Skip to main content
Log in

Tierexperimentelle und klinische Befunde bei therapeutischer Anwendung von Corticosteroiden zu verschiedenen Tageszeiten

Experimental results in animals and clinical findings with corticosteroid therapy at various intervals

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

Persistent adrenal insufficiency is considered a serious complication of corticosteroid therapy in man. Experimental findings in the rat and in patients will be discussed in which this side effect of steroids was prevented by therapeutic applications adapted to the circadian rhythmicity of ACTH.

The physiological peak of the ACTH and corticosteron secretion in the beginning of the activity phase in rats was depressed by giving dexamethasone 4 hours earlier during the rest period. The same steroid dose, however, had no effect on this endocrine rhythm when given 1 hour after the hormone secretion peak. In a long-term treatment (15 days), decreased hormone levels in blood and a significant adrenal atrophy was found only in the first group of rats, while the second group showed no alterations of the absolute hormone levels in blood, the rhythmicity and the adrenal weight, as compared to controls. In patients who had for many weeks been treated with 20 mg prednisone in 3 single doses throughout the day, the circadian rhythm of ACTH and cortisol secretion was abolished and the absolute blood levels decreased. In contrast, patients receiving the same dose of steroids, but in a single dose in the morning only, showed no modification of the same parameters in comparison with untreated volunteers.

The physiological role of circadian rhythms in the regulation of the hypothalamus-pituitary-adrenal system and the influence of exogenous steroids are discussed. For therapy in man, it is concluded that steroids should be administered only in a single dose in the early morning.

Zusammenfassung

Eine schwerwiegende Komplikation der Therapie mit Glucocorticoiden stellt die persistierende NNR-Insuffizienz dar. Es werden experimentelle Befunde bei Ratten und Patienten diskutiert, bei denen diese Nebenwirkung der Steroide durch eine der zirkadianen Rhythmik von ACTH angepaßte Therapie verhindert wurde.

Der physiologische Tagesgipfel der ACTH- und Corticosteron-Sekretion zu Beginn der Aktivitätsphase von Ratten wurde nur dann unterdrückt, wenn Dexamethason 4 Std vorher in der Ruhephase verabreicht wurde. Die gleiche Steroid-Dosis blieb dagegen ohne Einfluß auf die Tagesrhythmik, wenn die Injektion 1 Std nach dem Tagesgipfel erfolgte. Im Dauerversuch über 15 Tage fanden sich nur bei der ersten Versuchstiergruppe erniedrigte Hormonblutspiegel und eine signifikante Atrophie der NN, während bei der zweiten Versuchstiergruppe sowohl die absoluten Hormonblutspiegel und die Tagesrhythmik als auch das NN-Gewicht sich nicht signifikant von unbehandelten Kontrolltieren unterschieden.

Patienten unter einer Langzeittherapie mit Prednison in über den Tag verteilten Einzeldosen zeigten ebenfalls eine aufgehobene Rhythmik und gleichzeitige Erniedrigung der absoluten ACTH- und Cortisol-Blutspiegel. Dagegen fanden sich völlig normale Verhältnisse wie bei unbehandelten Probanden, wenn die gesamte Steroid-Dosis in den Morgenstunden eingenommen wurde.

Die Rolle der zirkadianen Rhythmik im Funktionskreis des Hypothalamus-HVL-NNR-Systems und ihre Beeinflussung durch exogene Steroide werden diskutiert. Für die Therapie des Menschen ergibt sich die Forderung, Glucocorticoide nur täglich einmal am frühen Morgen zu verabreichen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Amatruda, T. T., Hurst, M. M., D'Esopo, N. D.: Certain endocrine and metabolic facts of the steroid withdrawal syndrome. J. clin. Endocr.25, 1207 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bethge, H.: Die steroidinduzierte Nebennierenrindenunterfunktion. Pathogenese, Klinik, Diagnostik, Prophylaxe und Therapie. Klin. Wschr.48, 317 (1970).

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bierich, J. R.: Untersuchungen über die Dynamik des Hypophysen-Nebennierenrinden-Systems. Dtsch. med. Wschr.87, 8 (1962a); Dtsch. med. Wschr.87, 84 (1962b).

