Summary
The study of 17 cases of acute pancreatitis, in whom early total or subtotal pancreatic resection were performed, has led to the following therapeutic principles: the serious nature of acute post-operative pancreatitis has convinced us of the necessity for early intervention and as extensive a resection as possible; 5 out of 6 patients were cured in this way.
In case of acute primary pancreatitis we are more conservative since even at laparotomy it is difficult to foresee the fate of all parts of the pancreas. Nevertheless our relatively favorable results led us to intervene surgically if the signs and symptoms of pancreatitis do not show any improvement after 8 to 12 h. If acute, diffuse pancreatitis affects the whole organ subtotal pancreatectomy is performed. If the head of the pancreas is affected we confine ourselves to the removal of necroses. Duodenopancreatectomy does not seem justified in the acute phase; only 1 out of 3 patients survived this procedure.
Zusammenfassung
Das Studium von 17 Fällen, bei denen eine Frühpankreatektomie durchgeführt wurde, bestimmt wie folgt unser therapeutisches Verhalten: Bei der akuten postoperativen Pankreatitis sind wir angesichts des schwerwiegenden Krankheitsverlaufes überzeugt von der Notwendigkeit einer frühzeitig durchzuführenden ausgedehnten Pankreatektomie. Bei der akuten primären Pankreatitis sind wir etwas zurückhaltender, da selbst bei offener Bauchhöhle das Schicksal gewisser Pankreaspartien nicht mit Sicherheit vorhergesagt werden kann. Dennoch bestimmen unsere im Vergleich mit den Literaturangaben günstigen persönlichen Erfahrungen mit der Pankreatektomie unser aktives chirurgisches Vorgehen bei der akuten nekrotisierenden hämorrhagischen Pankreatitis.
Similar content being viewed by others
Literatur
Bartos, V., Kalista, V.: Die Pankreasfunktion nach subtotaler Pankreatektomie wegen akuter Pankreasnekrose. Prakt. Lék. (Praha)39, 110–112 (1959).
Bernard, A.: Pancréatites aiguës, 439 p. Paris Doin 1963.
Byrne, J. J., Reilly, P. S., Toutounghi, F. M.: Regurgitation in experimental pancreatitis. Ann. Surg.159, 27–30 (1964).
Colin, R., Lapeyrie, H., Dossa, J.: La pancréatectomie précoce dans les pancréatites aiguës nécrotiques. Mém. Acad. Chir.94, 437–442 (1968).
Edelmann, G.: Duodéno-pancréatectomie céphalique pour pancréatite aigue nécrosante. Acta chir. belg.67, 906–914 (1968).
Frey, E. K.: Zur Therapie der Pankreatitis. Therapiewoche4, 323–329 (1953).
Grosdidier, J.: Communication au 72e Congrès Français de Chirurgie, Paris, 1970.
Grözinger, K. H.: Pancreatitis, progression, management. Surgery59, 319–324 (1966).
——, Wenz, W.: Arterielle Perfusion des Pankreas mit Trasylol bei akuter Pankreatitis. Z. Gastroent.3, 77–80 (1965).
Hollender, L. F., Gillet, M., Sava, G.: La pancréatectomie d'urgence dans les pancréatitis aiguës. A propos de 13 observations. Ann. Chir.24, 647–660 (1970).
,, ——, Staub, D.: Les pancréatites aiguës post-opératoires. J. Chir. (Paris)97, 177–198 (1969).
Lagache, G.: Discussion sur le traitement des pancréatites aiguës. Communication au 72e Congrès Français de Chirurgie, Paris 1970.
Leger, L.: Rapport de la communication de Rives. Mém. Acad. Chir.95, 352–353 (1969).
Mansouri, H., Haeffner, A., Bouzid, A., Martini, Y.: Nécroses pancréatiques aiguës; la pancréatectomie de gauche à droite est-elle légitime? Lyon chir.65, 855–864 (1969).
Mercadier, M.: La pancréatectomie presque totale de gauche à droite; nouvelle tentative du traitement chirurgical de la pancréatite. Mém. Acad. Chir.90, 84–88 (1964).
Nemir, P., Drabkin, D. L.: The pathogenesis of acute necrotizing hemorrhagie pancreatitis: om experimental study. Surgery40, 171–184 (1956).
Persky, L., Schweinburg, F. B., Jacob, S., Fine, J.: Aureomycine in experimental acute pancreatitis of dogs. Surgery30, 652–656 (1951).
Poilleux, F., Mouktar, M.: Conceptions et traitements actuels de la pancréatite aiguë primitive. Ann. Chir.18, 123–129 (1964).
Rives, J., Stoppa, R., Lardennois, B.: Traitment des pancréatites nécrotiques et hémorragiques par la pancréatectomie gauche. A propos de 3 observations. Mém. Acad. Chir.95, 345–353 (1969).
Stephenson, H. E., Pfeffer, R. B., Saypol, G. M.: Acute hemorrhagie pancreatitis. Report of a case with cortisone treatment. Arch. Surg.65, 307–308 (1952).
Trapnell, J. E., Anderson, M. C.: Role of early laparotomy in acute pancreatitis. Ann. Surg.165, 49–55 (1967).
Watts, G. T.: Total pancreatectomy for fulminant pancreatitis. Lancet 1963II, 384.
Webb, A. J.: Hypocalcaemic tetany and methaemalbuminaemia in acute fulminating panereatitis. Postgrad med. J.39, 361–365 (1963).
Zimberg, I. H.: Pancreatitis principles of management. Surg. Clin. N. Amer.48, 889–905 (1968).
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Aus dem Französischen übersetzt von Dr. Dr. Gruß.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hollender, L.F., Gillet, M. & Köhler, J.J. Die dringliche Pankreatektomie bei der akuten Pankreatitis. Langenbecks Arch Chiv 328, 314–327 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01237507
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01237507