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Diagnostischer Wert der Pankreasfunktionsprüfung mit Cholecystokinin/Pankreozymin, Secretin und Galle

Diagnostic value of measurement of pancreatic function after stimulation with cholecystokinin/pancreozymin, secretin and bile

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Summary

Pancreatic function was measured in 29 normals and in 73 patients with proved pancreatic diseases (chronic pancreatitis, chronic calcifying pancreatitis and carcinoma of the pancreas). Pancreatic secretion was stimulated by simultaneous injection of 1 U/kg cholecystokinin (CCK) and 1 U/kg secretin (Boots) followed by intraduodenal instillation of 6 g cattle bile combined with the injection of 1 U/kg CCK and 1 U/kg secretin (combined test) 60 min later. Trypsin secretion was the best single parameter for the diagnosis of an impaired pancreatic function. The diagnostic value of the combined test exceeded the cholecystokinin-secretin test. Normal values of trypsin were observed in 24.6% in patients with proved pancreatic diseases after stimulation with CCK and secretin whereas this figure decreased to 10.9% after the combined test. Further improvement of diagnostic procedure can be achieved by the use of calculus of variations. Furthermore, the combined test allows differentiation between functionally disturbe 1 pancreatic secretion as a result of diminished endogenous bile flow and reduced pancreatic secretion as a consequence of pancreatic diseases.

Zusammenfassung

31 Patienten mit operativ gesicherter chronischer Pankreatitis, 26 Patienten mit chronisch calcifizierender Pankreatitis und 16 Fälle von Pankreascarcinom wurden einer Pankreasfunktionsprüfung unterzogen. Zur Stimulation der Pankreassekretion wurden je 1 E/kg KG Cholecystokinin (CCK) und Secretin (Boots) i.v. verwandt und 60 min später dieselben Hormondosen kombiniert mit der Gabe von 6 g Rindergalle intraduodenal (Kombinationsreiz). Die in 60 min sezernierte Trypsinmenge war der zuverlässigste diagnostische Parameter, die Aussagekraft des Kombinationsreizes übertraf die des CCK-Secretintests. Der Anteil der normalen Testergebnisse bei den Patienten mit gesicherter Pankreaserkrankung sank bei alleiniger Berücksichtigung der Trypsinmenge von 24,6% nach Injektion von CCK und Secretin auf 10,9% nach dem Kombinationsreiz. Die paarweise lineare Varianzanalyse ermöglichte eine weitere Verbesserung der Diagnostik. Mit dem Kombinationsreiz ist es außerdem möglich, funktionelle, auf mangelndem Gallefluß beruhende Pankreasfunktionsstörungen von organischbedingten abzugrenzen.

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Mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinsc haft.

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Otte, M., Stahlheber, H., Lehnert, P. et al. Diagnostischer Wert der Pankreasfunktionsprüfung mit Cholecystokinin/Pankreozymin, Secretin und Galle. Klin Wochenschr 51, 921–925 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01468067

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