Summary
In 18 cases with primary subclavian-axillary vein thrombosis fibrinolytic therapy was performed with urokinase in combination with heparin. The thrombolytic efficacy clearly depended on the thrombus age and the dose of urokinase applied. Under treatment with a median initial maintenance dosage of urokinase of 1,000–2,000 IU/kg/h (loading dose 150,000–250,000 IU urokinase) in combination with heparin (15–17 U kg/h) in nine of 11 patients (82%) with recently developed (8 days or less) thrombosis, a nearly complete deobliteration of the venous system was observed. In the cases with thrombosis of more than 10 days no alteration of the venous occlusions could be seen. Relevant side effects did not occur. Our results emphasize urokinase therapy of acute subclavian-axillary vein thrombosis and permit general inferences concerning the efficacy and the dosage requirements of the thrombolytic substance urokinase.
Zusammenfassung
Bei 18 Patienten mit einer Achselvenenthrombose wurde eine fibrinolytische Therapie mit Urokinase in Kombination mit Heparin durchgeführt. Der thrombolytische Effekt war dabei eindeutig vom Alter der Thrombose und der Höhe der Urokinasedosis abhängig. Unter Gabe einer anfänglichen Erhaltungsdosis von 1000–2000 IE/kg/h (Initialdosis 150 000–250 000 IE Urokinase) in Kombination mit Heparin (15–17 E/kg/h) konnte bei neun der 11 Patienten (82%) mit frischen Thrombosen ein nahezu kompletter Behandlungserfolg erzielt werden. Bei einem Thrombusalter von mehr als 10 Tagen war keine phlebographische Befundänderung nachweisbar. Wesentliche Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet. Auf Grund der hier mitgeteilten Behandlungsergebnisse sollte bei frischen Thrombosen der V. subclavia oder axillaris eine thrombolytische Therapie mit Urokinase durchgeführt werden. Der hier vorgelegte Erfahrungsbericht erlaubt darüber hinaus generelle Rückschlüsse zur Dosierung und Wirksamkeit der fibrinolytischen Substanz Urokinase.
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References
Adams JT, McEvoy RK, DeWeese JA (1965) Primary deep venous thrombosis of upper extremity. Arch Surg 91:29
Barker NW, Nygaard KK, Walters W, Priestly JT (1941) A statistical study of postoperative venous thrombosis and pulmonary embolism. IV. Location of thrombosis: Relation of thrombosis and embolism. Mayo Clin Proc 16:33
Campbell CB, Chandler JG, Tegtmeyer CJ, Bernstein EF (1977) Axillary, subclavian, and brachiocephalic vein obstruction. Surgery 82:816
Clauss A (1957) Gerinnungsphysiologische Schnellmethode zur Bestimmung des Fibrinogens. Acta Haematol 17:237
Coon WW, Willis PW (1966) Thrombosis of axillary and subclavian veins. Arch Surg 94:657
Dotter CT, Rösch J, Seaman AJ, Dennis D, Massey WH (1972) Streptokinase treatment of thromboembolic disease. Radiology 102:283
Fritschy J, Bollinger A, Straub PW (1976) Zur Rolle des kostoklavikulären Kompressionssyndroms im Rahmen der fibrinolytischen Therapie tiefer Armvenenthrombosen. Schweiz Med Wochenschr 106:847
Gruss JD, Bartels D, Kawai S, Karadedos C, Tsafandakis E, Straubel H, Ohta T (1980) Das Thoracic-outlet-Syndrom. Angio 2:77
Inahara T (1968) Surgical treatment of ‘effort’ thrombosis of the axillary and subclavian veins. Am Surg 34:479
Kleinsasser LJ (1949) ‘Effort’ thrombosis of the axillary and subclavian veins. Arch Surg 59:258
Kriessmann A, Wirtzfeld A, Weiss G (1971) Erfolgreiche Langzeitfibrinolyse bei subchronischer Thrombose der V. axillaris. Med Klin 66:1198
Marder VJ (1979) The use of thrombolytic agents: Choice of patient, drug administration, laboratory monitoring. Ann Int Med 90:802
McCleery RS, Kesterson JE, Kirtley JA, Love RB (1951) Subclavius and anterior scalenus muscle compression as a cause of intermittent obstruction of the subclavian vein. Ann Surg 133:588
Müller KM, Blaeser B (1976) Tödliche thrombembolische Komplikationen nach zentralem Venenkatheter. Dtsch Med Wochenschr 101:411
Prescott SM, Tikoff G (1979) Deep venous thrombosis of the upper extremity: A reappraisal. Circulation 59:360
Roos DB (1966) Transaxillary approach for first rib resection to relieve thoracic outlet syndrome. Ann Surg 163:354
Schimpf Kl, Zimmermann R (1980) Blutgerinnung, hämorrhagische Diathesen und Thrombosen. In: Schettler G Innere Medizin. Thieme, Stuttgart S 161
Schimpf Kl (1970) Streptokinasetherapie von Venenthrombosen. Thromb Diathes Haemorrh (Suppl) 38:159
Schmutzler R (1969) Klinik der thrombolytischen Behandlung. Internist 10:21
Sherry S, Alkjaersig N, Fletscher AP (1964) Assay of urokinase preparations with the synthetic substrate acetyl-L-lysine methyl ester. J Lab Clin Med 64:145
Storch H, Scharschmidt F, Perlick E, Schulz HG (1971) Der akute Achselvenenstau und die thrombolytische Therapie des Krankheitsbildes. Z Ges Inn Med 26:245
Swinton NW, Edgett JW, Hall RJ (1968) Primary subclavian-axillary vein thrombosis. Circulation 38:737
Tilney NL, Griffiths HJG, Edwards EA (1970) Natural history of major venous thrombosis of the upper extremity. Arch Surg 101:792
Tilsner V (1980) Konservative Behandlung tiefer Beinvenenthrombosen. Dtsch Med Wochenschr 105:112
Trübestein G, Brecht Th, Etzel F (1979) Ergebnisse der fibrinolytischen Therapie bei älteren Phlebothrombosen. Dtsch Med Wochenschr 104:1241
Urokinase-streptokinase embolism trial. (1974) Phase 2 results. J Am Med Assoc 229:1606
Van de Loo J, Asbeck F (1973) Thrombolytische Therapie. In: Klinik der Gegenwart. Bd 11 Urban u. Schwarzenberg, München S 261
Zimmermann R, Mörl H, Harenberg J (1979) Urokinase-Behandlung der Phlegmasia coerulea dolens. Dtsch Med Wochenschr 104:1563
Zimmermann R, Mörl H (1980) Dosierung und Überwachung der Thrombolysetherapie mit Urokinase. Dtsch Med Wochenschr 105:419
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Zimmermann, R., Mörl, H., Harenberg, J. et al. Urokinase therapy of subclavian-axillary vein thrombosis. Klin Wochenschr 59, 851–856 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01721055
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01721055