Summary
Although pig liver allograft induces a regular cellular immune response the transplantated liver shows only mild rejection or can be accepted. Long term survivors show a reduced cellular immunity in vitro involving the lack of donor-specific memory cells and the development of blocking antibodies. These immunoglobulins are mainly considered to mediate the increased survival time of the grafted liver. They show anti-Ia-like specifities and their induction is favoured by the particular Ia- and SD-antigen pattern of the liver tissue. The immunological status observed in liver-allografted pigs is comparable to the active enhancement.
In terms of morphological, functional and immunological changes the clinical liver transplantation shows striking similarities to the experimental animal model with pigs. The predominant, non-immunological complications could be overcome in the past few years so that the one-year survival rate was increased to 50%. The good survival rate and the low rejection risk due to the immunological peculiarity of the liver seem to justify the clinical application of the liver transplantation in cases of severe liver disorders which cannot be treated by conventional clinical methods.
Zusammenfassung
Ein allogenes Lebertransplantat induziert beim Schwein eine regelrechte zelluläre Immunantwort; dennoch wird dieses Lebertransplantat vermindert oder nicht abgestoßen. Bei Langzeitüberlebern ist in vitro die Koexistenz von reduzierter zellulärer Immunreaktion mit Verlust des „memory-cell-Effektes“ und blockierenden Antikörpern zu messen. Diesen blockierenden Antikörpern wird der eigentliche transplantatverlängernde Effekt zugeschrieben; er wird als Anti-Ia-ähnlicher Antikörper bezeichnet, dessen Entstehung durch das unterschiedliche Verteilungsmuster der SD- und Ia-Antigene in der Leber begünstigt wird. Der bei lebertransplantierten Schweinen induzierte Immunvorgang ist dem des aktiven Enhancement zu vergleichen.
In der klinischen Lebertransplantation werden sowohl bei den morphologisch-funktionellen als auch bei den immunologischen Veränderungen auffallende Parallelen zum Tiermodell des Schweines gefunden. Die bei der klinischen Lebertransplantation vorherrschenden, nicht immunologischen Komplikationen konnten in den letzten Jahren reduziert und die Einjahrüberlebensrate auf 50% erhöht werden. Dieser Erfahrungswert sowie die „immunologische Besonderheit“ der Leber lassen es gerechtfertigt erscheinen, die allogene Lebertransplantation als klinische Behandlungsmethode bei schweren und konservativ nicht mehr behandelbaren Lebererkrankungen einzusetzen.
Similar content being viewed by others
Literatur
Amos DB, Yunis EJ (1971) Cell Immunol 2:517–521
Atkins RC, Ford WL (1972) Transplantation 13:442–444
Bach FH, Voynow NK (1966) Science 153:545–547
Bach FH, Bach ML (1973) In: Calne RY (ed) Immunological aspects of transplantation. surgery. MTP Publication, Lancaster, England, pp 112–135
Bach FH, Bach ML, Sondel PM (1976) Nature 259:273–281
Bansal SC, Hellström KE, Hellström I, Sjögren HO (1973) Z Exp Med 137:590–602
Batchelor JR, Welsh KJ, Burgos H (1977) Transplant Proc 9:931–936
Biesecker JL (1973) Transplantation 15:298–307
Binz H, Wigzell H (1976) J Exp Med 144:1438:1457
Bockhorn H, Lauchart, Ringe B, Nedden H, Pichlmayr R (1975) Langenbecks Arch Chir Chir Forum [Suppl]:141–145
