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Vorgetäuschte Hyponatriämie bei malignen Paraproteinämien

Pseudohyponatremia in multiple myeloma

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Summary

In the present study frequency and mechanisms of alterations in serum electrolytes in multiple myeloma were investigated. Asymptomatic hyponatremia (up to 93 mmol/l) was present in 7 of 15 patients. Water of serum was significantly lower, viscosity of serum significantly raised as compared to healthy controls. A highly significant negative correlation between sodium concentration and viscosity was found. By measuring serum sodium concentration with viscosity independent dilution systems it could be proved that in each case the observed hyponatremia was caused by flaws in our routinely used viscosity dependent dilution method. The decrease in water of serum contributed only little to the development of hyponatremia. It is concluded that the decrease in serum sodium concentration in multiple myeloma is nothing else than a feigned hyponatremia which needs no therapy.

Zusammenfassung

In der vorliegenden Arbeit wurden Häufigkeit und Ursachen von Elektrolytstörungen bei malignen Paraproteinämien untersucht. 7 von 15 Patienten wiesen z.T. extreme (bis 93 mmol/l), jedoch immer symptomlose Hyponatriämien auf. Gegenüber einer Kontrollgruppe war die Serumviskosität signifikant erhöht. Zwischen der Serumnatriumkonzentration und der Viskosität bestand eine hochsignifikante negative Korrelation. Die Kontrolle der Serumnatriumwerte durch viskositätsunabhängige Meßsysteme erwies, daß die beobachteten Hyponatriämien durch Verdünnungsfehler in dem von uns routinemäßig verwandten viskositätsabhängigen Analyseverfahren bedingt waren. Die Erniedrigung des Serumwasseranteils trug in geringem Maße ebenfalls zur Entstehung einer Hyponatriämie bei. Bei der durch Paraproteine hervorgerufenen Serumnatriumverminderung handelt es sich nach unseren Befunden um eine vorgetäuschte und nicht behandlungsbedürftige Hyponatriämie.

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Literatur

  1. Albrink MJ, Hald PM, Man EB, Peters JP (1955) The displacement of serum water by the lipids of hyperlipemic serum. A new method for the rapid determination of serum water. J Clin Invest 34:1483

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Bartter FC, Schwartz WB (1967) The syndrome of inappropriate secretion of antidiuretic hormone. Am J Med 42:790–806

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bloth B, Christensson T, Mellstedt H (1978) Extreme hyponatremia in patients with myelomatosis. An effect of cationic paraproteins. Acta Med Scand 203:273–275

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. De Troyer A, Stolarczyk A, Zegers De Beyl D, Strykmans P (1977) Value of anion-gap determination in multiple myeloma. N Engl J Med 296:858–860

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Dunne MJ, Shenkin A, Imrie CW (1979) Misleading hyponatraemia in acute pancreatitis with hyperlipaemia. Lancet 1:211

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Frick PG, Schmid JR, Kistler HJ, Hitzig WH (1966) Hyponatremia associated with hyperproteinemia in multiple myeloma. Helv Med Acta 4:317–329

    Google Scholar 

  7. Haber E, Koerner F, Page LB, Kliman B, Purnode A (1969) Application of a radioimmunoassay for angiotensin I to the physiologic measurement of plasma renin activity in normal human subjects. J Clin Endocrinol 29:1349–1355

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Katz MA (1973) Hyperglycemia-induced hyponatremia — calculation of expected serum sodium depression. N Engl J Med 289:843–844

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Murray T, Long W, Narins RG (1975) Multiple myeloma and the anion gap. N Engl J Med 292:574–575

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Oh MS, Carroll HJ (1977) Current concepts. The anion gap. N Engl J Med 297:814–817

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Pitts RF (1968) Physiology of the kidney and the body fluids. Second edition. Year Book Medical Publishers, Chicago

    Google Scholar 

  12. Preuße CJ, Fuchs C (1979) Klinische Anwendbarkeit ionenselektiver Elektroden im Vergleich zur Flammenphotometrie für die Na+ — und K+ — Bestimmung im Serum. J Clin Chem Clin Biochem 17:639–645

    PubMed  Google Scholar 

  13. Tarail R, Buchwald KW, Holland JF, Selawry OS (1962) Misleading reductions of serum sodium and chloride associated with hyperproteinemia in patients with multiple myeloma. Proc Soc Exp Biol Med 110:145–148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Vader HL, Vink CLJ (1975) The influence of viscosity on dilution methods. Its problems in the determination of serum sodium. Clin Chem Acta 65:379–388

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Waugh WH (1969) Utility of expressing serum sodium per unit of water in assessing hyponatremia. Metabolism 18:706

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Overlack, A., Niederle, N., Klautke, G. et al. Vorgetäuschte Hyponatriämie bei malignen Paraproteinämien. Klin Wochenschr 58, 875–880 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01476999

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01476999

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