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Inzidenz des Postmyelographiesyndroms (PMS) und postmyelographischer Beschwerden nach lumbaler Punktion mit der bleistiftförmigen Nadel nach Sprotte im Vergleich zur Nadel nach Quincke

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Zusammenfassung

Die Myelographie zusammen mit der Postmyelographie-CT ist eine wichtige Untersuchungsmethode in der präoperativen Diagnostik. Bei nahezu der Hälfte der Patienten können postpunktionelle Beschwerden bis zu einem Postmyelographie-Syndrom (PMS) auftreten. Pathophysiologisch kann dies durch ein Punktionsleck mit anschließendem Liquorverlust erklärt werden. Ziel der Studie ist es, den Einfluß zweier Nadeltypen (21 G Nadel nach Sprotte vs 22 G Nadel nach Quincke) auf die Inzidenz postpunktioneller Beschwerden zu überprüfen.

In einer prospektiven randomisierten Studie wurden bei 412 Patienten nach lumbaler intrathekaler Kontrastmittelapplikation (Iotrolan, Fa. Schering) die Häufigkeit des PMS und postpunktioneller Nebenwirkungen in Abhängigkeit vom verwendeten Nadeltyp untersucht.

Die Häufigkeit postpunktioneller Beschwerden nach lumbaler Punktion mit der bleistiftförmigen Nadel nach Sprotte im Vergleich zur geschliffenen Nadel nach Quincke lag deutlich niedriger (Kopfschmerzen: 6,3 % vs 18,9 %, p < 0,0001; Kofschmerzen für mindestens drei Tage: 0,5 % vs 7,8 %, p < 0,0001; Kopfschmerzen für mindestens 5 Tage: 0 % vs 2,4 %, p = 0,0305; Übelkeit: 0 % vs 4,9 %, p = 0,0009; Erbrechen: 0 % vs 4,9 %, p = 0,0009; Schwindel: 0 % vs 3,4 %, p = 0,0074; Nackensteife: 0 % vs 3,4 %, p = 0,0074; PMS: 0 % vs 3,4 %, p = 0,0074). Die Temperatur des Kontrastmittels beeinflußte die postmyelographischen Beschwerden nicht.

Schlußfolgerung: Die Inzidenz des PMS und postpunktioneller Beschwerden kann durch den Einsatz einer „atraumatischen“Nadel nach Sprotte deutlich gesenkt werden.

Summary

Purpose: Myelography in combination with a postmyelography CT is an important presurgical examination because of its excellent visualisation of the disc, the bone and the contrast-filled dura. Side effects after myelography can be observed in up to 50 % of patients. The pathophysiological mechanism is thought to be increased cerebrospinal fluid leakage at the puncture site. Since the introduction by Sprotte in 1979 of the pencil-point needle, a modification of Whitacre's needle, fewer complaints after lumbar puncture have been reported. The aim of the study was to examine the influence of two types of needle points and the temperature (37 °C vs 21 °C) of the contrast medium (CM; iotrolan, Isovist) on the incidence of side effects of lumbar puncture for myelography. Material and methods: In a prospective randomized trial the incidence of complaints after lumbar puncture with intrathecal CM application was evaluated by the use of a 21-G pencil-point needle as modified by Sprotte compared to our usual 22-G needle with a Quincke bevel. Some 412 patients (201 female, 211 male; mean age 54.05 ± 7.4 years) were investigated. Directly after examination and 1, 3 and 5 days later the patients were questioned about complaints (headache, neck stiffness nausea, vomiting, buzzing in the ear and dizziness). The results were tested by the chi square test. Results: A significantly lower incidence of complaints was seen after lumbar puncture with the pencil-point needle/Quincke needle (headache: 6.3 %/18.9 %, P < 0.0001; headache lasting 3 days: 0.5 %/7.8 %, P < 0.0001; headache lasting 5 days: 0 %/2.4 %, P = 0.0305; nausea: 0 %/4.9 %, P = 0.0009; vomiting: 0 %/4.9 %, P = 0.0009; dizziness: 0 %/3.4 %, P = 0.0074; neck stiffness: 0 %/3.4 %, P = 0.0074). The temperature of the CM had no influence on the complaints. No influence was seen on the quality of the myelogram. No relation to sex and age was found. Conclusion: Complaints after lumbar puncture and myelography are caused by the cerebrospinal fluid leakage at the puncture site. The incidence of side effects related to this leakage can be reduced by using a pencil-point needle. The temperature of the CM has no influence on the complaints.

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Eingegangen am 22. August 1996 Angenommen am 30. August 1996

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Fox, R., Reiche, W., Kiefer, M. et al. Inzidenz des Postmyelographiesyndroms (PMS) und postmyelographischer Beschwerden nach lumbaler Punktion mit der bleistiftförmigen Nadel nach Sprotte im Vergleich zur Nadel nach Quincke. Radiologe 36, 921–927 (1996). https://doi.org/10.1007/s001170050159

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