Summary
In two female patients chronic mercurialism following topical application of skin bleachers for the treatment of freckles was diagnosed. Over 20 to 25 years 3 to 10% mercurial ointments were applied twice daily. Recurrent attacks of headache, dyspnoea and abdominal colic-like cramps had lead repeatedly to emergency hospitalisations, multiple medical check-ups and surgical exploratory procedures.
The diagnosis of mercurialism was made clinically because of a slate-grayish skin hyperpigmentation in the presence of freckles, and the drug-history. Metallic deposits in facial biopsies were demonstrated by electron microscopy. On admission 15.4 µg% and 5.0 µg% total Hg respectively were found in the two patients (normal values up to 2.0 µg%).
Following D-penicillamine treatment the mercury excretion via the urine could be elevated up to 25 µg%. Neither the slate-gray facial discoloration nor the neurasthenic complaints were affected by this therapeutic trial. In one patient, a maculo-papular drug-induced skin rash to D-penicillamine developed.
Persistent unsolved neurological complaints and cramp-like abdominal pains should remind that percutaneous mercury intoxication through intact skin following skin bleachers is still possible today.
Zusammenfassung
Es wird über zwei Fälle von chronischer Quecksilbervergiftung nach externer Anwendung von Bleichcremes zur Behandlung von Sommersprossen berichtet. Über 20–25 Jahre waren 3–10%ige quecksilberpräzipitathaltige Cremes zweimal täglich benutzt worden. Attackenartige Kopfschmerzen, Atembeklemmung und abdominale kolikartige Schmerzen hatten zu mehrfachen Noteinweisungen sowie exploratorischen chirurgischen Eingriffen geführt. Die Diagnose Mercurialismus wurde klinisch aufgrund des schiefergrauen Hautkolorits im Gesicht bei zahlreichen Sommersprossen und der Medikamentenanamnese gestellt sowie elektronenmikroskopisch aus Hautbiopsien gesichert. Die Quecksilberausscheidung im Urin war auf 15,4 µg-% bzw. 5,0 µg-% Gesamt-Hg (Norm 2,0 µg-%) erhöht. Unter einer D-Penicillamin-Therapie stieg die Quecksilberausscheidung im Urin bis auf 25 µg-% an. Weder das schiefergraue Hautkolorit noch die durch die chronische Quecksilbervergiftung hervorgerufenen neurasthenischen Beschwerden wurden durch die Therapie wesentlich beeinflußt.
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Luderschmidt, C., Plewig, G. Chronische Quecksilbervergiftung durch quecksilberpräzipitathaltige Bleichmittel. Klin Wochenschr 57, 293–298 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01476511
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01476511