Bockhorn H, Arnoux A, Vaiman M, Pichlmayr R (1977) Langenbecks Arch Chir Chir Forum [Suppl]:254–258
Bockhorn H, Pichlmayr R (1978) Langenbecks Arch Chir Chir Forum: 307–311
Bondevik H, Thorsby E (1973) Transpl Proc 5:1477
Bonnard GD, Lemos L, Chappin M (1974) Scand J Immunol 3:97–106
Bradley BA, Edwards JM, Dunn DC, Calne RY (1972) Nature New Biol 240:54–56
Brent L, Kilshaw PJ (1970) Nature 227:898–900
Brent L, Brooks C, Lubling N, Thomas AV (1972) Transplantation 14:382–387
Brooks CG, Brent L, Kilshaw PJ, New RRC, Pinto M (1975) Transplantation 19:134–144
Brunner KT, Cerottini JC (1971) In: Nisbeth NW, Elves MW (eds) Immunological tolerance to tissue antigens. Orthopaedic Hospital, Oswestry, England, pp 31–43
Calne RY, Selis RA, Pena JR, Davies DR, Millard PR, Herbertson BM, Binns RM, Davies DAL (1969) Nature 223:472–476
Calne RY (1976) Ann Surg 184:605–609
Calne RY, Williams R (1977) Br Med J I:471–476
Calne RY (1978) Ann Surg 188:129–138
Canty TG, Wunderlich JR (1971) Transplantation 11:111–116
Caridis DT, Liegeois A, Barrett I, Monaco AP (1973) Transplant Proc 5:671–674
Cerottini JCh, Engers HD, McDonald HR, Brunner KT (1974) J Exp Med 140:703–717
Corry RJ, Kelly SE (1977) Transplant Proc 9:945–947
Davies DAL, Staines NA (1976) Transplant Rev 30:18–39
Davies HFS, Taylor JE, Daniel MR, Wakerly C (1976) J Exp Med 143:987–992
Debray-Sachs M, Soucy PE, Hamburger J (1972) J Immunol 110:661–666
Dunn DC, Randall GK (1974) Transplantation 17:306–312
Eddleston ALWF, Smith MGM, Mitchell CG (1971) Transplantation 12:11–17
Eijsvogel VP, DuBois MJGJ, Melief CJM, DeGroot-Kooy ML, Koning C, Van Rood JJ, Van Leeuwen A, DuToit E, Shellekens PThA (1973) In: Dausset J, Colombani J (eds) Histocompatibility testing 1972. Munksgaard, Copenhagen, pp 501–508
Fabre JW, Morris PJ (1974) Transplantation 18:436–442
Festenstein H, Lubling N, Calne RY, Binns RM (1971) In: Nibet NW, Elves MW (eds) Immunological tolerance to tissue antigens. Orthopaedic Hospital, Oswestry, England, pp 215–221
Ford WL (1973) In: Calne RY (ed) Immunological aspects of transplantation surgery. MTP Publication, Lancester, England, pp 39–66
Häyry P, Lalla M, Pasternak A, Virolainen M (1972) Ann Clin Res 4:100–109
Hartzmann RJ, Segall M, Bach ML, Bach FH (1971) Transplantation 11:268–273
Hellström J, Hellström KE (1972) Transplant Proc 4:369–371
Hildemann WH (1973) Transplantation 15:221–237
Hutchison IV, Zola H (1977) Transplant Proc 9:961–963
Jansen JLJ, Koene AP, Kamp GJ v, Tamboer WPM, Wijdeveld PGA (1975) J Immunol 115:387–391
Jondal M, Hahn G, Wigzell H (1972) J Exp Med 136:207–215
Jose DG, Kersey JG, Chloi JS, Biggar WD, Gatti RA, Good RA (1971) Lancet II:841–844
Kilshaw PJ, Brent L, Pinto M, Brooks CG, Nwe RRC (1975) Transplant Proc 7:385–387
Kilshaw PJ, Brent L, Pinto M (1975) Nature 225:489–491
Lance EM, Boyse EA, Cooper S, Carswell EA (1971) Transplant Proc 3:864–868
Mandel MA, Monaco AP, Russel PS (1965) J Immunol 95:673–682
Manson LA, Palm J (1968) Transplantation 6:667–669
Marquet RL, Heystek GA, Tank B, Van Es AA (1976) Transplantation 21:454–459
McDevitt HO, Benacerraf B (1969) Adv Immunol 11:31–74
McMaster P, Herbertson BM, Cusick C, Calne RY, Syrakos T, Marni A (1979) Transplant Proc 11:262–266
McKearn TJ, Finnegan A, Neu MR, Fitch FW, Stuart FP (1974) Surg Forum 25:263–265
