Summary
Three surgical concepts were used to treat patients with chronic duodenal ulcer: I. 64 patients were treated with “individual ulcer surgery”; II. 62 patients with selective vagotomy and pyloroplasty; III. 110 patients with highly selective vagotomy. After 1 year the operations were analyzed according to operative failures:lethality I–III 0%;recurrent ulcer I 0%, II 3%,III 4.5 %; Visick 3 and 4-I 14%, II 12.8%, III 4.5 %;changing symptoms I 0%, II 0%, III 1 %;no acid reduction I 0%, II 4.9%, III 16.4%. The lowest recurrence rate was concept I, the best overall clinical outcome concept III. Highly selective vagotomy at present is preferred as the least major and most careful procedure.
Zusammenfassung
64 Patienten mit chronischem Ulcus duodeni wurden mit der individuellen „UlcusChirurgie” I, 62 Patienten mit der selektiven Vagotomie mit Pyloroplastik II und 110 Patienten mit der selektivproximalen Vagotomie III behandelt. Analyse der Operationen anhand der Operationsversager:Letalität I–III 0%;Rezidivulcusrate I 0%,II 3%,III4,5%;Visick 3 und 4 - I 14 %,II 12,8%, III 4,5 %;Syndromwande}I 0%, II 0%, III 1%;keine Säurereduktion I 0%, II 4,9%,III 16,4%. Niedrigste Rezidivulcusrate beim Konzept I — das beste klinische Befinden beim Konzept III — der selektiv-proximalen Vagotomie. Sie ist momentan als kleinster, schonendster Eingriff zu empfehlen.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Vestweber, K.H., Troidl, H., Vestweber, A.M. et al. 166. Versageranalyse bei 3 chirurgischen Konzepten zur Behandlung des chronischen Ulcus Duodeni. Prospektive Studie. Langenbecks Arch Chiv 355, 544–545 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01286996
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286996