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283. Chirurgie peptischer Oesophagusstenosen

Surgery of peptic esophageal stenoses

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Summary

Out of 118 peptic stenoses treated between 1970 and 1979, 89 (75.4 %) had developed in connection with a lower columnar cell lined oesophagus, i. e. as the result of a primary reflux disease; 26 as the consequence of a secondary reflux disease without columnar cell lined lower oesophagus. In three cases the peptic stenosis had to be explained as the result of a local acid secretion. The treatment which followed was conservative (bouginage + cimetidine/antacids) or operative (bouginage + fundoplication). The results of the therapy varied according to the stenosis type. In cases of high located stenoses (with columnar cell lined lower oesophagus) good results could be achieved under conservative therapy in 38.3 %, under operative therapy in 67.3 % of cases. The results amongst the terminal stenoses were worse (conservative therapy 45.5%, operative therapy 60.0%). The retrospective analysis of the unsuccessful treatment shows that predominantly scarred stenoses show worse results than florid stenoses with fresh oesophagitis.

Zusammenfassung

Von 118 peptischen Stenosen, die zwischen 1970 und 1979 zur Behandlung kamen, waren 89 (75,4 %) im Zusammenhang mit einem Endobrachyoesophagus, d. h. im Verlauf einer primären Refluxkrankheit, entstanden; 26 als Folge einer sekundären Refluxkrankheit ohne Endobrachyoesophagus. In drei Fällen mußte die peptische Stenose als Resultat einer lokalen Säureproduktion gedeutet werden. Die Therapie erfolgte konservativ (Bougierung + Cimetidin/Antacida) oder operativ (Bougierung + Fundoplicatio). Die Therapieergebnisse waren je nach Stenosetyp unterschiedlich. Bei hochsitzenden Stenosen (mit Endobrachyoesophagus) waren gute Ergebnisse unter konservativer Therapie in 39,3%, unter operativer Therapie in 67,3 % der Fälle erreichbar. Die Ergebnisse bei den terminalen Stenosen waren schlechter (konservative Therapie 45,5%, operative Therapie 60,0%), Die retrospektive Analyse der Therapieversager zeigt, daÜ vorwiegend narbige Stenosen schlechtere Ergebnisse zeigen als floride Stenosen mit frischer Oesophagitis.

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Siewert, R., Lepsien, G., Schattenmann, G. et al. 283. Chirurgie peptischer Oesophagusstenosen. Langenbecks Arch Chiv 352, 600 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292248

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292248

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