Miller J, Hattler BG Jr, Johnson MC (1971) Transplantation 12:65–72
Monaco AP, Clark AW, Wood ML, Sayoun AI, Codish SD, Brown RW (1976) Surgery 79:384–392
Myburgh JA, Abrahams C, Mendelson D, Meiny CJ, Bersohn J (1971) Transplant Proc 3:501–504
Myburgh JA, Smit JA (1975) Transplantation 19:64–71
Owen ER (1969) Ann Roy Coll Surg Eng 45:63–67
Parker JR, Hickmann R, Terblanche J (1975) Transplantation19-276–278
Pichlmayr R, Bockhorn H, Tidow G (1978) Langenbecks Arch Chir 344:642
Putnam CW, Halgrimson CG, Koer L, Starzl TE (1977) World J Surg 1:165–175
Ransow JHC, Rapaport FT, Ferrebree JW, Cannon FD, Adams PX, Localio SA (1974) Ann Surg 176:846–852
Ringe B (1975) Dissertation, Med. Hochschule Hannover
Sachs DE, Cone JL (1973) J Exp Med 138:1289–1304
Sjögren HD, Hellström I, Bansal SC, Hellström KE (1971) Proc Natl Acad Sci USA 68:1372–1375
Simpson F (1973) In: Calne RY (ed) Immunological aspects of transplantation surgery. MTP Publication, Lancester, England, pp 153–190
Soulillou JP, Carpenter CB, d'Apice AJF, Strom TB (1976) J Exp Med 143:405–421
Staines NA, Guy K, Davies DAL (1975) Eur J Immunol 5:782–789
Starzl, TE, Porter KA, Putman CE, Schroeter GPJ, Halgrimson CG, Weil III. R, Hoelscher M, Reid HAS (1976) Surg Gynecol Obstet 142:487–505
Strom TB, Carpenter CB, Garovoy MR, Abbas AK, Corson JM, Bear RA, Soulillon JP (1975) Transplantation 20:368–380
Strom TB, Soulilou JP, Carpenter CB (1977) Transplant Proc 9:965–968
Stuart FP, Fitch FW, Rowley DA, Biesecker JL (1971) Transplantation 12:331–333
Stuart FP, Bastien E, Holter A, Fitch FW, Elkins WL (1971) Transplant Proc 3:461–464
Stuart FP, Scollard DM, McKearn JT, Fitch FW (1976) Transplantation 22:455–466
Terasaki PJ (1970) In: Brand DL, Ray JG (eds) Manual of tissue typing techniques. NIH Bethesda, Md, pp 42:52
Thomas J, Thomas F, Kaplan A (1977) Transplant Proc 9:85–89
Vaiman M, Renard Ch, Laffage P, Ameteau J, Nizza P (1970) Transplantation 10:155–164
Vaiman M, Garnier H, Kunzlin A, Hay JM, Parc R, Bacourt F, Fagniez PH, Villiers PA, Lecointre J, Bara MF, Nizza P (1972) Transplantation 14:541–542
Vaiman M (1973) Thésis, Université de Paris VII
Vaiman M, Renard Ch, Ponceau M, Lecointre J, Villiers PA (1975) C R Acad Sci [D] Paris 280:2809–2812
Vaiman M, Bacourt F, Villiers PA, Garnier H (1976) Transplantation 22:402–404
Viza D, Sugar JR, Binns RM (1970) Nature 227:949–950
Voisin GA, Kinsky R, Duc HT (1972) Transplant Proc 4:377–382
Waldram R, Williams S, Calne RY (1975) Transplantation 19:382–387
White DJG, Bradley BD, Calne RY, Binns RM (1973) Transplant Proc 5:317–319
White E (1973) In: Calne RY (ed) Immunological aspects of transplantation surgery. MTP Publication, Lancester, England, pp 260–278
Wonigeit K, Bockhorn H, Pichlmayr R (1979) Transplant Proc 11:1250–1255
Wood ML, Heppner G, Gozzo JJ, Monaco AP (1973) Transplant Proc 5:691–696
Zimmermann FA, Butcher GW, Davies HS, Brons G, Kamada N, Türel O (1979) Transplant Proc 11:571–577
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Diese Arbeit wurde zum Teil von der Deutschen Forschungsgemeinschaft gefördert (DFG-Bo 543/2)
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bockhorn, H. Die allogene Lebertransplantation. Res. Exp. Med. 178, 177–199 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01851007
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01851007