamin D3/die, die kurative Gesamtdosis 1,8–5,6 Mill. E Vitamin D3. Längerdauernde Immobilisation durch Bettruhe war unnötig. Auf den Wert der Urin-Calciumausscheidung zur Früherkennung der Vitamin D-Intoxikation auch bei fortgeschrittener Niereninsuffizienz wurde hingewiesen. Stärkste metaphysäre Verbiegungen an distalem Femur und distaler Tibia machten bei einem Patienten eine operative Korrektur notwendig, um die Gehfähigkeit des Kindes sicherzustellen. — Als allgemeine Behandlungs-richtlinie ist anzustreben, zunächst die metabolische Skeleterkrankung durch Vitamin D-Therapie mit oder ohne Parathyreoidektomie zu beseitigen. Erst anschließend sollen notwendige Osteotomien zur Beseitigung metaphysärer Deformierungen oder einer Coxa vara epiphysarea durchgeführt werden.

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Literatur

  1. Cattell, H.S., Levin, S., Kopitz, S., Lynne, E.D.: Reconstructive surgery in children with azotemic osteodystrophy. J. Bone Jt. Surg.53A, 216–228 (1971)

    Google Scholar 

  2. Floman, Y., Yosipovitch, Z., Licht, A., Viskoper, R.J.: Bilateral slipped upper femoral epiphysis: A rare manifestation of renal osteodystrophy-Case report with discussion of its pathogenesis. Israel J. med. Sci.11, 15–20 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  3. Kirkwood, J.R., Ozonoff, M.B., Steinbach, H.L.: Epiphyseal displacement after metaphyseal fracture in renal osteodystrophy. Amer. J. Roentgenol.115, 547 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  4. Krempien, B., Mehls, O., Ritz, E.: Morphological studies on pathogenesis of epiphyseal slipping in uremic children. Virchows Arch. Abt. A362, 129–143 (1974)

    Google Scholar 

  5. Imhäuser, S.: Therapie der Epiphysenlösung unter Zugrundelegung ihrer Pathogenese. Verh. dtsch. orthop. Ges. 49. Kongr. 241 (1962)

  6. Lacroix, P., Verbrugge, I.: Slipping of the upper femoral epiphysis. J. Bone Jt. Surg.33A, 371–381 (1951)

    Google Scholar 

  7. Mehls, O., Krempien, B., Ritz, E., Schärer, K., Schüler, H.W.: Renal osteodystrophy in children on maintenance haemodialysis. Proc. Europ. Dial. Transpl. Ass.10, 197–201 (1973)

    Google Scholar 

  8. Mehls, O., Ritz, E., Krempien, B., Gilli, G., Link, K., Schärer, K.: Slipped epiphyses in renal osteodystrophy. Arch. Dis. Childh.50, 545–554 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  9. Parsch, K., Schulitz, K.P.: Das Spina bifida-Kind. G. Thieme Verlag Stuttgart, 1972, p. 91

  10. Perris, A.D.: The Calcium homeostatic system as a physiological regulator of cell proliferation in mammalin tissues in: Cellular Mechanism for Calcium Transfer and Homeostasis. G. Nichols, R.H. Wassermann. Academic Press, New York, p. 101–126 (1971)

    Google Scholar 

  11. Shea, D., Mankin, H.I.: Slipped capital femoral epiphysis in renal rickets: report of three cases. J. Bone Jt. Surg.48A, 349–355 (1966)

    Google Scholar 

  12. Verberckmoes, R., Bouillon, R., Krempien, B.: Osteodystrophy of dialysed patients treated with vitamin D. Proc. Europ. Dial. Transpl. Ass.10, 217–226 (1973)

    Google Scholar 

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Mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft.

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Mehls, O., Ritz, E., Parsch, K. et al. Therapeutische Erfahrungen bei urämischer Epiphysenlösung. Klin Wochenschr 54, 405–413 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01470926

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