Zusammenfassung
Bei zehn Patienten mit fortgeschrittener chronischer Niereninsuffizienz wurden Infusionen von 150 mMol THAM in 5,25% iger Lävuloselösung zur Beseitigung der renalen Acidose durchgeführt. Inulin- und PAH-Clearance blieben unverändert, es trat eine osmotische Diurese ein. Das Plasmanatrium sank ab, Hyperkaliämien oder Hypoglykämien wurden (wahrscheinlich infolge des Lävulosezusatzes) nicht beobachtet. Ebenso wurden Blutdruck, Pulsfrequenz und EKG nicht beeinflußt. Einem regelmäßigen Anstieg des pH-Wertes im arteriellen Blut standen wechselnde Veränderungen von Standardbicarbonat und pCO2 gegenüber. Bei weiteren acht Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz wurden THAM-Infusionen in der bereits angegebenen Dosierung an vier bis fünf aufeinanderfolgenden Tagen verabfolgt. Die THAM-Wirkung hielt etwa 2–3 Tage an, Kumulationserscheinungen wurden nicht beobachtet. Auf die klinische Bedeutung der Korrektur der renalen Acidose wird eingegangen. In der angegebenen Dosierung eignet sich THAM zur Behandlung auch schwerer renaler Acidosen.
Summary
10 patients with chronic renal insufficiency and a GFR of less than 10 ml/min were treated with infusions of 150 mMol tris-buffer in levulosesolution in order to remove renal acidosis. Inulin- and para-amino-hippuric acid-(PAH-)clearances remained unchanged, an osmotic diuresis occured. The degree of sodium-concentration in plasma was reduced. Hyperkalemic or hypoglykemic reactions were not observed, perhaps as a result of the addition of levulose. Puls rate, blood pressure and electrocardiogram were not affected. There were a regular increase of arterial pH and different changes of bicarbonat-concentration and CO2-tension. 8 patients with chronic renal insufficiency got tris-buffer-infusions in the dose already mentioned. The effect of tris-buffer-infusions lasted about 3 days, cumulative symptoms were not observed. The significance of the correction of acidosis is discussed. In the already mentioned dose tris-buffer may be used to treat severe renal acidosis.
Literatur
Astrup, P., K. Jørgensen, andO. S. Andersen: The acid-base metabolism. A new approach. Lancet1960 IIb, 1035.
Bock, H. E., G. W. Löhr u.H. D. Waller: Beitrag zur Pathogenese renaler Anämien. Schweiz. med. Wschr.92, 1213 (1962).
Brinkman, G. L.: The use of THAM to prevent hyperventilation and acidosis while breathing carbon dioxide. Amer. J. med. Sci.239, 728 (1960).
Cosby, R. S., D. A. Swan, M. Mayo, D. L. Roberts, andT. R. Richardson: Respiratory effects of tris (THAM) in acidosis and alkalosis. Clin. Pharmacol. Ther.5, 185 (1963).
Czok, G., W. Kreienberg u.D. Mertz: Eine Vereinfachung der Para-Amino-Hippursäurebestimmung. Klin. Wschr.30, 227 (1952).
Deutsch, E.: Mitteilungen zur Nierenclearance. 3. Zur Bestimmung des Glomerulumfiltrates mit Hilfe der Inulin- und Kreatininclearance. Klin. Med. (Wien)7, 385 (1952).
Henschler, D.: Tris-Puffer (THAM) als Therapeuticum. Dtsch. med. Wschr.88, 1328 (1963).
Hodler, J.: Die renale Acidose. In: Normale und pathologische Funktionen des Nierentubulus, herausgeg. vonK. J. Ulrich u.K. Hierholzer, S. 201. Bern u. Stuttgart: Hans Huber 1964.
Meroney, W. H., andR. F. Herndon: The management of acute renal insufficiency. J. Amer. med. Ass.155, 877 (1954).
Nahas, G. G.: The clinical pharmacology of THAM. Clin. Pharmacol. Ther.4, 784 (1963).
Nahas, G. G., J. Gjessing, J. J. Giroux, andL. C. Mark: The use of THAM in peritonealdialysis. Trans. Amer. Soc. Artificial Int. Organs10, 345 (1964).
Nahas, G. G., J. Gjessing, J. J. Giroux, M. Verosky, andL. C. Mark: The passage of THAM across the peritoneum during dialysis. Clin. Pharmacol. Ther.6, 560 (1965).
Pellegrino, E. D., andB. S. Biltz: The composition of human bone in uremia. Medicine (Baltimore)44, 397 (1965).
Reidenberg, M. M., B. L. Haag, B. J. Channich, C. R. Shuman, andT. G. G. Wilson: The response of bone to metabolic acidosis in man. Metabolism15, 236 (1966).
Relman, A. S.: Renal acidosis and renal excretion of acid in health and disease. Advanc. int. Med.12, 295 (1964).
Samiy, A. H., A. G. Ramsay, andJ. P. Merrill: The use of 2-aminohydroxymethyl-1,3-propandiol in the management of renal acidosis. Ann. N.Y. Acad. Sci.92, 802 (1961).
Stanbury, S. W., andG. A. Lumb: Metabolic studies of renal osteodystrophie. Medicine (Baltimore)41, 1 (1962).
Tarail, R., andT. E. Benett: Hypoglycemic activity of tris buffer in man and dog. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)102, 208 (1959).
Zimmermann, W. E.: Der Trispuffer in klinischer Anwendung. Dtsch. med. Wschr.88, 1305 (1963).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Quellhorst, E., Heimburg, P., Willms, B. et al. Untersuchungen über die Anwendung von Trispuffer bei schwerer Niereninsuffizienz. Klin Wochenschr 44, 1243–1247 (1966). https://doi.org/10.1007/BF01735757
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01735757