Summary
A total of 1676 patients who had total gastrectomies by different surgical procedures were checked up for the following parameters: reflux, dumping syndrome, diarrhoea, weight loss over 5 kg. We compared the results of seven different procedures. Independent of the surgical technique, operative mortality (10 %–12 %) and rate of leakage (8 %–12 Y.) were comparable. Conclusions: (1) The Roux procedure seems to be the most advantageous as regards reflux (18 %) and dumping syndrome (18 %). (2) Jejunum interposition gives the best functional results. (3) Reconstruction of the reservoir function is possible with the seven procedures described.
Zusammenfassung
1676 Patienten, bei denen nach verschiedenen OP-Verfahren der Magenersatz nach totaler Gastrektomie durchgeführt wurde, wurden auf folgende Parameter untersucht: Reflux, Dumping-Syndrom, Diarrhoe, Gewichtsverlust über 5 kg. Unabhängig von der OP-Art waren Letalität (10–12 %) und Insuffizienzrate (8–12 %) vergleichbar. Folgerungen: 1. Unter den 7 verglichenen OP-Verfahren scheint die Roux-Anastomose unter Berücksichtigung des Risikos eines Refluxes (18%) und des Dumping-Syndroms (18 %) am günstigsten. 2. Die Jejunuminterposition (70 cm Länge) ergibt die besten funktionellen Ergebnisse. 3. Die Wiederherstellung der Reservoirfunktion des Magens ist durch jedes der beschriebenen Verfahren möglich.
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Carabalona, P., Amberger, H. & Carabalona, J.P. 249. Funktionelle Ergebnisse verschiedener Operationsverfahren der totalen Gastrektomie. Langenbecks Arch Chiv 361, 764–765 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01276074
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01276074