Skip to main content
Log in

Mechanik des Gürtelreifens

  • Published:
Ingenieur-Archiv Aims and scope Submit manuscript

Übersicht

Der elastisch gebettete Kreisringbalken wird als Ersatzsystem zur Beschreibung des statischen und dynamischen Verhaltens eines Gürtelreifens verwendet. Als Beispiele werden statische Querdeformationen unter örtlich angreifender Last, Eigenschwingungsverhalten und Rollwulstbildung berechnet. Durch Messung von Radial- und Querschwingungen und Vergleich mit der Theorie wurde die technische Brauchbarkeit des verwendeten mechanischen Modells nachgewiesen.

Summary

The ring on an elastic foundation is the basic concept to formulate the static and dynamic properties of radial cord tires. To illustrate the theory, static axial deflection under concentrated load, natural frequencies of radial vibrations and the formation of stationary waves at high rolling speeds are treated. By comparing measurements of radial and axial vibrations with theoretical results it is shown that the model in question may well be used.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. B. J. Hinton, Investigation of tread band deformation under point lateral load. Diploma Thesis No 61/2, Advanced School of Automobile Engineering, Chranfield, Bedfordshire/Engl. (1961).

    Google Scholar 

  2. W. Borgmann, Theoretische und experimentelle Untersuchungen an Luftreifen bei Schräglauf. Dissertation an der Technischen Hochschule Braunschweig, 1963.

  3. F. Frank, Theorie des Reifenschräglaufs. Der Fakultät für Elektrotechnik der TH Darmstadt vorgelegte Dissertation, April 1965.

  4. K. Federhofer, Dynamik des Bogenträgers und Kreisringcs, Wien, 1956.

  5. E. Volterra, J. Appl. Mech., June 1953, p. 227.

  6. D. A. Rodriguez, J. Appl. Mech., Sept. 1961, p. 461.

  7. F. Martin, Theoretische Untersuchungen zur Frage des Spannungszustandes im Luftreifen bei Abplattung. Jahrbuch der deutschen Luftfahrtforschung I (1939) S. 490.

    Google Scholar 

  8. R. B. Day and S. D. Gehman, Theory for the Meridian Section of Inflated Cord Tires, Rubber Chemistry and Technology 1963, S. 19.

  9. J. Rotta, Ing.-Arch. 17 (1949) S. 129.

    Google Scholar 

  10. A. Chicsa, L. Obcrto and L. Tamburin, Transmission of Tyre Vibrations. Autom. Eng., Dec. 1964, p. 520.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Böhm, F. Mechanik des Gürtelreifens. Ing. arch 35, 82–101 (1966). https://doi.org/10.1007/BF00536182

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00536182

Navigation