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344. Colonperforation — Aetiologie und Diagnostik; operative Taktik und Ergebnisse

Colorectal perforation - etiology and diagnosis; Operative procedures and results

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Summary

From 1981 to 1985, 91 patients underwent laparotomy because of colorectal perforation. Diverticulitis (45.1%), carcinoma (28.6%), inflammatory bowel disease, and ischemic colitis (11%) were the main etiological factors. The operative procedures for diverticulitis were: primary resection (15 of 41 = 36.6%) a two-stage procedure (5 of 41 = 12.2%), Hartmann's operation (16 of 41 = 39.0%). In colorectal carcinomas, the oncological rules often cannot be strictly adhered to because of the poor general condition of the patients. Total mortality was 19.8%. The low mortality in diverticulitis was due to consistent primary resection (3 of 41 = 7.3 %).

Zusammenfassung

Bericht über 91 Patienten mit colorectaler Perforation der Jahre 1981 bis 1985. Aetiologie: Diverticulitis (45,1%); Carcinom (28,6%); chronisch-entzündliche bzw. ischämische Colitiden (11%). Operative Taktik bei Diverticulitiden: Einzeitige Resektion (15 von 41 = 36,6%); zweizeitig (5 von 41 = 12,2%). Diskontinuitätsresektion (16 von 41 = 39,0%). Bei den Carcinomen muß wegen der fortgeschrittenen Tumorstadien oft auf strenge onkologische Regeln verzichtet werden. Letalität 19,8%. Durch die konsequent durchgeführte primäre Resektion konnte die Letalität bei den Diverticulitiden niedrig gehalten werden (3 von 41 = 7,3%).

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Kipfmüller, K., Menke, H., Rahn, H. et al. 344. Colonperforation — Aetiologie und Diagnostik; operative Taktik und Ergebnisse. Langenbecks Arch Chiv 369, 856 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274664

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274664

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