Summary
Reported are two methodically different methods for localization of the placenta by means of marking erythrocytes with radioactive isotopes.
In 36 cases tracing was carried out with 12 (up to maximal 20) μCi51Cr-human serum albumin by collimated point measure ments. In 19 cases of supected placenta previa one time a conclusive statement could not be made. In 10 cases the suspicion of placenta previa could be dropped in accordance with the clinical course. In 6 cases the suspected placenta previa could be confirmed.
In 17 cases the method was helpful in avoiding puncturing of the placenta on amniocentesis.
The method appears to be particularly useful for institutions which are confronted with these problems less frequently.
For the scintigraphic representation of the placenta113mIndium-chloride was used in a dose of 800 μCi in 7 cases up to the present time. This method presently should be the most conclusive one among methods for localizing the placenta by radiactive isotopes.
By obtaining scintigrams out of two planes the size, shape and location of the organ can be determined with regularity and acurately.
With increasing experience even conclusions on morphologic details can be drawn.
Zusammenfassung
Bericht über zwei methodisch unterschiedliche Verfahren der Placentalokalisation mittels der Isotopenmarkierung.
In 36 Fällen erfolgte eine Ortung mittels 12 (bis maximal 20) μCi51Cr-Humanserumalbumin durch kollimierte Punktmessungen. Bei 19 Verdachtsfällen auf Placenta praevia war einmal eine Aussage nicht möglich, in 10 Fällen konnte der Verdacht in Übereinstimmung mit dem klinischen Verlauf entkräftet, 6mal ebenso bestätigt werden. In 17 Fällen half das Verfahren bei einer Amniozentese die Placenta zu vermeiden. Die Methode erscheint besonders bei geringerer Untersuchungsfrequenz voll brauchbar.
Zur szintigraphischen Darstellung der Placenta fand in bisher 7 Fällen113mIndium-Chlorid in einer Dosierung von 800 μCi Verwendung. Es dürfte sich hierbei um die z.T. aussagefähigste Methode zur Isotopenlokalisation der Placenta handeln. Regelmäßig lassen sich Größe, Form und Lage des Organs durch Szintigraphie in zwei Ebenen unmittelbar sehr gut abgrenzen. Mit zunehmender Erfahrung sind auch Aussagen über morphologische Einzelheiten zu machen.
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Krönert, E., Dördelmann, P. & Wolf, F. Neue Verfahren zur nuklearmedizinischen Placentalokalisation. Arch. Gynak. 207, 559–567 (1969). https://doi.org/10.1007/BF00668051
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00668051