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Influence of the ischemic coronary bed on collateral blood flow

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Summary

The purpose of this study was to determine the influence of the resistance of the terminal vascular bed of an occluded coronary artery on collateral blood flow and collateral resistance. In 6 anesthetized dogs, left anterior descending coronary artery (LAD) was ligated, cannulated, and the terminal vascular bed was occluded by latex microspheres (diameter: 25μ). Retrograde flow was measured using a new technique, which allowed control of outflow pressure of retrograde flow (PRF) at the LAD cannula. When retrograde flow was interrupted, pressure in the occluded vessel represented collateral perfusion pressure (CPP) within the border zone of the ischemic vessel. Collateral resistance was determined dividing the pressure difference across the collateral bed (CPP-PRF) by retrograde flow. Variation of PRF was used as a model for changes in resistance of the ischemic bed. Retrograde flow fell when PRF was increased from 11.0±3.0 ml×min−1×100 g−1 (PRF=0) to 8.3±2.4 (p<0.01) (PRF=24.6±6 mm Hg). For the same PRF range, collateral resistance fell from 9.68±2.96 to 8.30±2.50 mm Hg×ml−1×min×100 g (p<0.01). These results indicate that the vascular resistance of the terminal ischemic bed may considerably influence collateral blood flow and resistance.

Zusammenfassung

Ziel der Untersuchung war es, den Einfluß des Gefäßwiderstandes der terminalen Strombahn einer ischämischen Koronararterie auf die Kollateraldurchblutung und den Kollateralwiderstand zu bestimmen. Bei 6 narkotisierten Hunden wurde der Ramus interventricularis anterior (LAD) ligiert, kanüliert und das terminale Gefäßbett mit Latexpartikeln (Durchmesser: 25 μ) verschlossen. Der retrograde Fluß wurde mittels einer neuen Methode gemessen, die es ermöglichte, den Ausflußdruck des retrograden Flusses (PRF) an der LAD-Kanüle konstant zu halten. Wurde der retrograde Fluß unterbrochen, so entsprach der Druck im verschlossenen Gefäß dem kollateralen Perfusionsdruck (CPP) im Randbezirk des ischämischen Gefäßgebietes. Der Kollateralwiderstand wurde bestimmt, indem die Druckdifferenz entlang dem kollateralen Gefäßbett (CPP-PRF) durch den retrograden Fluß dividiert wurde. Änderungen von PRF dienten als Modell für Änderungen des Widerstandes des ischämischen Gefäßbettes. Der retrograde Fluß fiel, wenn PRF angehoben wurde, von 11,0±3,0 ml×min−1×100 g−1 (PRF=0) auf 8,3±2,4 (p<0.01) (PRF=24,6±6 mm Hg). Im selben PRF-Bereich fiel der Kollateralwiderstand von 9,68±2,96 auf 8,30±2,50 mm Hg×ml−1×min×100 g (p<0.01). Diese Ergebnisse weisen darauf hin, daß der Widerstand der Endstrombahn des ischämischen Gefäßbettes die Kollateraldurchblutung und den Kollateralwiderstand erheblich beeinflussen kann.

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This study was supported in part by DFG grant Er 100/3-1

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Ertl, G., Fuchs, M., Oswald, S. et al. Influence of the ischemic coronary bed on collateral blood flow. Basic Res Cardiol 77, 520–535 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01907944

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