Skip to main content

Advertisement

Log in

117. Ergebnisse bei einzeitigen Colonresektionen ohne entlastende Darmfistel

Results of one-stage colon resections without relieving intestinal fistula

  • Tumoren
  • b) Chirurgie des Colon- und Rectum-Carcinoms
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

On the basis of our own clinical material which comprises 514 surgically treated carcinomas of the colon (radical operations in 58.5%) and covers 71/4 years, we again approach the problem of the one-stage operation without a relieving intestinal fistula. 194 one-stage resections of the transverse and left colon without relieving fistula can be divided into 101 sigmoid, 39 recto-sigmoid and 21 transverse colon resections and 33 left-sided hemicolectomies. In 10.3% of the cases, a further colon resection was necessary, to complete the radical surgery. Results: In these 194 resections, partial insufficiency of the anastomosis occurred in 3.6%; of these, 2 cases developed faecal peritonitis. 5 faecal fistulas healed spontaneously after drainage. No dehiscence of the anastomosis was clinically observed after the recto-sigmoid resections. No fatal adynamic ileus occurred post-operatively. Wound infection (Aeroplast wound-foils were used) occurred in 5.2%. of the cases after sigmoid and recto-sigmoid resections, in 8.5% after left-sided hemicolectomies and in none of the patients after resections of the transverse colon.

Post-operative rupture of the wound occurred in 1% of the cases. Post-operativemechanical ileus was observed in 1% of the cases. The primary operative mortality rate in the 194 resections was 5.6% and after excluding the palliative resections. it was 5%. In 1% of the cases faecal peritonitis developed, and proved fatal. The average post-operative hospitalization was, after sigmoid and recto-sigmoid resections, 18.3 days, after left-sided hemicolectomies, 20.1 days and after resections of the transverse colon, 16.9 days.

Zusammenfassung

Anhand des eigenen Krankenguts, das in 7 1/4 Jahren 514 operativ behandelte Coloncarcinome (Radikaloperationen in 58,5%) umfaßt, wird erneut das Problem der einzeitigen Colonresektion ohne entlastende Darmfistel beleuchtet. 194 einzeitige Resektionen am Quer- und linksseitigen Colon ohne entlastende Fistel gliedern sich in 101 Sigma-, 39 Rectosigmoid-, 21 Quercolonresektionen und 33 linksseitige Hemicolektomien. In 10,3%, mußten zur Wahrung der Radikalität erweiterte Colonresektionen erfolgen. Ergebnisse: Unter, diesen 194 Resektionen kam es in 3,6% zur partiellen Anastomoseninsuffizienz; davon führten 2 Fälle zur kotigen Peritonitis, 5 Kotfisteln heilten unter Drainagebehandlung spontan. Nach den Rectosigmoidresektionen waren klinisch keine Anastomosendehiszenzen nachweisbar. Tödliche postoperative Atonien traten nicht ein. Wundinfektionen (Abdeckung mit Aeroplast-Wundschutzfolien) entstanden bei Sigma- und Rectosigmoidresektionen in 5,2%, nach linksseitigen Hemikolektomien in 8,5%, nach Quercolonresektionen kein Wundinfekt. Die post-operative Wundruptur sahen wir in 1%. In 1% kam es zu einem postoperativen mechanischen Ileus. Die primäre Operationsmortalität unter 194 Resektionen betrug 5,6%, nach Ausschluß palliativer Resektionen 5%. In 1% entstand eine kotige, letal endende Peritonitis. Die durchschnittliche postoperative Verweildauer war nach Sigma- und Rectosigmoidresektionen 18,3 Tage, nach linksseitigen Hemicolektomien 20,1 Tage, nach Quercolonresektionen 16,9 Tage.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Becker, H., Ungeheuer, E. 117. Ergebnisse bei einzeitigen Colonresektionen ohne entlastende Darmfistel. Langenbecks Arch Chiv 329, 349–350 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01770535

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01770535

Navigation