Skip to main content
Log in

Potenzierung des temporären, ischämisch bedingten Leberschadens durch eine Lymphabflußblockade

Potentiation of temporary ischemic liver damage by blockage of lymph flow

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

In order to determine the influence of complete blockage of lymph flow on temporary ischemic liver damage, we operated on 46 mongrel dogs. In group 1, we induced liver ischemia in 4 dogs for 60 min by occlusion of the afferent hepatic vessels (hepatic artery and portal vein), subsequent to portal decompression by a portocaval H-shunt. In group 2, we carried out an additional lymph flow blockage by dissection of all connective tissue from the liver in 4 dogs. As only one dog survived in group 2, further experiments were performed with 45-min ischemia. In groups 3 and 4, we induced 45-min ischemia with subsequent biochemical and histological studies, respectively, for 5 weeks postoperatively in a total of 20 dogs. Groups 5 and 6 were treated like groups 3 and 4, but with additional blockage of lymph flow. In groups 3 and 4, no animals died, whereas 4 of 18 dogs died in groups 5 and 6. We found much higher levels of enzymes (GOT up to 1124.8 ± 560.9; GPT up to 1139.9 ± 475.8 and alkaline phosphatase up to 896.8 ± 264.8 mU/ml) in group 5 than in group 3 (GOT up to 88.7 ± 26.9; GPT up to 94.8 ± 27.4 and alkaline phosphatase up to 60.9 ± 10.8 mU/ml). In group 3, values returned to normal 3–5 days after surgery compared to 3 weeks and longer in group 5. Besides necrosis and cell infiltrations the histological studies showed edematous changes and a lymphostatic hemangiopathy. The histological damage corresponded to the biochemical changes. It was concluded that additional blockage of lymph flow leads to potential ischemic liver damage.

Zusammenfassung

Um den Einfluß einer vollstdndigen Lymphabflußblockade auf einen tempordren, ischdmisch bedingten Leberschaden zu untersuchen, wurden 46 Bastardhunde operiert. Als Vorversuch wurde in Gruppe 1 bei 4 Hunden eine 60-min-Ischämie durch Abklemmung der afferenten Gefäße (A. hepatica and V. portae) bei portaler Dekompression mittels eines portocavalen H-Shunt durchgeührt und in Gruppe 2 zusätzlich und vor Anlegen der Ischämie eine Lymphabflußblockade durch Unterbindung aller bindegewebigen Verbindungen zur Leber bei ebenfalls 4 Hunden. Da in Gruppe 2 nur ein Hund überlebte und somit keine aussagekräftigen Nachuntersuchungen mehr möglich waren, wurde in den folgenden Gruppen nur noch mit 45-min-Ischämie gearbeitet. Wir führten daher in Gruppe 3 bzw. 4 eine 45-min-Ischämie durch mit regelmäßigen biochemischen bzw. histologischen Nachuntersuchungen bis 5 Wochen postoperativ bei insgesamt 20 Hunden. In den Gruppen 5 bzw. 6 erfolgte wiederum eine komplette Lymphabflußblockade und eine 45-min-Ischämie bei insgesamt 18 Tieren. In den Gruppen 3 und 4 starben keine, in den Gruppen 5 und 6 starben dagegen 4 von 18 Tieren. Einem leichten Anstieg der Enzyme (GOT bis 88,7 ± 26,9; GTP bis 94,8 ± 27,4 und alkalische Phosphatase bis 60,9 ± 10,8 mU/ml) in Gruppe 3 mit Normalisierung nach 3–5 Tagen stand ein starker Anstieg in Gruppe 5 (GOT bis 1124,8 ± 560,9; GPT bis 1139,9 ± 475,8 und alkalische Phosphatase bis 896,8 ± 264,8 mU/ml) mit Normalisierung bis zu 3 Wochen und mehr postoperativ gegenüber. Die histologischen Untersuchungen zeigten neben Nekrosen und Zellinfiltrationen vor allem ödematöse Veränderungen und Zeichen einer lymphostatischen Hämangiopathie, wobei auch hier Intensität und Dauer der pathologischen Veränderungen in Gruppe 6 stärker ausgeprägt waren als in Gruppe 4. Es wird aus den Befunden abgeleitet, daß der durch eine 45-min-Ischämie entstandene Leberschaden durch eine zusätzliche Lymphabflußblockade um das Mehrfache vergrößert wird.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Drapanas T, Becker DR, Alfano GS, Potter WH, Stewart JD (1955) Some of the effects of interrupting hepatic blood flow. Ann Surg 142:831

