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Untersuchungen über die Elektrolytkonzentration im Bronchialsekret bei chronischer Bronchitis

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Zusammenfassung

Bei 90 Patienten mit chronischen obstruktiven Bronchialerkrankungen wurde die Chlorid-, Natrium-, Kalium- und Calciumkonzentration des Bronchialsekrets bestimmt. Die Ergebnisse wurden mit den Befunden anderer Autoren bei Mucoviscidosis, Bronchiektasen und bei Lungengesunden verglichen. Im Gegensatz zu den von anderen Autoren bei der Mucoviscidosis erhobenen Befunden wurde bei Erwachsenen mit chronischer Bronchitis und erhöhter Natriumkonzentration des Schweißes kein von der Kontrollgruppe abweichendes Verhalten der Elektrolytkonzentrationen des Bronchialsekrets festgestellt. Eine Beeinflussung der Natriumkonzentration des Bronchialsekrets durch enzymatische und hormonelle Faktoren auf der Basis der Hyperkapnie und pulmonalen Hypertonie ist nicht nachweisbar. Dagegen fand sich bei Patienten mit chronischer bakterieller Bronchialinfektion im Vergleich zu Patienten mit krisenhaft verlaufendem Asthma bronchiale eine höhere Chlorid-und Natriumkonzentration des Bronchialsekrets und des Schweißes. Als Ursache der gleichgerichteten Steigerung der Natriumkonzentration in verschiedenen Drüsensekreten bei chronischen Entzündungsprozessen werden übergeordnete, mineralstoffwechselwirksame hormonelle Faktoren vermutet.

Summary

In 90 adult patients with chronic obstructive lung disease the concentrations of chlorides, sodium, potassium and calcium in bronchial secretions were determined and the values compared with the electrolyte concentrations found by other authors in mucoviscidosis, bronchiectasis and healthy persons. In contrast to the results in infantile mucoviscidosis no different behaviour of electrolyte concentrations in the bronchial secretions was observed between a group of adult patients with chronic bronchitis and elevated sodium concentration of thermal sweat and a control group without abnormalities of sweat sodium concentration. An influence of enzymatic and hormonal factors on sodium concentration of bronchial secretions, such as increased carboanhydrasis and aldosterone activity following hyperkapnia and/or pulmonary hypertension, could not be confirmed. However, the comparison of patients with chronic bacterial bronchitis and of patients with paroxysmal bronchial asthma shows an elevation of chloride and sodium concentration of bronchial secretions and thermal sweat in the first group. A causal relationship between the elevated electrolyte concentration of bronchial secretions and sweat, as well as in the secretions of other exocrine glands, and a decreased adrenocortical activity on electrolyte metabolisme in patients with chronic bacterial bronchitis is discussed.

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Literatur

  1. Anderson, C. M., andM. Freeman: Sweat test results in normal persons of different ages compared with families with fibrocystic disease of the pancreas. Arch. Dis. Childh.35, 581 (1960).

    Google Scholar 

  2. Basch, F. P., P. Holinger, andH. G. Poncher: Physical and chemical properties of sputum: Influence of drugs, steam, carbon dioxide and oxygen. Amer. J. Dis. Child.62, 1149 (1941).

    Google Scholar 

  3. Bauer, U.: Ann. paediat. (Basel)194, 236 (1960). Zit. nachU. C. Dubach, Schweiz. med. Wschr.92, 187 (1962).

    Google Scholar 

  4. Berg, G., H. Kübel u.R. Zeilhofer: Untersuchungen am Bronchialsekret von Patienten mit chronischen Erkrankungen des Bronchialsystems (im Druck).

  5. Bernard, E., L. Israel etM. M. Debris: Bronchites chroniques et mucoviscidoses. Le test de la sueur. Résultats des tests effectués chez 70 malades atteints d'affections broncho-pulmonaires. Presse méd.68, 1691 (1960).

    Google Scholar 

  6. Brazeau, P., andA. Gilman: Effect of plasma CO2 tension on renal tubular reabsorption of bicarbonate. Amer. J. Physiol.175, 33 (1953).

    Google Scholar 

  7. Brogan, T. D.: The carbohydrate complexes of bronchial secretions. Biochem. J.71, 125 (1959).

    Google Scholar 

  8. Chernick, W. S., andG. J. Barbero: Composition of tracheobronchial secretions in cystic fibrosis of the pancreas and bronchiectasis. Pediatrics24, 739 (1959).

    Google Scholar 

  9. Cragg, J., andS. G. Smith: Some properties of respiratory tract mucus. Arch. intern. Med.107, 81 (1961).

    Google Scholar 

  10. Denton, R.: Bronchial obstruction in cystic fibrosis; rheological factors. Pediatrics25, 611 (1960).

    Google Scholar 

  11. Dische, Z.: Pediatrics24, 74 (1959). Zit. nachDubach.

    Google Scholar 

  12. Dorman, P., J. Sullivan, andR. F. Pitts: The renal response to acute respiratory acidosis. J. clin. Invest.33, 82 (1954).

    Google Scholar 

  13. Dubach, U. C.: Die Mucoviscidose des Erwachsenen. Schweiz. med. Wschr.92, 187 (1962).

    Google Scholar 

  14. Friolet, B., R. Richterich u.E. Rossi: Die Wirkung von Acetazolamid (Diamox) auf die pilocarpin-stimulierte Sekretion der Schweißelektrolyte beim Gesunden und bei Patienten mit Mucoviscidose. In:E. Koch, H. Bohn u.F. Koch, Mucoviscidosis. Stuttgart: Schattauer 1964.

