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Effects of the converting enzyme inhibitor captopril on blood coagulation and fibrinolysis in man

Beeinflussung der Blutgerinnung und Fibrinolyse durch den Converting-Enzyme-Hemmer Captopril

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Summary

Systematic blood coagulation analyses were conducted in 32 severely hypertensive patients treated with the angiotensin converting enzyme inhibitor captopril. Two hours after the first captopril dose, fibrin monomer complexes had already increased. This rise was even more distinct after 26 h and 1 week. Tests after 6 and 12 months of therapy showed a regression of fibrin monomer complexes to pretreatment values. In several patients with a marked increase in fibrin monomer complexes, the partial thromboplastin time (PTT) became shorter and antiplasmin activity increased. The most pronounced increase in fibrin monomer complexes was seen in patients with a rapid and excessive blood pressure reduction.

The concentration of fibrin monomer complexes also rose in 15 healthy normotensive subjects, after a single oral dose of captopril (25 mg). Additionally, the PTT was shortened and antiplasmin significantly rose. An inhibition of fibrinolysis by captopril could be demonstrated by the effect on fibrin plates and thrombus weight after streptokinase. Out of 58 patients with severe hypertension and atherosclerosis treated with captopril, 7 patients suffered vascular complications during antihypertensive therapy: myocardial infarction (n=2), coronary insufficiency (1), cerebral ischemia (1), renal insufficiency (3). These ischemic lesions may be partly explained by the alterations of coagulation and fibrinolysis under captopril therapy.

Zusammenfassung

Bei 32 Patienten mit schwerer, therapieresistenter Hypertonie wurden unter der antihypertensive Therapie mit dem Angiotensin-converting-enzyme-inhibitor Captopril systematische Blutgerinnungsuntersuchungen durchgeführt. Bereits 2 h nach Therapiebeginn kam es zu einem Anstieg von Fibrinmonomerkomplexen, der nach 26 h und nach 1 Woche noch ausgeprägter war. Bei Kontrolluntersuchungen nach 6 bzw. 12 Monaten waren die Fibrinmonomere wieder weitgehend normalisiert. Bei einigen Patienten mit deutlichem Fibrinmonomeranstieg verkürzte sich zeitweise auch die PTT. Zusätzlich fand sich ein Anstieg der Antiplasminaktivität. Zu dem deutlichsten Anstieg der Fibrinmonomere kam es vor allem bei schneller und ausgeprägter Blutdrucksenkung.

Bei 15 gesunden Normalpersonen stiegen ebenfalls die Fibrinmonomere nach einer einmaligen Captoprildosis von 25 mg an. Zusätzlich verkürzte sich die PTT und das Antiplasmin stieg an. Mit Fibrinplatten und der Bestimmung von Thrombengewichten konnte durch Captopril eine Hemmung der Fibrinolyse nachgewiesen werden.

Sieben von 58 Patienten mit schwerer Hyptertonie und Atherosklerose erlitten unter der Captopriltherapie schwere vaskuläre Komplikationen: Myokardinfarkt (n=2), coronare Insuffizienz (1), cerebrale Ischämie (1), zunehmende Niereninsuffizienz (3). Durch die gefundenen Blutgerinnungsveränderungen könnten diese Komplikationen bei Patienten mit schwerer Hypertonie begünstigt sein.

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Dedicated to Prof. Dr. H.-J. Bretschneider on the occasion of his 60th birthday

Supported by Deutsche Forschungsgemeinschaft, SFB 89 Kardiologie, Göttingen

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Schrader, J., Köstering, H., Gröne, HJ. et al. Effects of the converting enzyme inhibitor captopril on blood coagulation and fibrinolysis in man. Klin Wochenschr 60, 687–690 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01716802

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01716802

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