    PubMed  Google Scholar 

  2. Farkouh EF, Daniel AM, Beaudoin JG, Maclean LD (1971) Predictive value of liver biochemistry in acute hepatic ischemia. Surg Gynecol Obstet 832

  3. Farkouh EF, Daniel AM, Maclean LD (1971) The effect of collateral circulation on survival in liver ischemia. J Surg Res 11:130

    PubMed  Google Scholar 

  4. Flock A, Gillquist J (1970) Changes of the ultrastructure of liver cells after shortlasting liver ischemia in dogs. Acta Chir Scand 136:405

    PubMed  Google Scholar 

  5. Földi M (1971) Erkrankungen des Lymphsystems. Verlag G. Witzstrock, Baden-Baden

    Google Scholar 

  6. Grana L, Saldana M, Donnellan WL, Swenson O (1968) Immediate and long-term effects of acute hepatic ischemia. Arch Surg 97:500

    PubMed  Google Scholar 

  7. Guglielmi M, Lise M, Taboga V, Dall'Antonia F (1963) Modificazioni quantitative delle transaminasi e dell'aldolasi nella linfa del dotto toracico e nel plasma del cane dopo legatura della arteria epatica comune. Acta Chir Ital 19:1317

    PubMed  Google Scholar 

  8. Hines JR, Roncoroni M (1956) Acute hepatic ischemia in dogs. Surg Gynecol Obstet 102:689

    PubMed  Google Scholar 

  9. Huguet C, Nordlinger B, Bloch P, Conard J (1978) Tolerance of the human liver to prolonged normothermic ischemia. Arch Surg 113:1448

    PubMed  Google Scholar 

  10. Huth F (1974) Morphologische Aspekte des Lymphgefäßsystems der Leber. Leber Magen Darm 6:262

    Google Scholar 

  11. Huth F, Lie TS, Nohl W, Hölzer P, Nakano H (1976) Morphologische Befunde an den Lebern von Hunden nach experimenteller Lymphostase, Cholestase sowie Lymphostase plus Cholestase mit und ohne Behandlung durch subkutane Injektion von Cumarin-Troxerutin. Folia Angiol 1/2, Vol XXIV:39

    Google Scholar 

  12. Jolly PC, Foster JH (1963) Hepatic inflow stasis. Surgery 54:45

    Google Scholar 

  13. Kim DK, Kinne DW, Fortner JG (1973) Occlusion of the hepatic artery in man. Surg Gynecol Obstet 136:966

    PubMed  Google Scholar 

  14. Lie TS, Nohl W, Nakano H, Ebata H, Huth F (1976) Lymphostatische Hepatopathie. Folia Angiol 24:52

    Google Scholar 

  15. Lie TS, Seifert G, Fasske E, Nakano H, Ebata H, Bartsch G (1974) Lymphostase der Leber — durch komplette Unterbindung und Durchtrennung der Lymphbahnen beim Hund. Leber Magen Darm 4:313

    PubMed  Google Scholar 

  16. Markowitz J, Rappaport A (1949) The function of the hepatic artery in the dog. Am J Digest 16:344

    Google Scholar 

  17. Mason EE, Lee RA, Smith J, Dierks C (1959) A biochemical dissection of ischemic liver necrosis. Surgery 45:765

    PubMed  Google Scholar 

  18. Nordlinger B, Douvin D, Javaudin L, Bloch P, Aranda A, Boschat M (1980) An experimental study of survival after two hours of normothermic hepatic ischemia. Surg Gynecol Obstet 150:859

    PubMed  Google Scholar 

  19. Raffucci FL, Wangensteen OH (1951) Tolerance of dogs to occlusion of entire afferent vascular inflow to the liver. Surg Forum, W.B. Saunders Company, Philadelphia, p 191

    Google Scholar 

  20. Rangel DM, Dinbar A, Stevens GH, Byflied JE Fonkalstrud EW (1970) Cross transfusion of effluent blood from ischemic liver and intestines. Surg Gynecol Obstet 1015

  21. Swenson O, Grana L, Inouye T, Donnellan L (1967) Immediate and long-term effects of acute hepatic ischemia. Arch Surg 95:451

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wirth, K.G., Lie, T.S. Potenzierung des temporären, ischämisch bedingten Leberschadens durch eine Lymphabflußblockade. Langenbecks Arch Chiv 356, 7–16 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01270597

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01270597

Key words

Navigation