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Pancreatico-duodenal allotransplantation: Experimental and clinical experience

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Riassunto

È stato messo a punto in laboratorio un procedimento per l'allotrapianto pancreatico-duodenale nel cane pancreatectomizzato. I cani nei quali sono stati praticati questi trapianti sono sopravvissuti per molti mesi, se trattati con azatioprina e prednisone per prevenire il rigetto. Contrariamente a quanto abitualmente si ritiene, il pancreas non è particolarmente sensibile all'ischemia totale, dato che è stato possibile conservarein vitro fino a 24 ore un allotrapianto pancreatico-duodenale impiegando solamente l'ipotermia e l'iperbaria. Questi blocchi pancreatico-duodenali conservati sono stati poi allotrapiantati in cani pancreatectomizzati, ottenendo la sopravvivenza degli animali per lunghi periodi di tempo. Finora abbiamo effettuato allotrapianti pancreatico-duodenali in dieci pazienti con diabete giovanile ed insufficienza renale. Nove di questi pazienti hanno ricevuto contemporaneamente un allotrapianto renale prelevato dal medesimo cadavere. In tutti questi pazienti, tranne in uno, il pancreas ha funzionato immediatamente. Questa eccezione è rappresentata da un paziente che ricevette un allotrapianto pancreatico-duodenale da cadavere dopo aver subìto una ischemia irreversibile. Sebbene soltanto due pazienti siano attualmente in vita — uno da undici mesi —, in nessun caso abbiamo riscontrato segni di rigetto del pancreas. In sette casi su otto la morte era dovuta a complicazioni legate all'allotrapianto renale di cadavere, mentre in un paziente soltanto l'allotrapianto pancreatico-duodenale era la causa del decesso. Questo paziente morì, sette mesi dopo l'allotrapianto pancreatico-duodenale, per perforazione acuta del duodeno trapiantato. Risulta evidente da queste ricerche che l'antigenicità del pancreas è di gran lunga minore di quella del rene e, probabilmente, anche di altri organi. Il solo allotrapianto pancreatico-duodenale viene ora progettato per pazienti con diabete giovanile e nefropatia grave non in stadio terminale. Se la caratteristica vasculopatia del diabete mellito risulterà modificata per effetto dell'allotrapianto pancreatico, questo diverrà allora uno dei procedimenti di trapianto di più comune esecuzione.

Résumé

Il a été mis au point une méthode de laboratoire pour l'allogreffe pancréatico-duodénale chez le chien pancréatectomisé. Les animaux chez lesquels de telles greffes ont été pratiquées ont survecu plusieurs mois, si on les a traités avec azathioprine et prednisone afin de prévenir le rejet. Contrairement à ce que l'on pense généralement, le pancréas n'est pas particulièrement sensible à l'ischémie totale, étant donné qu'il y a été possible de conserverin vitro jusqu'à 24 heures d'allogreffes pancréatico-duodénales, en employant uniquement l'hypothermie et l'hyperbarie. Ces blocs pancréatico-duodénaux conservés ont été en suite allograffés chez des chiens pancréatectomisés, en obtenant la survie des animaux durant de longues périodes. Nous venons de pratiquer une allogreffe pancréatico-duodénale chez des malades avec diabète juvénile et insuffisance rénale. Parmi ces sujets, 9 ont reçu en même temps une allogreffe rénale prélevée du cadavre. Chez tous ces patients, sauf un, le pancréas a fonctionné immédiatement. Cette exception est représentée par un sujet qui a reçu une allogreffe pancréatico-duodénale prélevée du cadavre après avoir subi une ischémie irréversible. Bien que deux patients seulement soient actuellement en vie (maximum depuis onze mois), nous n'avons jamais observé de signes de rejet du pancréas. Dans 7 cas sur 8 la morte était due à complications en rapport avec l'allogreffe rénale de cadavre, tandis que chez un patient seulement l'allogreffe pancréatico-duodénale était la cause du décès. Ce malade est mort sept mois après l'intervention à cause d'une perforation aiguë du duodénum greffé. De ces recherches il résulte évident que l'antigénicité du pancréas est très inférieure à celle du rein et probablement à celle de bien d'autres organes. L'allogreffe pancréatico-duodénale isolée est actuellement projetée pour les diabétiques juvéniles avec néphropathie grave mais non terminale. Si la vasculopathie caractéristique du diabète sera modifiée par une allogreffe de pancréas, cela deviendra alors une procédure de transplantation d'exécution courante.

