Skip to main content

Advertisement

Log in

Veränderungen des nasalen Atemwegs durch transversale Distraktion des Oberkiefers

Nasal airway changes by transversal maxillary distraction osteogenesis

  • Originalien
  • Published:
Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie Aims and scope Submit manuscript

Fragestellung: In dieser Untersuchung sollten die Auswirkungen der transversalen Distraktion des Oberkiefers auf den nasalen Atemweg durch ein nichtinvasives Untersuchungsverfahren beschrieben werden. Es wird damit untersucht, ob die chirurgische Gaumennahterweiterung eine Weitung auch der posterioren Oberkieferbasis erreicht und durch Vergrößerung des Nasenklappenquerschnitts eine Normalisierung der nasalen Ventilation gelingen kann. Material und Methode: Bei 8 Patienten mit hochgradigem Schmalkiefer wurde eine transversale Distraktion des Oberkiefers vorgenommen. Vor der Osteotomie und nach Abschluß der Distraktion wurde das Querschnittprofil des nasalen Atemwegs unter lokaler Schleimhautabschwellung reflexionsakustisch bestimmt. Nasenvolumina und Querschnittsfläche der Nasenklappe wurden berechnet. Ergebnisse: Bei sämtlichen Patienten konnte eine signifikante Zunahme des Nasenvolumens nachgewiesen werden (p < 0,01: Wilcoxon-Paardifferenzentest), im Mittel vergrößerte sich das Nasenvolumen um 5 cm 3 . Die Weitung betraf gleichermaßen den vorderen, den mittleren und den hinteren Nasenabschnitt. Der Querschnitt der Nasenklappe vergrößerte sich signifikant (p < 0,01) von 0,56 cm 2 auf 0,7 cm 2 . 6 von 8 Patienten berichteten über eine deutliche subjektive Verbesserung der Nasenatmung. Schlußfolgerung: Neben der Weitung des Zahnbogens schafft die chirurgisch unterstütze Gaumennahterweiterung anatomische Voraussetzungen zur Verbesserung der Nasenatmung am ehesten durch eine Erweiterung der Nasenklappe. Auch ohne Osteotomie der Sutura pterygomaxillaris kann eine signifikante Vergrößerung des posterioren Nasenvolumens erreicht werden. Daher ist eine Translationskomponente des Segmenttransports anzunehmen.

Objective: To investigate nasal airway changes through transverse maxillary distraction osteogenesis by means of an objective, reliable, non-invasive investigation technique with special attention to nasal valve changes and widening of the posterior maxilla. Patients and intervention: Eight patients with a severe maxillary transversal deficit underwent surgically assisted rapid palatal expansion in local or general anesthesia. Before and after the distraction process, a transnasal series of acoustic measurements of nasal airway profile was performed under topical decongestion. Nasal volume was calculated by integration of the area profile. The cross-sectional area of the nasal valve was also determined. Results: A significant enlargement of nasal volume was recorded in all patients (P < 0.01: Wilcoxon signed rank test). The average increase measured 5 cm3 (23%). The increase in volume was recorded in all parts of the nasal cavity, indicating complete maxillary expansion even in the posterior segment. The nasal valve area raised from 0.56 to 0.70 cm2 (P < 0.01). Six out of eight patients reported striking improvement of nasal patency after maxillary distraction. Conclusion: Besides correction of the maxillary arch deformity, rapid palatal expansion contributes to improved nasal patency by resolving nasal valve constriction. Significant widening of the posterior nasal cavity was achieved, indicating a translational pattern of maxillary movement, although the pterygomaxillary junction was not touched in the osteotomy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kunkel, M., Ekert, O. & Wagner, W. Veränderungen des nasalen Atemwegs durch transversale Distraktion des Oberkiefers. Mund Kiefer GesichtsChir 3, 12–16 (1999). https://doi.org/10.1007/s100060050085

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s100060050085

Navigation