    Google Scholar 

  15. Grønbaek, P.: The sodium/potassium ratio in thermal sweat in patients with rheumatoid arthritis. Acta rheum. scand.6, 102 (1960).

    Google Scholar 

  16. Frank, H., u.H. Dentler: Nomogramm zur Korrektur der flammenphotometrischen Calcium-Bestimmung. Unveröffentlicht.

  17. Hajós, M., u.G. Kamaras: Beziehungen der Pancreasfunktion zum Bronchialasthma. Allergie u. Asthma6, 293 (1960).

    Google Scholar 

  18. Holinger, P., F. P. Basch, andH. G. Poncher: Physical and chemical properties of sputum: Influence of expectorants and gases on sputum and the mucous membranes of the tracheobronchial tree. J. Amer. med. Ass.117, 675 (1941).

    Google Scholar 

  19. Huhnstock, K., u.G. Schwarz: Schweißelektrolytwerte bei Erwachsenen und ihre Beziehung zur Mucoviscidosis. Klin. Wschr.39, 1198 (1961).

    Google Scholar 

  20. Karlish, A. J., andA. L. Tárnoky: Mucoviscidosis as a factor in chronic lung disease in adults. Lancet1960 II, 514;

    Google Scholar 

  21. Mucoviscidosis and chronic lung disease. Proc. roy. Soc. Med.54, 980 (1961).

    Google Scholar 

  22. Koch, E., H. Bohn, W. Rick u.W. Hartung: Die erbliche Mucoviscidosis des Erwachsenen als überaus häufige Ursache chronischer Bronchialleiden und ihrer Folgen. Internist (Berl.)1, 35 (1960).

    Google Scholar 

  23. Koch, E.: Schweißtest nach Aldosteronbelastung zur Erkennung von Mucoviscidosis-Merkmalsträgern. In:E. Koch, H. Bohn u.F. Koch, Mucoviscidosis. Stuttgart: Schattauer 1964.

    Google Scholar 

  24. Kulczycki, L. L., H. Mueller, andH. Shwachman: Respiratory allergy in patients with cystic fibrosis. J. Amer. med. Ass.175, 358 (1961).

    Google Scholar 

  25. Lang, K.: Chloridbestimmung. In:K. Hinsberg, u.K. Lang, Medizinische Chemie, 3. Aufl. München: Urban & Schwarzenberg 1957.

    Google Scholar 

  26. Matthews, J., S. Spector, J. Lemm, andJ. L. Potter: Studies on pulmonary secretions. I. The overall chemical composition of pulmonary secretions from patients with cystic fibrosis, bronchiectasis and laryngectomy. Amer. Rev. resp. Dis.88, 199 (1963).

    Google Scholar 

  27. Moll, H. Ch., u.K. R. Koczorek: Über den Einfluß eines Aldosteron-Antagonisten auf die Resorption von Natrium aus dem Magen-Darmtrakt der Ratte. Klin. Wschr.40, 825 (1962).

    Google Scholar 

  28. Peterson, E. M.: Considerations of cystic fibrosis in adults, with a study of sweat electrolyte values. J. Amer. med. Ass.171, 1 (1959).

    Google Scholar 

  29. Potter, J., L. W. Matthews, J. Lemm, andS. Spector: The composition of pulmonary secretions of patients with and without cystic fibrosis. Proc. Soc. Pediatr. Res.1960, 19.

  30. Richterich, R.: Enzympathologie. Enzyme in Klinik und Forschung. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1958.

    Google Scholar 

  31. Scevola, M. E., etD. Felisati: Analyse qualitative et quantitative de la sécrétion bronchique. Bronches7, 464 (1957).

    Google Scholar 

  32. Schäppi, R., etP. Siegenthaler: Détermination du sodium et du chlore de la sueur chez des bronchitiques chroniques adultes. Presse méd.72, 747 (1964).

    Google Scholar 

  33. Schilf, E.: Einfluß von Acetylcholin, Adrenalin, Histamin und Thymianextrakt auf die Bronchialschleimhautsekretion. Naunyn-Schmierebergs Arch. exp. Path. Pharmak.166. 22 (1932).

    Google Scholar 

  34. Shwachman, H., H. Leubner, andP. Catzell: Mucoviscidosis. In:S. Z. Levine, Advances in pediatrics, vol. 7, p. 249 Chicago. The year book publishers 1955.

    Google Scholar 

  35. Siegenthaler, P., u.R. de Haller: Aldosteron und Natriumchloridkonzentration des Schweißes. In:E. Koch, H. Bohn u.F. Koch, Mucoviscidosis. Stuttgart: Schattauer 1964.

    Google Scholar 

  36. Siegenthaler, P., u.R. de Haller: Zur Interpretation des Schweißtestes bei der Diagnose der Erwachsenenmucoviscidosis. In:E. Koch, H. Bohn u.F. Koch, Mucoviscidosis. Stuttgart: Schattauer 1964.

    Google Scholar 

  37. Spencer, B.: The biochemistry of epithelia: Hydrolytic enzymes of human bronchial epithelium. Biochem. J.71, 500 (1959).

    Google Scholar 

  38. Sullivan, J., andPh. J. Dorman: The renal response to chronic respiratory acidosis. J. clin. Invest.34, 268 (1962).

    Google Scholar 

  39. Zeilhofer, R.: Untersuchungen der Schweißelektrolytexkretion bei chronischer Bronchitis. Klin. Wschr.40, 893 (1962).

    Google Scholar 

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Zeilhofer, R., Friebel, H. Untersuchungen über die Elektrolytkonzentration im Bronchialsekret bei chronischer Bronchitis. Klin Wochenschr 43, 32–37 (1965). https://doi.org/10.1007/BF01485587

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