Skip to main content
Log in

Die Diagnostik der Stadien T1 und T2 des Larynxkarzinoms mit dem Mehrschicht-Spiral-CT

  • Mehrschicht-Spiral-CT
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Zielsetzung war, kleine Larynxkarzinome mit der Mehrschicht-Spiral-CT (MSCT) und nachfolgenden multiplanaren Rekonstruktionen (MPR) präoperativ zu untersuchen. 9 Patienten mit histologisch gesichertem Larynxkarzinom der Stadien T1 und T2 wurden untersucht. Alle Untersuchungen wurden an einem Mehrschicht-Spiral-CT (Somatom Plus 4 Volume Zoom, Siemens, Forchheim) durchgeführt. Die Abtastung erfolgte mit 4×1 mm Kollimation, 120 kV, 200 mAs bei einer Rotationszeit der Röhre von 0,5 s. Die Beurteilung einer Infiltration erfolgte durch die Bewertung aller drei Ebenen. Das glottische Wachstum entlang der Stimmlippen konnte in 8 von 9 Patienten richtig-positiv nachgewiesen werden. In einem Fall eines supraglottischen Tumors konnte eine glottische Infiltration ausgeschlossen werden. Die Infiltration der vorderen Kommissur, die Infiltration in den subglottischen Raum und die Ausdehnung in den Hypopharynx konnte ebenfalls sicher nachgewiesen bzw. ausgeschlossen werden. Die Infiltration der Aryknorpel konnte in 7 von 9 Fällen korrekt durch die MSCT vorhergesagt werden. Der Einsatz der Mehrschicht-Spiral-CT bei kleinen Larynxkarzinomen zeigt eine hohe Genauigkeit zum Nachweis bzw. zum Ausschluß von Infiltrationen sowohl in der glottischen Ebene, wie auch in den supra- oder subglottischen Raum. Bedingt durch die kurze Untersuchungszeit sind Bewegungsartefakte selten. Multiplanare Rekonstruktionen (MPR) sind klinisch sehr wertvoll.

Summary

The purpose of the study was to preoperatively investigate small laryngeal carcinomas using multi-slice spiral CT (MSCT) and subsequent multiplanar reconstructions (MPR) and to compare the results to the detailed spread found at surgery and histology.

Nine patients with small (T1, T2) laryngeal cancer were investigated on a MSCT scanner (Siemens plus 4 Volume Zoom, Siemens). A 4×1 mm collimation, 120 kV, 200 mAs and a 0.5 seconds rotation time were used, allowing a coverage of the entire larynx in approximately 10 seconds within a single breathhold. Multiplanar reconstruction’s (MPR) in sagittal and coronal plane were reconstructed in all patients and rated in consensus reading. In 8 of nine patients, the glottic spread was detected by MSCT, in one cause of a supraglottic tumor a glottic invasion was excluded. The infiltration of the anterior commissure, the infiltration into the subglottic space and the extension into the hypopharynx was correctly assessed in all patients. MSCT was not able to predict infiltration of the arythnoids in two patients. The use of multi-slice spiral CT for the preoperative assessment of small laryngeal tumors shows great promise. The detection or exclusion of subtle spread of these tumors into the supra- or subglottic space and along the glottic level was possible with high accuracy. As the examination time is short, artifacts are rare and multiplanar reconstructions gain in clinical importance.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Brüning, R., Sturm, C., Hong, C. et al. Die Diagnostik der Stadien T1 und T2 des Larynxkarzinoms mit dem Mehrschicht-Spiral-CT. Radiologe 39, 939–942 (1999). https://doi.org/10.1007/s001170050585

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050585

Navigation