Resumen

Se ha preparado en el ámbito experimental de laboratorio un procedimiento de alotrasplante pancreático-duodenal en perros operados de pancreactomía. Los perros sometidos a trasplante, y tratados después con azatioprina y prednisón para prevenir el rechazo, sobrevivieron durante muchos meses. Al revés de lo que habitualmente se opina, el pancreas no es particularmente sensible a la isquemia total, puesto que ha sido posible conservarin vitro hasta 24 horas un alotrasplante pancreático-duodenal empleando solamente la hipotermia y hiperbaria. Esos bloques pancreático-duodenales conservados, han sido después alotrasplantados en perros operados de pancreactomía consiguiendo la supervivencia de los perros durante largos periodos de tiempo. Hemos efectuado también un alotrasplante pancreático-duodenal en diez pacientes con diabetes juvenil e insuficiencia renal. Nueve de esos pacientes recibieron simultaneamente un alotrasplante renal extraido del mismo cadáver. En todos estos pacientes, menos en uno, el pancreas ha funcionado inmediatamente. La mencionada excepción la constituye un paciente que recibió un alotrasplante pancreático-duodenal procedente de un cadáver, después de haber sufrido una isquemia irreversible. Aunque solamente dos de los mencionados pacientes sigan con vida, todo lo más a los once meses, en ningún caso hemos advertido indicios de rechazo del pancreas. En siete casos de cada ocho la muerte se debió a complicaciones relacionadas con el alotrasplante renal de cadáver y sólo en uno la causa de la muerte se debió al alotrasplante pancreático-duodenal por una perforación aguda del duodeno trasplantado. De estas investigaciones se deduce con evidencia que la antigenicidad del páncreas es mucho menor que la del riñón y probablemente menor también que la de otros órganos. En la actualidad se proyecta el solo alotrasplante pancreático-duodenal para diabéticos juveniles, con nefropatía grave pero no terminal. Si la vasculopatía característica de la diabetes mellitus será modificada por el alotrasplante pancréatico, este último se convertirá en uno de los procedimientos de trasplante de ejecución más común.

Zusammenfassung

Es wurde ein Verfahren ausgearbeitet zur Verwirklichung der Allotransplantation von Pankreas-Duodenum in pankreatektomierten Hunden. Die Empfängertiere überlebten viele Monate wenn die Abstossungsreaktion durch Azathioprin und Prednison verhütet wurde. Im Gegensatz zu der üblichen Ansicht ist die Bauchspeicheldrüse nicht sehr emfindlich gegen totalen Blutmangel, was daraus hervorgeht, dass es möglich war, ein Pankreas-Duodenum-Allotransplantat bis zu 24 Stundenin vitro aufzubewahren, wobei nur Hypothermie und Überdruck verwendet wurden. Die so aufbewahrten Pankreas-Zwölffingerdam-Präparate wurden dann in pankreatektomierte Hunde überpflanzt, welche lange Überlebenszeiten aufwiesen. Wir haben jetzt eine solche Transplantation bei zehn jugendlichen Diabetikern ausgeführt, die auch an Niereninsuffizienz litten. In neun von diesen Patienten wurde gleichzeitig eine Niere vom gleichen Leichnam überpflanzt. Mit einer Ausnahme funktionierte die transplantierte Bauchspeicheldrüse sofort. Die Ausnahme betrifft ein Pankreas-Duodenum-Transplantat welches von einem Patienten entnommen wurde, der eine irreversible Ischämie erlitten hatte. Obwohl zur Zeit nur zwei Patienten am Leben sind, maximal elf Monate nach der Operation, haben wir niemals eine Abstossungsreaktion des Pankreas beobachtet. In sieben von acht Fällen war der Tod durch Komplikationen verursacht, die mit der Transplantation der Leichenniere zusammenhingen, während das Pankreas-Duodenum-Transplantat nur in einem Falle die Todesursache war. Dieser Patient verstarb sieben Monate nach der Operation an einer akuten Perforation des überpflanzten Zwölffingerdarms. Aus diesen Untersuchungen geht hervor, dass die Antigenwirkung des Pankreas wesentlich geringer ist als die der Niere und wahrscheinlich auch anderer Organe. Es ist geplant, nur die Allotransplantation von Pankreas und Duodenum vorzunehmen bei jugendlichen Diabetikern, welche ein schweres, aber nicht terminales Nierenleiden aufweisen. Falls die typische Gefässerkrankung des Diabetes mellitus durch Pankreastransplantation beeinflusst werden sollte, so wird dieses Verfahren eine der am häufigsten ausgeführten Transplantationsoperationen werden.