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bliss, E. L., Sandberg, A. A., Nelson, D. H., Eik-Nes, K.: The normal level of 17-hydrocorticosteroids in the peripheral blood of man. J. clin. Invest.32, 818 (1953).

    PubMed  Google Scholar 

  5. Brodish, A.: Diffuse hypothalamic system for the regulation of ACTH secretion. Endocrinology73, 727 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  6. DiRaimondo, V. C., Forsham, P. H.: Pharmacophysiologic principles in the use of corticoids and adrenocorticotropin. Metabolism7, 5 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  7. Ganong, W. F.: The central nervous system and the synthesis and release of ACTH. Advanc. Neuroendocr.102 (1963).

  8. Grant, S. D., Forsham, P. H., Di Raimondo, V. C.: Suppression of 17-hydroxycorticosteroids in plasma and urine by single and divided doses of triamcinolone. New Engl. J. Med.273, 1115 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  9. Guillemin, R., Clayton, G. W., Smith, J. D., Lipscomb, H. S.: Measurement of free corticosteroids in rat plasma: physiological validation of a method. Endocrinology63, 349 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  10. —— Dear, W. E., Liebelt, R. A.: Nychthemeral variations in plasma free corticosteroid levels of the rat. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)101, 394 (1959).

    Google Scholar 

  11. —— Biochemie und Physiologie der hypothalamischen Hormone. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.71, 61 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  12. —— The adenohypophysis and its hypothalamic control. Ann. Rev. Physiol.29, 313 (1967).

    Google Scholar 

  13. Halberg, F., Barnum, C. P., Silber, R. H., Bittner, J. J.: 24-hour rhythms at several levels of integration in mice on different lighting regimens. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)97, 897 (1958).

    Google Scholar 

  14. Herrmann, M.: Wirkung von ACTH auf die Restitutionsphase der Nebennierenrinde nach langfristiger Cortisongabe. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.71, 85 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  15. Holmquest, D. L., Retiene, K., Lipscomb, H. S.: Circadian rhythms in rats: effects of random lighting. Science152, 662 (1966).

    Google Scholar 

  16. Landon, J., Wynn, V., James, V. H. T., Wood, J. B.: Adrenal response to infused corticotropin in subjects receiving glucocorticoids. J. clin. Endocr.25, 602 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Martini, L., Fraschini, F., Motta, M.: Neural control of anterior pituitary functions. Recent Progr. Hormone Res.24, 439 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  18. Motta, M., Mangili, G., Martini, L.: A „short“ feedback loop in the control of ACTH secretion. Endocrinology77, 392 (1965).

    Google Scholar 

  19. Nichols, T., Nugent, C. A., Tyler, F. H.: Diurnal variation in suppression of adrenal function by glucocorticoids. J. clin. Endocr.25, 343 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  20. Pincus, G.: A diurnal rhythm in the excretion of urinary ketosteroids by young men. J. clin. Endocr.3, 195 (1943).

    Google Scholar 

  21. Plager, J. E., Cushman, P.: Suppression of the pituitary-ACTH response in man by administration of ACTH or cortisol. J. clin. Endocr.22, 147 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  22. Radvila, A., Dettwiler, W., Rohner, R., Studer, H.: Die Bremswirkung antiinflammatorisch äquipotenter Dosen von Dexamethason und Triamcinolon auf den Sekretionsrhythmus der Nebennierenrindensteroide. Schweiz. med. Wschr.99, 709 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  23. Reichling, G. H., Klingman, A. M.: Alternate-day corticosteroid therapy. Arch. Derm.83, 980 (1961).

    PubMed  Google Scholar 

  24. Retiene, K., Ditschuneit, H., Fischer, M., Kopp, K., Pĩeiffer, E. F.: Corticotropin-Bestimmung anhand des Corticosteronanstieges im Nebennieren-Venenblut hypophysektomierter Ratten. Vergleich von Dexamethasonblockade und Hypophyscktomie. Acta endocr. (Kbh.)41, 211 (1962).

