Skip to main content

Advertisement

Log in

Die kontrollierte Arterialisation der Leber

Controlled arterialization of the liver

II. Klinische Ergebnisse

  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Controlled arterialization of the liver after a portocaval end-to-aide shunt has been performed on 17 patients, in two cases as an “acute” and in 15 cases as an “elective” shunt. 3 patients belonged to risk group C, 10 to group B, and only 4 to group A (according toChild).

  1. 1.

    4 patients died postoperatively, 13 survived.

  2. 2.

    In 2 patients a thrombosis of the arterialization occured immediately after the operation with the portocaval shunt patent, in 3 other patients hepatofugal collaterals were detected which necessitated a ligature of the arterialization.

  3. 3.

    The liver function-test did not significantly differ from the spontaneous development of cirrhosis.

  4. 4.

    Postoperative haemodynamics are characterized by an increase in intrasinusoidal resistance and a gradual decrease in blood supply to the liver, while the hepatic occluded portal pressure remains constant.

  5. 5.

    Even without dietetic restriction none of the patients has so far developed a shunt-encephalopathy.

Zusammenfassung

Die druck- und durchflußkontrollierte Arterialisation der Leber mit portocavalem End-zu-Seit-Shunt wurde bisher bei 17 Patienten durchgeführt, zweimal als „äakuter” und 15mal als „äselektiver” Shunt. Drei Patienten waren der Risikogruppe C nach Child zuzuordnen, 10 der Gruppe B und nur 4 der Gruppe A.

  1. 1.

    Vier Patienten sind postoperativ verstorben, 13 Patienten haben überlebt.

  2. 2.

    Bei 2 Patienten war es unmittelbar postoperativ zur Thrombose der Arterialisation gekommen bei durchgängigem portocavalem Shunt, bei weiteren 3 wurde ein hepatofugaler Blutfluß aufgedeckt, der die Ligatur der Arterialisation erforderlich machte.

  3. 3.

    Die Leberfunktionsprüfung zeigte gegenüber dem Spontanverlauf der Cirrhose keinen signifikanten Unterschied.

  4. 4.

    Die postoperative Hämodynamik ist gekennzeichnet durch eine Zunahme des intrasinusoidalen Widerstandes, eine allmëhliche Abnahme der Leberdurchblutung und einen unverënderten Lebervenenversehlußdruck.

  5. 5.

    Auch ohne diätetische Restriktion entwickelte keiner der Patienten bisher eine Shuntencephalopathie.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Burlui, D., Ratiu, O., Manesco, Gh., Teju, Gh.: Artérialization portale par la veine ombilicale reperméabilisée. Presse méd.76, 12, 581 (1968)

    Google Scholar 

  • Maillard, J. N., Benhamamou, J. P., Rueff, B.: Arterialization of the liver with portocaval shunt in the treatment of portal hypertension due to intrahepatic block. Surgery67, 883 (1970)

    Google Scholar 

  • Maillard, J. N.: Mitt. am Kongreß der E.A.S.L. 6–8 Sept. 1973, Vittel, France Matzander, U.: Probleme bei der Arterialisierung des intrahepatischen Pfortaderkreislaufes nach portocavalen Anastomosen. Langenbecks Arch. klin. Chir.322, 1155 (1968)

    Google Scholar 

  • McDermott, W. V., Jr., Barnes, B. A., Nardi, G. L., Hekroyd, F. W.: Postshuntencephalopathy. Surg. Gynec. Obstet.126, 3, 585ff. (1968)

    Google Scholar 

  • Moskowitz, H., Chait, A., Margulies, M., Mellins, H.: Prone splenoportography. Radiology90, 1132 (1968)

    Google Scholar 

  • Salam, A. A., Warren, W. D., Le Page, J. R., Viamonte, M. R., Hutson, D., Zeppa, R.: Hemodynamic contrasts between selective and total portal systemic decompression. Ann. Surg.173, 5, 827 ff. (1971)

    Google Scholar 

  • Schulz, D., Frommhold, H., Raschke, E., Bücheler, E.: Die hämodynamische Typisierung der splenorenalen Anastomose. Chir. Forum für exp. und klin. Forschung. 90. Kongreß dtsch. Ges. Chir. Langenbecks Arch. Chir. 355ff. Suppl. (1973)

  • Starzl, T. E., Francavilla, A., Halgrimson, C. G., Francavilla, F. R., Porter, K. A., Brown, T. H., Putnam, C. W.: The origin, hormonal nature, and action of hepatotrophic substances in portal venous blood. Surg. Gynec. Obstet137, 2, 179ff. (1973)

    Google Scholar 

  • Voorhees, A. B., Price, J. B., Britton, R. C.: Portosystemic shunting procedures for portal hypertension. Amer. J. Surg. 119, 501 (1970)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Fritsch, A., Funovics, J., Gangl, A. et al. Die kontrollierte Arterialisation der Leber. Langenbecks Arch Chiv 336, 67–89 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01291874

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01291874

Key words

Navigation