Summary

A procedure has been developed in the laboratory for pancreatico-duodenal allotransplantation in the pancreatectomized dog. Dogs with such grafts have survived for many months when treated with azathioprine and prednisone to prevent rejection. Contrary to usual beliefs, the pancreas is not particularly sensitive to total ischemia since it has been possible to preserve a pancreatico-duodenal allograftin vitro with only hypothermia and hyperbaria up to 24 hours. Such preserved pancreatico-duodenal grafts have then been allotransplanted into pancreatectomized dogs with survival of the dogs for long periods. We have now done pancreatico-duodenal allotransplantation in ten patients with juvenile onset diabetes mellitus and renal failure. Nine of these patients have received a renal allograft taken from the same cadaver simultaneously. In all but one of these patients the pancreas has functioned immediately. This exception was in a patient who received a pancreatico-duodenal allograft taken from a cadaver which had suffered irreversible ischemia. While only two patients are currently living, the longest eleven months, in no case we have seen evidence of pancreatic rejection. In seven of the eight deaths problems concerned with the cadaver renal allograft were at fault and in only one patient was the pancreatico-duodenal allograft the cause of death. This patient died seven months after pancreatico-duodenal allografting from an acute perforation of the duodenal graft. It is clear from these studies that the pancreas is far less antigenic than the kidney and possibly of other organs as well. Pancreatico-duodenal allotransplantation alone is now planned for juvenile onset diabetics who have significant but not terminal renal nephropathy. If the characteristic vascular disease of diabetes mellitus can be altered by a pancreatic allograft, then this will become one of the most commonly performed transplant procedures.

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Bibliografia

  1. Anderson M. C.: Venous Stasis in the Transition of Edematous Pancreatitis to Necrosis -J. Amer. med. Ass.183 534, 1963.

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Anderson M. C., Bergan J. J.: Effect of Proteolytic Enzymes on Pancreatic Blood Vessels -Surg. Forum12 304, 1962.

    Google Scholar 

  3. Banting F. G., Best C. H., Collip J. B., Campbell W. R., Fletcher A. A.: Pancreatic Extracts in the Treatment of Diabetes Mellitus - Canad. med. Ass. J.12 141, 1922.

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Bergan J. J., Hoehn J. G., Porter N., Dry L.: Total Pancreatic Allografts in Pancreatectomized Dogs - Arch. Surg.90 521, 1965.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bergan J. J., Teixeira E. D., Conn J. jr.,Haid S.: Ex-Vivo Pancreas Perfusion in Organ Perfusion and Preservation - Appleton Century-Crafts, New York, 1968; p. 385.

    Google Scholar 

  6. Bottin J.: Transplantation du Pancréas sur la circulation carotido-jugulaire chez le chien. Survie de l'animal. Causes de la morte - C. R. Soc. Biol. (Paris)121 872, 1936.

    Google Scholar 

  7. Brettschneider L., Daloze P. M., Huget C., Porter K. A., Groth C. G., Kashiwagi N., Hutchison D. E., Starzle T. E.: The Use of Combined Preservation Techniques for Extended Storage of Orthotopic Liver Homografts - Surg. Gynec. Obstet.126 263, 1968.

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Brooks J. R., Gifford G. H.: Pancreatic Homotransplantation -Transplant. Bull.6 100, 1959.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Browning H., Resmick P.: Homologous and Heterologous Transplantation of Pancreatic Tissue in Normal and Diabetic Mice - Yale J. Biol. Med.24 141, 1951.

    PubMed Central  Google Scholar 

  10. Chaya A., Appert H. E., Howard J. M.: Canine Allografts of Islet Cell Tissue - Arch. Surg.93 598, 1966.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. DeJode L. R., Howard J. M.: Studies in Pancreatico-Duodenal Homotransplantation - Surg. Gynec. Obstet.114 553, 1962.

    Google Scholar 

  12. Dragstedt L. R.: Some Physiologic Problems in Surgery of the Pancreas - Ann. Surg.118 576, 1943.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Dreiling D. A., Ashikari H.: Physiologic Studies of the Heterotopic and Transplanted Pancreas - Surg. Forum17 203, 1966.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Dubois A. M., Gonet A.: Effets de la greffe de pancréas foetal sur la glycémie et la régénération des îlots de Langerhans de rats alloxanisés ou pancréatectomisés - Acta. anat. (Basel)41 336, 1960.

