Skip to main content
Log in

Borderlinestörung im Kindes- und Jugendalter – ein hilfreiches Konzept?

Diagnostik und Therapie von neurotischen Entwicklungsstörungen

Borderline disorder in childhood and adolescence – is it a useful concept? Diagnostics and therapy of early complex developmental disorders

  • Originalien
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Diagnose einer Borderlinestörung ist im Kindes und Jugendalter aus verschiedenen Gründen umstritten. Die multiplen Verhaltensauffälligkeiten der jungen Patienten sind nicht nur Folge ihrer Beziehungsstörungen, verzerrten Wahrnehmungen und Störungen der Selbst-, Affekt- und Impulsregulation, sondern lassen sich besonders im Kindesalter mit traumatischen Belastungen in Verbindung bringen, die in die sensomotorische, körperliche und affektive Abwehr eingeschrieben sind. Primäre Reaktionsformen führen zu habitualisiertem Verhalten mit Flight-/Fight-Mechanismen, Akkomodationsverhalten mit Dissoziation, Erstarrung und Vermeidung, die Retraumatisierungen und Entwicklungsstops zur Folge haben. Die Behandlung solcher Störungen erfordert spezifische Wahrnehmungs- und Handlungskompetenzen auf Seiten des Therapeuten. Hierzu gehören die Entwicklung sicherer Orte, das Erkennen und Bearbeiten inszenierter und gehandelter Botschaften, die Arbeit an der Sprachverwirrung und die Entwicklung von Räumen des Denkens und Spielens.

Summary

The diagnosis of ”borderline disorder” in childhood and adolescence is controversial for different reasons. Multiple deviant be- haviour patterns in young patients are not only a consequence of disturbances in their interpersonal relationships, of their distorted perceptions and/or of their self-, affect- and impulse-regulation. they are often, par- ticularly in childhood, related to traumatic stress, which became an inherent part of their sensomotorical, physical and affective defence structure. Primary modes of reaction lead to habitual behaviour with flight-fight-mechanisms, to accomodation by dissocia- tion, paralysis and avoidance. the consequences are retraumatizations and a standstill in development. The treatment of these disorders requires specific competences of the therapist, e.g. to create safe places, to recognize and handle messages that were enacted or acted out, to work on linguistic confusion and to develop spaces for thinking and playing.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Streeck-Fischer, A. Borderlinestörung im Kindes- und Jugendalter – ein hilfreiches Konzept? . Psychotherapeut 45, 356–365 (2000). https://doi.org/10.1007/s002780000122

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s002780000122

Navigation