    Google Scholar 

  25. —— Espinoza, A., Marx, K. H., Pfeiffer, E. F.: Über das Verhalten von ACTH und Cortisol im Blut von Normalen und von Kranken mit primärer und sekundärer Störung der Nebennierenrindenfunktion. I. Nachweis der vermehrten ACTH-Sekretion beim Morbus Cushing. Klin. Wschr.43, 205 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  26. —— Schumann, G., Tripp, R., Pfeiffer, E. F.: Über das Verhalten von ACTH und Cortisol im Blut von Normalen und Kranken mit primärer und sekundärer Störung der Nebennierenrindenfunktion. II. Die Tagesrhythmik der ACTH-Sekretion im Regulationsmechanismus des Hypothalamus-Hypophysen-Nebennierenrinden-Systems. Klin. Wschr.44, 716 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  27. —— Schulz, F., Marco, J.: Circadian rhythmicity of pituitary adrenal function under resting and stress conditions in rats. Rass. Neurol. veg.21, 217 (1967a).

    PubMed  Google Scholar 

  28. —— Frohns, T., Schulz, F.: Experimentelle Ergebnisse zur Chronopharmakologie von Corticoiden. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.73, 990 (1967b).

    PubMed  Google Scholar 

  29. —— Zimmermann, E., Schindler, W. J., Neuenschwander, J., Lipscomb, H. S.: A correlative study of endocrine rhythms in rats. Acta endocr. (Kbh.)57, 615 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  30. —— Schulz, F.: Circadian rhythmicity of hypothalamic CRH and its central nervous regulation. Horm. Metab. Res.2, 221 (1970).

    PubMed  Google Scholar 

  31. Salassa, R. M., Bennett, W. A., Keating, F. R., Sprague, R. G.: Postoperative adrenal cortical insufficiency. Occurrence in patients previously treated with cortisone. J. Amer. med. Ass.152, 1509 (1953).

    Google Scholar 

  32. Schally, A. V., Müller, E. E., Arimura, A., Bowers, C. Y., Saito, T., Redding, T. W., Sawano, S., Pizzolato, Ph.: Releasing factors in human hypothalamic and neurohypophysial extracts. J. clin. Endocr.27, 755 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  33. —— Arimura, A., Bowers, C. Y., Kastin, A. J., Sawano, S., Redding, T. W.: Hypothalamic neurohormones regulating anterior pituitary function. Recent Progr. Hormone Res.24, 497 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  34. —— Kastin, A. J.: Die hypothalamischen Hormone, welche die Freisetzung der Hypophysenhormone stimulieren oder hemmen. Triangel9, 19 (1969).

    Google Scholar 

  35. Schulz, F., Kahl, M., Retiene, K.: Die circadiane Rhythmik des hypothalamischen CRH von Ratten (Circadian rhythmicity of hypothalamic CRH in rats). Symp. Dtsch. Ges. Endocr.16 (1970), im Druck.

  36. Soyka, L. F., Saxena, K. M.: Alternate-day steroid therapy for nephrotic children. J. Amer. med. Ass.192, 225 (1965).

    Google Scholar 

  37. —— Treatment of nephrotic syndrome in childhood: use of alternate-day prednisone regimen. Amer. J. Dis. Child.113, 693 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  38. Stahl, F., Dörner, G.: Eine einfache spezifische Routinemethode zur fluorometrischen Bestimmung von unkonjugierten 11-Hydroxycorticosteroiden in Körperflüssigkeiten. Acta endocr. (Kbh.)51, 175 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  39. Sussman, L., Librik, L., Clayton, G. W.: Effect of prior ACTH administration on ACTH release in man. Metabolism14, 583 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  40. Zenker, N., Bernstein, D. E.: The estimations of small amounts of corticosterone in rat plasma. J. biol. Chem.231, 695 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  41. Zimmermann, E., Critchlow, V.: Dissociation in feedback control of ACTH release. Fed. Proc.24 (1965), Abstr. No. 353.

  42. —— —— Suppression of pituitary-adrenal function with physiological plasma levels of corticosterone. Neuroendocrinology5, 183 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit freundlicher Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schulz, F., Retiene, K. Tierexperimentelle und klinische Befunde bei therapeutischer Anwendung von Corticosteroiden zu verschiedenen Tageszeiten. Klin Wochenschr 49, 100–105 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01497307

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01497307

Navigation