    Google Scholar 

  15. Eiseman B., Hughes R., Summers W., Traylor F.: Human Adrenal Cortical Autograft into the Portal Circulation - Ann. Surg.142 961, 1955.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Etzweiler: Personal Communication.

  17. Gayet R., Guillamie M.: La régulation de la sécrétion interne pancréatique par un processus humoral, demonstrée par des transplantations de pancréas. Expériences sur des animaux normaux - C. R. Soc. Biol. (Paris)97 1613, 1927.

    CAS  Google Scholar 

  18. Hédon E.: Greffe sous-cutanée du pancréas: ses résultats au point de vue de la théorie du diabète pancréatique - C. R. Soc. Biol. (Paris)44 678, 1892.

    Google Scholar 

  19. House E. L., Jacobs M. S., Pansky B.: Effect of Pancreatic Homografts on the Blood of Normal and Diabetic Hamsters - Anat. Rec.144 259, 1962.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Houssay B. A.: Technique de la greffe pancréatico-duodénale au cou - C. R. Soc. Biol. (Paris)100 138, 1929.

    Google Scholar 

  21. Hultquist G. T., Thorell J.: Isolation of Pancreatic Islet Tissue by Transplantation - Nord. Med.69 47, 1963.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Idezuki Y., Feemster J. A., Dietzman R. H., Lillehei R. C.: Experimental Pancreatico-Duodenal Preservation and Transplantation - Surg. Gynec. Obstet.126 1002, 1968.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Idezuki Y., Lillehei R. C., Feemster J. A., Dietzman R. H.: Pancreatico-Duodenal Allotransplantation in Dogs - Vascular Diseases5 78, 1968.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Idezuki Y., Goetz F. C., Kaufman S. E., Lillehei R. C.: Functional Testing and Allotransplantation of the Preserved Canine Pancreatic Graft - Read before the «First Organ Perfusion and Preservation Conference, Boston, Mass., May 1–3, 1968.

    Google Scholar 

  25. Idezuki Y., Goetz F. C., Kaufman S. E., Lillehei R. C.: In Vitro Insulin Productivity of the Preserved Pancreas: A Simple Test to Assess the Viability of the Pancreatic Graft -Surgery64 940, 1968.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Idezuki Y., Goetz F. C., Feemster J. A., Lillehei R. C.: In Vitro Assessment of Pancreatic Functional Viability before Allotransplantation - Trans. Amer. Soc. artif. intern. Org.14 146, 1968.

    CAS  Google Scholar 

  27. Idezuki Y., Goetz F. C., Lillehei R. C.: Late Effect of Pancreatic Duct Ligation on Beta-Cell Function - Amer. J. Surg.117 33, 1969.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Idezuki Y., Goetz F. C., Lillehei R. C.: Experimental Allotransplantation of the Preserved Pancreas and Duodenum - Surgery65 485, 1969.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Ivy A. C., Farrel J. I.: Contribution to the Physiology of the Pancreas. I. Method for the Subcutaneous Auto-Transplantation of the Tail of the Pancreas - Amer. J. Physiol.77 474, 1926.

    Google Scholar 

  30. Joison J.: Pancreatic Allotransplantation without Cessation of Blood Flow - Surg. Gynec. Obstet.124 1295, 1967.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Kelly W. D., Lillehei R. C., Merkel F. K., Idezuki Y., Goetz F. C.: Allotransplantation of the Pancreas and Duodenum along with the Kidney in Diabetic Nephropathy - Surgery61 827, 1967.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Largiader F., Lyons G. W., Hidalgo F., Dietzman R. H., Lillehei R. C.: Orthotopic Allotransplantation of the Pancreas - Amer. J. Surg.113 70, 1967.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Lichtenstein I. L., Barschak R. M.: Experimental Transplantation of the Pancreas in Dogs -J. int. Coll. Surg.28 1, 1957.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  34. Liddle E. B., Wittenstein G., Swan H.: Studies on the Autotransplantation of the Thyroid and Adrenal Glands in Dogs - Surg. Forum4 701, 1953.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Lillehei R. C., Goott B., Miller F. A.: The Physiologic Response of the Small Bowel of the Dog to Ischemia Including Prolonged in Vitro Preservation of the Bowel with Successful Replacement and Survival - Ann. Surg.150 543, 1959.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  36. Lillehei R. C., Idezuki Y., Feemster J. A., Dietzman R. H., Kelly W. D., Merkel F. K., Goetz F. C., Lyons G. W., Manax W. G.: Transplantation of Stomach, Intestines and Pancreas: Experimental and Clinical Observations - Surgery62 721, 1967.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Lucas J. F. jr.,Rogers R. E., Reemtsma K.: Homologous Pancreatic Transplantation in Dogs: Report of a New Technique and Studies on Endocrine Function - Surg. Forum13 314, 1962.

    PubMed  Google Scholar 

  38. Manax W. G., Bloch J. H., Eyal Z., Lyons G. W., Lillehei R. C.: Hypothermia and Hyperbaria: a Simple Method for Whole Organ Preservation - J. Amer. med. Ass.192 755, 1965.

    Article  CAS  Google Scholar 

  39. Markowitz J.: Experimental Surgery - Williams and Wilkins Company, Baltimore, 1959, 4th Ed.

    Google Scholar 

  40. Merkel F. K., Kelly W. D., Goetz F. C., Maney J. W.: Heterotopic Dog Pancreatic Allografts - Surg. Forum18 381, 1967.

    Google Scholar 

  41. Merkel F. K., Kelly W. D., Goetz F. C., Maney J. W.: Irradiated Heterotopic Segmental Canine Pancreatic Allografts - Surgery63 291, 1968.

    Google Scholar 

  42. Mitchell R. I., Davidson J. K.: Heterotopic Autotransplantation of the Canine Pancreas -Surgery62 455, 1967.

    Google Scholar 

  43. Ota K., Mori S., Nobori M., Inou T.: Allotransplantation of the Pancreas in Dogs - J. surg. Res.7 207, 1967.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Para H., Levy J., Brooks J. R.: Pancreatic Tissue Homotransplantation in the Dog - Surg. Forum18 383, 1967.

    Google Scholar 

  45. Rappaport A. M., Vranic M., Wrenshall G. A.: A Pedunculated Subcutaneous Autotransplant of an Isolated Pancreas Remnant for the Temporary Deprivation of Internal Pancreatic Secretion in the Dog - Surgery59 792, 1966.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Reemtsma K., Lucas J. F. jr.,Rogers R. E., Schmidt F. E., Davis F. H. jr.: Islet Cell Function of the Transplanted Canine Pancreas - Ann. Surg.158 645, 1963.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  47. Reemtsma K., Hewitt R. L., Smith P. E., Weichart R. F.: Studies on Endocrine Function Following Transplantation of the Canine Pancreas - Ann. N.Y. Acad. Sci.120 656, 1964.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  48. Rundles W. R., Swan H.: Islet Cell Transplantation - Surg. Forum7 502, 1957.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  49. Seddon J. A., Howard J. M.: The Exocrine Behavior of the Homotransplanted Pancreas -Surgery59 226, 1966.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  50. Seddon J. A., Howard J. M.: The Exocrine Function of the Homotransplanted Pancreas -Surgery59 235, 1966.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  51. Selle W. A.: Studies on Pancreatic Grafts Made with a New Technique - Amer. J. Physiol.113 118, 1935.

    Google Scholar 

  52. Ssobolew L. W.: Zur normalen und pathologischen Morphologie der inneren Sekretion der Bauchspeicheldrüse - Virchows Arch. path. Anat.168 91, 1902.

    Article  Google Scholar 

  53. Swan H., Rundles W. R.: Islet Cell Transplantation in Dogs -Transplant. Bull.4 53, 1957.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  54. Teixeira E. D., Bergan J. J.: Auxiliary Pancreas Allografting -Arch. Surg.95 65, 1967.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  55. Teixeira E. D., Scharkey E., Colwell J., Bergan J. J.: Insulin and Glucose Levels Following Pancreas Allografts - Surg. Forum17 205, 1966.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Supported by USPHS grant no. A-3361 (C2S1)

(on leave from Columbia University)

(on leave from University of Tokyo)

(on leave from Mexico City)

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Lillehei, R.C., Simmons, R.L., Najarian, J.S. et al. Pancreatico-duodenal allotransplantation: Experimental and clinical experience. Acta diabet. lat 7, 909–989 (1970). https://doi.org/10.1007/BF01556827

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